StoryEditor

Kontroverzná diaľnica má ďalší problém. S dozorom

23.09.2013, 00:00

Štát ho využíval v čase, keď padol most pri Kurimanoch. Mal byť zároveň aj jedným z dôvodov, prečo k tragédii došlo. A teraz hrozí, že po ňom siahne opäť. Avšak pri inej diaľnici. Na výstavbu kontroverznej kysuckej diaľnice Svrčinovec -- Skalité totiž môže dohliadať štátny dozor.

V praxi sa častejšie využíva takzvaný externý, teda súkromný dozor. Dve z firiem, ktorá chceli dohliadať práve na kysuckú autostrádu, však štát vylúčil. Jedna z nich sa následne odvolala a teraz musí Národná diaľničná spoločnosť všetky ponuky vyhodnotiť nanovo. A v hre je preto alternatíva, že štát siahne po svojich vlastných ľuďoch. Autostráda sa má totiž stavať už tento rok a je otázne, či štát dovtedy stihne vybrať nový, súkromný dohľad nad stavbou.

Tender nekomentovali nielen diaľničiari, ale ani rezort dopravy. "Ministerstvo nemôže komentovať prebiehajúce tendre," konštatovala vedúca jeho oddelenie pre vzťahy s verejnosťou Gabriela Jarošová.

Firmou, ktorá s námietkami uspela, bola podľa zistení HN česká spoločnosť Arcadis. Nepáčili sa jej totiž dôvody vylúčenia a hodnotila ich ako diskriminujúce. Oficiálne stanovisko Arcadisu sa HN získať nepodarilo.

Národná diaľničná však od uchádzačov požadovala, aby jeden z odborníkov robil environmentálny stavebný dozor. Teda dozor, ktorý súvisí s dodržiavaním pravidiel životného prostredia. Podľa českej spoločnosti diaľničari dostatočne nepreskúmali všetky doklady, ktoré im firma dodala. A tendrový úrad jej dal za pravdu. "V dôsledku nedostatočne preskúmaného skutkového stavu kontrolovaný (Národná diaľničná, pozn. HN) vylúčil navrhovateľa z predmetnej užšej súťaže v rozpore s princípmi transparentnosti a nediskriminácie," odôvodnil svoje stanovisko úrad.

Prípadné využitie štátneho dozoru však môže byť podľa odborníkov problém. "NDS nedisponuje dostatočne kvalifikovanými vlastnými kapacitami, aby pokrývala takého stavby," hovorí šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ-DS).

Nehoda so smrteľnými následkami sa nedá vylúčiť ani pri externom stavebnom dozore, hovorí konateľ spoločnosti Amberg Engineering Slovakia Martin Bakoš. Ten dozor z vonku preferuje, keďže dokáže šetriť nielen stavebné náklady, ale aj striktne dodržiava harmonogram výstavby.

Zmluvu na výstavbu kysuckej diaľnice Národná diaľničná podpísala koncom júna s konzorciom firiem Doprastav, Strabag, Váhostav a Metrostav.

01 - Modified: 2005-06-16 12:06:51 - Feat.: 0 - Title: STV zarobila na SuperStar 4,5 milióna korún
01 - Modified: 2024-11-14 13:57:30 - Feat.: - Title: Časť diaľnice D1 v Bratislave čoskoro úplne uzavrú: NDS už chystá prepojenie kľúčových úsekov (veľký prehľad) 02 - Modified: 2024-10-01 13:30:00 - Feat.: - Title: Desiatky investorov chcú podnikať na východe. Láka ich najmä diaľnica na Ukrajinu 03 - Modified: 2024-09-21 13:28:22 - Feat.: - Title: Ruské úrady po dronovom útoku uzavreli časť diaľnice a museli evakuovať ľudí 04 - Modified: 2024-08-21 13:58:09 - Feat.: - Title: Slovensko nebude tranzitnou krajinou pre zvyšok EÚ, vysvetľoval Ráž vyššie sadzby mýta 05 - Modified: 2024-08-21 10:46:48 - Feat.: - Title: Vláda schválila zmeny v systéme výberu mýta, kamióny budú platiť za emisie oxidu uhličitého
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. november 2024 01:58