StoryEditor

Jasná hostí majstrovstvá sveta. Využiť to chce biznis

25.02.2014, 23:00
Po rokoch odmlky sa do krajiny vracia vrcholové podujatie alpského lyžovania.

Medzinárodná FIS si vybrala tatranskú Jasnú ako dejisko majstrovstiev sveta juniorov. Vrcholné podujatie sa začína dnes a jeho dosahy cítia hotelieri a prevádzkovatelia reštaurácií. „Je to veľmi dobrá správa, nie len pre športovcov, ale i biznis,“ hovorí majiteľ cestovnej kancelárie Pilgrim Tours a jeden z najväčších hotelových hráčov v Jasnej Mark Blitstein.

Úžitok už teraz

Už týždeň pred vypuknutím pretekov v hoteli zaregistroval ubytovaných novinárov. Blitstein však podčiarkuje dlhodobé efekty. „Majstrovstvá využijeme na propagáciu na prospektoch. Určite našim hosťom budeme spomínať mená známych lyžiarov, ktorí tu prídu,“ spresňuje. Z tohto pohľadu podujatie už dokonca niekoľko mesiacov využíva oblastná organizácia Liptov. „Zmienku o podujatí uvádzame na propagačných materiáloch. Ich konanie sme zdôrazňovali i na prezentáciách v zahraničí. Pretože stredisku zvyšuje prestíž,“ hovorí zástupkyňa výkonnej riaditeľky Oblastnej organizácie CR Liptov Petra Šuhajdová.

 

Aby stredisko získalo organizáciu, jeho majiteľ, spoločnosť Tatry Mountain Resorts, do úpravy tratí za dva roky investovala 400-tisíc eur. Zjazdovku bolo potrebné rozšíriť o 5400 štvorcových metrov, rovnako predĺžiť systém zasnežovania o 460 metrov. Šéf TMR Bohuš Hlavatý hovorí, že zámerne sa boli pozrieť na niekoľko pretekov svetového pohára. „Sú dve skupiny miest. Kde boli preteky, a to bolo všetko. A také, kde boli zároveň národnou slávnosťou a sprevádzalo ich množstvo podujatí, prišli tisícky divákov. My sa chceme približovať k tej druhej skupine,“ spresňuje plány. V Jasnej tak popri slalomových bránok inštalujú aj rôzne stánky a pódiá pre koncerty. Hlavatý z hľadiska biznisu vidí v podujatí najmä reklamné benefity.

300 organizátorov

Význam podujatia vysvetľuje sekretár pretekov Martin Kupčo. „Zúčastňuje sa 48 krajín, v kategórii ide o top preteky,“ spresňuje. Spomína aj ďalšie významy. „Domáce talenty ako Andreasa Žampu môžu konečne Slováci vidieť doma, je to aj o propagácii športu ako takého a tiež vstupenkou na organizovanie pretekov svetového pohára,“ dodal. Veľkosť pretekov lustruje aj číslami. „Na trati bude okolo 230 organizátorov, celkovo je ich viac ako tristo,“ dodal. Súťaží v Super G, slalome a obrovskom slalome.

Pozitívne efekty z hľadiska reklamy a PR strediska potvrdzujú aj experti. „Za veľmi zaujímavé tu považujem najmä prítomnosť podujatia na kanály Eurosport. Takto Jasná môže efektívne odovzdať odkaz cieľovej skupine,“ hovorí analytik agentúry Communication house Anton Oberhauser. Presne vyčísliť sa podľa analytika účinok z takejto reklamy nedá. „Ide však skôr o dlhodobé účinky,“ dodáva. Blízkosť k termínu olympiády nepovažuje nevyhnutne za nevýhodu. Divácky záujem môžu skôr nabudiť. „Ak sa tam objaví meno Žampa, tak určite,“ povedal. Reálne efekty pri propagácii tu vidí aj majiteľ PR agentúry Sober Branislav Sobinkovič. „Dôležité ich bude však využiť po príchode turistov na miesto. Títo turisti sú znalí veci, preto aj nároční,“ dodal.

Rozhovor: Šéf TMR Bohuš Hlavatý pre HN:

„Najsilnejšia je tu televízia“

Aké hlavné benefity očakávate od hostenia tohto vrcholového športového podujatia?

Ide o súčasť snahy dostať Slovensko a Jasnú do povedomia verejnosti ako ski destination. Nie veľa Slovákov bolo osobne napríklad vo švédskom Are alebo americkom Aspene, napriek tomu dobre vedia, že sú to veľké lyžiarske centrá. Práve vďaka pretekom FIS.

Môžeme tu hovoriť o dobrej reklame?

Áno. Preteky FIS vzbudzujú veľkú pozornosť a publicitu. Veríme, že veľa ľudí sa nielen o nás takto dozvie, ale i potom pri výbere zimnej dovolenky sa pre nás i rozhodne.

Aké sú tu účinné kanály, ktorými sa dostanú informácie ľuďom?

Najsilnejšia je z nich televízia. Prenosy, záznamy a spravodajstvo z Jasnej bude vysielať celoeurópska stanica Eurošport. Tiež slovenská RTVS.

S približne 600 športovcami môže prísť ďalších 2000 ľudí z ich realizačných tímov, rodín a priateľov. Máte odhad, koľko sa počas pretekov zvýšia tržby?

To je ťažko vyčísliť, o ziskový projekt v tomto zmysle tu však nejde, je to spojené s nákladmi. My to však vnímame ako strednodobú a dlhodobú investíciu, ktorá sa vráti.

Naopak, obsadením zjazdoviek športovcami očakávate aj nejaké straty z toho, že ich nebudú môcť používať rekreační lyžiari?

Jasná je už tak rozsiahle stredisko, že zabratím dvoch zjazdoviek pre ostatných lyžiarov nevzniká problém. Naopak, ako diváci pretekov a účastníci sprievodného programu budú mať aktivity navyše.

Je to ťažké dostať takéto preteky do Jasnej? Súperili s tureckým Erzumom a španielskou La Molinou. Chcete v Jasnej aj preteky seniorov?

Preteky nie sú len naša zásluha, veľa roboty na diplomatickom poli urobila Slovenská lyžiarska asociácia. Pri senioroch to bude náročné. Sú tu tradičné preteky, ktoré musia byť a potom stredísk, ako Jasná, ktoré sa chcú tiež pripojiť, je veľmi veľa. Ale určite do toho ideme, seniori sú náš ďalší cieľ.

01 - Modified: 2006-02-06 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Datalan viac ako strojnásobil zisk
01 - Modified: 2024-12-18 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako spolu súvisia inovačná a biznis stratégia? 02 - Modified: 2024-12-14 12:43:15 - Feat.: - Title: Španielsko stupňuje tlak na trh s krátkodobými rekreačnými prenájmami 03 - Modified: 2024-12-12 08:14:33 - Feat.: - Title: Hotelierom sa v októbri darilo, návštevnosť zariadení bola najlepšia za posledných päť rokov 04 - Modified: 2024-12-10 19:36:41 - Feat.: - Title: Talianska mafia ročne zarába na turistoch miliardy eur, tvrdí tamojší inštitút 05 - Modified: 2024-12-07 09:48:35 - Feat.: - Title: V pohoriach platí nad hranicou lesa malé lavínové nebezpečenstvo
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 11:32