StoryEditor

Vodičské selfie. Policajti idú fotiť ŠPZ-ky

15.01.2015, 23:00
Na priestupky vodičov dohliadne 1341 kamier. Asi pätina bude merať rýchlosť.

Na prázdnej ceste prekročíte rýchlosť. A hoci široko-ďaleko niet žiadneho policajta, už o pár dní si v schránke nájdete obálku od polície. S vlastnou fotkou a rovno aj so šekom na zaplatenie pokuty. Vďaka priestupku ste si totiž urobili akúsi vlastnú selfie – rýchlejšou jazdou ste zaktivizovali špeciálny kamerový systém na ceste, ktorý nasnímal vašu ŠPZ-ku.

Presne takáto dlhoočakávaná novinka má u nás fungovať už od budúceho roka. Teda takzvaný systém objektívnej zodpovednosti. Ministerstvo vnútra totiž v najbližších dňoch spustí súťaž za 49 miliónov eur na dodávateľa, ktorý pre štát zabezpečí systém – napríklad kamery, ktoré budú zabezpečovať nový spôsob pokutovania. Tie priestupok najskôr zachytia. Podľa poznávacej značky sa vozidlo následne automaticky priradí k majiteľovi a pridelí sa pokuta, ktorá sa nakoniec aj vloží do obálky na odoslanie.

„Budeme žiadať, aby systém fungoval najneskôr v budúcom roku,“ uviedol minister vnútra Robert Kaliňák (Smer-SD).

Hoci objektívna zodpovednosť u nás platí už od júla 2012, dosiaľ rezort vnútra nemal peniaze na jej automatické spustenie. Teraz si chce pomôcť eurofondmi, čo umožní zmena priorít v aktuálnom programovom období.

Kaliňákov rezort zároveň rozšíril počet miest, na ktorých budú kontroly prebiehať. Z pôvodných 290 až na 1341. Asi 280 sa bude zameriavať na prekročenie rýchlosti. Zvyšné budú sledovať prejazd na červenú, nedodržanie stopky, nedovolené odbočovanie či preťažovanie vozidiel. „Má to zrejme svoju filozofiu, nemôžeme mať totiž celú dopravnú sieť posiatu iba radarmi,“ hodnotí plán Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Pri sústredení sa na zvyšné priestupky na rizikových úsekoch môže byť efekt ešte lepší. Vodiči sa tam naučia jazdiť bezpečnejšie, vraví Palčák.


Čítajte aj: Šofér sa o priestupku musí dozvedieť čím skôr


Mapa rozmiestnenia kamier pritom nebude žiadnym tajomstvom. Polícia ju zverejní aj s prípadnými priebežnými zmenami, keďže časť kontrolných bodov bude mobilná. Princíp lokality však je jasný – vždy na miestach s najvyššou nehodovosťou, teda najmä na cestách prvej triedy. Napriek avizovaniu týchto miest sa však výchovný efekt podľa dopravnej psychologičky Miroslavy Murárikovej nestratí:„Je to podobné ako pri falošných policajtoch. Ak aj vodič spomalí len na danom mieste a zvyšok pôjde ako zvyčajne, naučí sa aspoň, ako prechádzať rizikovým miestom.“

Prehľad najviac nehodových miest zverejňuje polícia už dnes. Vlani k nim patrili napríklad bratislavský rondel, teda križovatka na Bajkalskej, či cesta druhej triedy medzi Trnavou a Špačincami. Odborníci poukazujú na pozitívne skúsenosti so systémom v zahraničí. Napríklad v Maďarsku znížil počet priestupkov až o 40 percent.

Firmy zodpovednosť presunú

Nielen nehodovosť a úmrtnosť na cestách sa však podľa Kaliňáka podarí systémom stlačiť nadol. Bojovať ním chce aj proti karuselovým podvodom s daňami, pri ktorých zo Slovenska odchádzajú fiktívne naložené kamióny, ktoré sú v skutočnosti prázdne. Aj to by mali nové snímače vybavené dynamickými váhami zachytiť. A vďaka napojeniu na Finančné riaditeľstvo a daňovú kobru aj pomôcť podvodníkov odhaliť. Ako dodáva Palčák – snímaním váhy sa podchytí tiež opačný problém, a to ničenie ciest preťaženými kamiónmi.

Dosahy na biznis si dopravcovia zatiaľ odhadnúť netrúfajú. Samotnú novinku však vítajú. Mnohé firmy vďaka nej budú môcť presúvať zodpovednosť za priestupky priamo na zodpovedných zamestnancov. „Pozitívum objektívnej zodpovednosti je, že môže ochrániť majiteľa spoločnosti, ak si vedie dostatočnú a vyhovujúcu evidenciu šoférov a jázd, a následne tak na šoféra, ktorý priestupok vykonal, presunúť zodpovednosť,“ povedal generálny tajomník združenia Česmad Pavol Reich.

Práca pre 280 ľudí

Napriek automatizovanému systému si systém vyžiada aj viac administratívnych zamestnancov. Tí by mali pracovať v novom Centre dopravných informácií, ktoré by malo vzniknúť v centre vyššej nezamestnanosti, teda v Banskej Bystrici. Prácu by v ňom podľa ministerstva mohlo nájsť asi 280 ľudí, z ktorých by väčšinu mali tvoriť dlhodobo nezamestnaní.

Presun niektorých povinností z dopravnej polície na toto centrum sa odrazí aj na samotnej polícii. Podľa jej prezidenta Tibora Gašpara to uvoľní ruky asi 800 mužom zákona, ktorí sa budú môcť viac sústrediť na iné činnosti. Napríklad na špeciálne dopravné akcie či poriadkovú činnosť.

Aj keď sa na plné spustenie objektívnej zodpovednosti ešte len čaká, prvé pokuty za ňu už polícia udelila. V obmedzenom režime s tým začala ešte pred rokom. A to tak, že policajti ručne priraďovali poznávacie záznamy z kamier k majiteľovi auta. Vlani takto vyriešili 7406 dopravných priestupkov, pri ktorých vyzbierali dokopy asi 355-tisíc eur.

Čo sa môže pokutovať

1. rýchlosť jazdy

2. spôsob predchádzania

3. povinný smer jazdy

4. bezpečnostná vzdialenosť medzi vozidlami

5. zákaz použitia odstavného pruhu diaľnice

6. povinnosti vyplývajúce zo signálov signalizačného zariadenia (aj pri prejazde cez železničné priecestie)

7. povinnosti vyplývajúce z dopravných značiek upravujúcich prednosť – Daj prednosť v jazde a Stoj, daj prednosť v jazde! a zo zákazových značiek upravujúcich zákaz vjazdu vozidiel

8. zastavenie a státie vozidiel

01 - Modified: 2007-02-15 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Anketa hn
01 - Modified: 2024-04-22 12:24:40 - Feat.: - Title: Vallov údiv: Primátor Bratislavy to prehnal a už to asi aj vie (komentár) 02 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 03 - Modified: 2024-04-18 14:00:59 - Feat.: - Title: V Bratislave sa poobede tvoria kolóny, zdržíte sa aj 20 minút 04 - Modified: 2024-04-19 12:52:07 - Feat.: - Title: V Bratislave vznikne veľký parkovací dom pre takmer 500 áut. Má slúžiť aj tým, ktorí smerujú do centra mesta 05 - Modified: 2024-04-19 22:00:00 - Feat.: - Title: Dopravné značky, ktoré musia vodiči dokonale poznať. Mnohí však zaváhajú
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 09:36