Francúzsko-nemecký EADS, ktorý okrem iného vyrába lietadlá Airbus, ohlásil zrušenie šiestich tisícok pracovných miest a odpredaj parížskej centrály. Razantné škrty hlavne v nemeckých a vo francúzskych podnikoch spoločnosti, si vyžiadal prepad štátnych zákaziek od európskych krajín. „Dôjde aj k zlúčeniu vesmírnej a obrannej divízie. Je to reakcia na meniace sa trhové prostredie a zmenšujúce sa rozpočty na obranu a výskum vesmíru na západnej pologuli,“ potvrdila úsporné opatrenia spoločnosť EADS vo vyhlásení pre médiá.
Záchranou sú lietadlá
Vykúpením z problémov by podľa odborníkov mohlo byť posilnenie vo výrobe komerčných dopravných lietadiel Airbus. „Myslím si, že spoločnosť sa bude musieť v budúcnosti sústrediť na ziskové oblasti. Výroba Airbusov má rozhodne potenciál na rast,“ myslí si analytik Next Finance Jiří Cihlář.
Zákazky na nové dopravné lietadlá prichádzajú každú chvíľu. Napríklad včera potvrdila spoločnosť Kuwait Airways objednávku na 25 strojov. Podľa oficiálneho cenníka má objednávka hodnotu približne tri a pol miliardy eur. „Veľkým úspechom je aj nedávna objednávka od japonských airoliniek, ktoré dlhodobo používali výlučne americký Boeing. Po novom odoberú od európskeho výrobcu 31 Airbusov A350,“ dodáva analytik J&T Banky Bohumil Trampota. Pred mesiacom prišla obria zákazka tiež od aeroliniek Emirates. Na leteckej výstave Air Show v Dubaji uzavreli kontrakt na 50 kusov A380, ktoré sú momentálne najväčšími dopravnými lietadlami na svete. Biznis s komerčnými lietadlami priniesol EADS za tretí štvrťrok tohto roka zisky vo výške 436 miliónov eur. A odborníci očakávajú ďalší rast. Veľký dopyt totiž prichádza zo strany rýchlo rastúcich ekonomík, a to hlavne z Ázie.
Štrajky v Nemecku
Sľubné vyhliadky v divízii Airbusov však zostávajú v tieni prepadu štátnych objednávok v oblasti obrany a vesmírneho výskumu.
V rámci reštrukturalizácie majú za obeť padnúť hlavne pracovné pozície v Nemecku a vo Francúzsku. Tamojšie odbory sú preto neustále v pohotovosti a najmä v hamburskej továrni sa v posledných dňoch stali protesty každodennou realitou. Odpor neutíchol ani po medializovaných informáciách o tom, že väčšina miest zanikne bez potreby prepúšťania. V rámci prirodzenej fluktuácie či odchodu do dôchodku už firma jednoducho neprijme na uvoľnený post nového človeka.