Snímka: TASR/H. Mišovič
Súkromný vlakový dopravca RegioJet upozornil na nerovnaké podmienky pri udeľovaní licencie na autobusovú dopravu. Nitriansky samosprávny kraj podľa spoločnosti vydal licenciu na prevádzku autobusovej linky Želiezovce - Levice - Nitra - Bratislava firme Jaroslav Tomek - Tomecar zo Želiezoviec.
Ten istý kraj predtým s odvolaním sa na odmietavý postoj mesta Nitra nesúhlasil, aby Bratislavský kraj udelil licenciu RegioJetu na nedotovanú diaľkovú autobusovú linku Bratislava - Nitra - Banská Bystrica.
Podivné praktiky
Spojenie zo Želiezoviec do Bratislavy sa pritom čiastočne prekrýva s druhou trasou. RegioJet to považuje za ďalší dôkaz podivných praktík v Nitrianskom kraji.
"Pre mňa je to signál, že Nitriansky samosprávny kraj je krajom klientelizmu a korupcie a úradníci pána Dvonča (primátora Nitry) nemôžu argumentovať, že táto linka okrem iného obsluhuje i mesto Levice, ktoré má spojenie s Bratislavou dve hodiny vlakom. Teraz som dvakrát viac rád, že som upozornil verejnosť na klientelizmus a korupciu na spomínaných úradoch,“ zareagoval vo štvrtok na udelenie licencie inému dopravcovi Radim Jančura, majiteľ českého holdingu Student Agency, ktorého súčasťou je RegioJet.
Jaroslav Tomek - Tomecar požiadal Nitriansky kraj o licenciu na autobusovú linku zo Želiezoviec do Bratislavy 24. novembra 2014. Keďže ani Bratislavský kraj nemal pripomienky, Nitriansky kraj vydal licenciu 12. januára.
RegioJet pôvodne požiadal vlani 24. augusta Bratislavský kraj o licenciu na autobusovú dopravu na trase Bratislava - Trnava - Sereď - Nitra - Žarnovica - Žiar nad Hronom - Zvolen - Banská Bystrica.
Boj o licenciu
Pre nesúhlas so zastavovaním v menších mestách z dôvodu regionálnej dotovanej dopravy RegioJet žiadosť zúžil iba na medzikrajské spojenie Bratislava - Nitra - Banská Bystrica. RegioJet napriek tomu, že sa zaviazal, že jeho spoje nebudú v súbehu s inou dotovanou autobusovou dopravou, licenciu nezískal.
"Dôvody pre neudelenie licencie RegioJetu boli okrem iného tie, že sa v Nitre bude rekonštruovať autobusová stanica a nové linky by nebolo možné na nástupištiach vybavovať, že by to spôsobilo príliš mnoho problémov. Mesto a kraj argumentovali tiež tým, že liniek je dosť a ďalšie netreba," pripomenul Jančura.
Pozastavil sa nad tým, ako je teda možné, že u iného dopravcu, ktorý o licenciu žiadal o tri mesiace neskôr a má v zozname zastávok tiež Nitru, sa táto argumentácia vôbec neobjavila. „Existuje podľa mňa jediné vysvetlenie - že to bez korupcie a klientelizmu na tomto úrade takzvane nejde," predpokladá Jančura.
Licenciu na autobusovú linku Banská Bystrica - Nitra - Bratislava a späť napokon RegioJetu udelil Banskobystrický kraj 13. januára. Spojenie chce RegioJet začať prevádzkovať od 2. februára, na trase bude jazdiť denne štrnásť spojov zhruba za polovičné ceny oproti súčasnosti.
Dopravca má osem nových autobusov Fun & Relax značky Irizar na podvozku Volvo, každý za 350 tisíc eur. Na vydanie licencie je potrebný súhlas všetkých krajov, cez ktoré autobusová linka vedie. Keďže Nitriansky a Bratislavský kraj názor nezmenili, je otázne, či pri vydaní licencie nebol porušený zákon o cestnej doprave.