Česká pošta zmenila na popud ombudsmanky Anny Šabatovej podmienky pre vydávanie doporučených listov a balíkov, ktoré si teraz môžu najnovšie preberať aj mladší ako 15 rokov.
Doteraz to mohli v ich zastúpení urobiť ich rodičia. K zmene pravidiel viedol prípad štrnásťročného chlapca, píše idnes.cz.
Ten si u ombudsmanky sťažoval na to, že si objednal tovar, bol mu zaslaný poštou, ale tá mu balík odmietla vydať. Išlo o diskrimináciu kvôli jeho veku, uviedla ombudsmanka na svojom webe.
Museli zmeniť pravidlá
Spor riešila s Telekomunikačným úradom, ktorý následne prinútil Českú poštu k zmene pravidiel vydávania zásielok.
"Ak je neplnoletý schopný si sám objednať tovar, na vyzvanie si pre tovar s dokladom totožnosti (občiansky preukaz nemá, teda s cestovným preukazom) dôjsť na poštu a za tovar sám zaplatiť, potom je evidentne k takému konaniu spôsobilý," uviedla Šabatová. Zdôraznila, že spôsobilosť na preberanie poštovej zásielky určuje rozumová vyspelosť maloletého, nie jeho vek.
Maloletí majú podľa ombudsmanky právo na ochranu svojho súkromia, pod ktoré sa zaraďuje aj zákaz svojvoľného zasahovania do ich korešpondencie.
Išlo o diskrimináciu
Toto pravidlo však nebolo zo strany Českej pošty v prípade maloletých dodržiavané, a čelili tak diskriminácii kvôli veku, uviedla Šabatová. Právo na súkromie je garantované v občianskom zákonníku, pričom sa vzťahuje aj na deti.
Ochrankyňa konštatovala, že Česká pošta je sprostredkovateľom komunikácie medzi dvoma osobami a nemá zasahovať do ich vzťahu svojimi vlastnými pravidlami tým, že bude určovať, ktoré zásielky neplnoletým odovzdá a ktoré nie.
„Pošta nie je oprávnená posudzovať, či môže maloletý prevziať zásielku, ktorú mu zasiela jeho príbuzný alebo známy, čo sa týka aj obchodnej korešpondencie. Treba oceniť, že ani neplnoletí neváhajú brániť svoje práva,“ doplnila Šabatová.