StoryEditor

Umieračik IC-čiek. Vlajkovej lodi železníc hrozí koniec

03.12.2015, 23:00
Minister dopravy Ján Počiatek naznačil, že štátnym vlakom môže na trase Bratislava – Košice odzvoniť.

Ešte pred dvoma týždňami to vyzeralo ako hotová vec. Súkromný železničný dopravca RegioJet mal skončiť na hlavnej trati Bratislava – Košice. Dôvod? Podľa českej firmy neférový prístup na trati, keď museli súťažiť s rýchlikmi „zadarmo“ aj so stratovými IC-čkami. Práve ich koncom podmieňoval šéf RegioJetu Radim Jančura zotrvanie na trati. Dochádza však k nečakanému zvratu.

Súkromnému dopravcovi sa po tvrdej kritike pravdepodobne uhne rezort dopravy z cesty a skončiť môžu aj štátne IC vlaky. Podobný scenár totiž včera pripustil minister dopravy Ján Počiatek. „Je z môjho pohľadu veľmi pravdepodobné, že z tejto pozície ustúpime a vytvoríme tak ešte väčší priestor pre RegioJet, aby prevádzkoval túto službu,“ reagoval na hodine otázok Počiatek.

Podľa hovorcu žltých vlakov by prepravca podobný krok určite uvítal, je pripravený zvyšovať na trase spájajúcej hlavné mesto s metropolou východu aj kapacity. „Takýto krok ministerstva dopravy by sme považovali za múdry, pretože z hľadiska súťažného práva je to jediné správne riešenie,“ uviedol v reakcii pre HN hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Analytici už skôr poukazovali na to, že súkromník to má na trati ekonomicky ťažké. Okrem stláčania cien smerom nadol pre IC vlaky skomplikoval biznis žltým vlakom aj prvý sociálny balíček premiéra Fica, ktorý stanovil vlaky „zadarmo“ pre študentov a dôchodcov. Ďalší spor medzi súkromníkom a štátom spočíva v obvineniach, že výpadky z IC spojov pokrývajú železnice z dotácií od štátu.

Štátne IC-čka pritom vygenerujú tento rok „sekeru“1,2 milióna eur. Podobné obvinenia však železničiari odmietajú. Štátny dopravca sa k prípadnému koncu zatiaľ nevyjadril, hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová však zdôraznila, že prevádzku a výsledky IC vlakov pravidelne analyzujú a riešia aj ich budúcnosť. „V prípade prijatia akýchkoľvek nových rozhodnutí budeme ako vždy verejnosť informovať,“ uzavrela Morháčová.

Šéf súkromného dopravcu Radim Jančura pritom ešte koncom novembra oznámil odchod žltých vlakov z trate Bratislava – Košice. „Hlavným dôvodom odchodu zo Slovenska je pán Počiatek, ktorý nám doteraz nebol schopný oznámiť, čo urobí so stratovými IC vlakmi,“ povedal nedávno pre HNtelevíziu Jančura s tým, že jediné, čo by mohlo udržať premávku žltých vlakov, je práve zrušenie IC-čiek. „V tom prípade sme schopní zvýšiť počet spojov na požadovanú úroveň,“ dodal šéf RegioJetu. Ďalším dôvodom konca prepravy mala byť aj „cenová vojna“, ktorú podľa súkromníka štát s RegioJetom viedol. Práve na „dumpingové“ ceny železníc podal RegioJet aj podnet na Protimonopolný úrad, zatiaľ sa však o ňom nerozhodlo.

01 - Modified: 2007-11-27 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Najľudnatejší a druhý najväčší kraj
01 - Modified: 2024-10-31 16:35:03 - Feat.: - Title: Na viacerých úsekoch je potrebné rátať deň pred sviatkom s kolónami a dlhším zdržaním 02 - Modified: 2024-10-29 14:12:10 - Feat.: - Title: Ako budú jazdiť nové expresy, ktoré nahradia IC? Priamy spoj do Bratislavy dostane ďalšie krajské mesto 03 - Modified: 2024-10-14 08:00:13 - Feat.: - Title: Tržby v auguste klesli, rástli vo vybraných službách a informačných činnostiach 04 - Modified: 2024-09-22 19:38:13 - Feat.: - Title: Rýchlostná cesta R1 je v Banskej Bystrici plne prejazdná v oboch smeroch 05 - Modified: 2024-09-21 12:47:43 - Feat.: - Title: Svetová banka poskytla rekordnú sumu na ekologické projekty, spomína aj verejnú dopravu
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. november 2024 04:40