Keď pred dvadsiatimi rokmi prichádzal na náš trh Baumax, našiel pole neorané. Nekonsolidovaný trh, ktorý tvorili drobní predajcovia stavebnín či malé železiarstva. To rakúsky reťazec využil a začal expandovať naprieč celým Slovenskom. V roku 2004 mu pribudla konkurencia v podobe Hornbachu. To stále neprekážalo, pretože reality zažívali svoj boom. Nakupovali sa byty, stavali domy, rekonštruovalo bývanie a hobby markety zarábali.
Odvtedy sa však situácia zmenila. Trh sa zostavuje po kríze a konkurencie pribúda. Napríklad aj pod značkou Bauhaus, ktorá otvára svoju prvú predajňu u nás už vo štvrtok. „Medzi veľkých hráčov na trhu patrí aj Mountfield, ktorý síce neponúka predajne veľké plochou, ale napriek tomu je silný v oblasti záhradnej techniky a bazénov. Preto nepredpokladám, že by trh dokázal akceptovať ďalšieho veľkého hráča mimo týchto menovaných,“ vysvetľuje analytik spoločnosti Home Credit Michal Kozub.
Lepšie časy
Po kríze zisky hobby marketov síce padli, no dnes sa opäť dostávajú do lepších čísel. Hornbach, ktorý má u nás tri predajne, ho z predvlaňajších necelých tristotisíc dokázal minulý rok zvýšiť na 1,6 milióna eur. „Kúpyschopnosť obyvateľstva sa aj vďaka stagnujúcim alebo dokonca klesajúcim cenám v obchodoch zlepšuje,“ konštatuje analytička Poštovej banky Jana Glasová. Podľa nej súčasná ekonomická situácia v mnohých oblastiach praje ľuďom, ktorí sa rozhodnú pre nové bývanie, rekonštrukciu či kúpu nového zariadenia do domácnosti.
Napríklad aj vo forme rekordne nízkych hypotekárnych úverov, ktoré mnohých motivujú na kúpu nového bývania. A to sa často spája i s potrebnou rekonštrukciou, ktoré prináša do kás hobby marketov veľké tržby. „Podľa Spotrebiteľského barometra, ktorý zverejňuje Štatistický úrad, v priebehu roka 2015 zamýšľa rekonštruovať 18 percent našich domácností,“ pokračuje Jana Glasová.
Väčšia konkurencia
Práve v tomto relatívne priaznivom období však na trh prichádza Bauhaus. Ten otvorí svoju prvú prevádzku v bratislavskej nákupnej zóne Pharos vo štvrtok. Na to, aby bol úspešný, sa musí dostať do povedomia ľudí a prezentovať ako odborník na sortiment. Okrem neho prichádza aj k zmene v pobočkách Baumaxu. Tie by mal po novom prebrať nemecký reťazec Obi, pretože Baumax dlhodobo trápia finančné problémy, a preto opúšťa viaceré trhy.
Obi má mierne odlišný sortiment od Hornbachu a Bauhausu, pretože viac ako na stavbárov sa sústreďuje na individuálnych domácich majstrov. Popri nadnárodných obchodných sieťach ešte stále pôsobí na trhu veľa malých hráčov, od záhradných centier až po predajne stavebnín, ktoré dokážu existovať aj popri veľkých reťazcoch. Tým sa však kruh s hobby marketmi uzatvára. Každý sa preto bude snažiť zákazníka zaujať a z koláča tržieb odkrojiť svoj kúsok. „K cenovej vojne však pravdepodobne nedôjde. Pravdepodobne budú reťazce silno komunikovať so zákazníkmi a budú sa snažiť byť viditeľné,“ uzatvára Michal Kozub.
Baumax
má na Slovensku 14 predajní
vlani na Slovensku dosiahol stratu-7,8 mil. eur
predvlani vo svete dosiahol stratu-152,6 mil. eur
Hornbach
má na Slovensku 3 predajne
vlani na Slovensku dosiahol zisk 1,6 mil. eur
vlani vo svete dosiahol EBIT 165,1 mil. eur
Bauhaus
otvára na Slovensku prvú predajňu
vlani vo svete dosiahol zisk
Obi
preberie predajne po Baumaxe
vlani vo svete dosiahol zisk