„Pozývame významných investorov, aby prejavili záujem o podiely v našich dcérskych spoločnostiach.“ Aj cez takýto inzerát si štátne železničné Cargo hľadá investorov do svojich novovzniknutých dcérskych firiem. A neuverejnilo ho hocikde, ale rovno v prestížnom britskom týždenníku The Economist. Chceme takto osloviť čo najviac uchádzačov práve cez médiá, orientované na biznis – odôvodnil inzerát hovorca firmy Martin Halanda.
Rovnaké inzeráty pritom štátna akciovka zverejnila aj v ďalších svetových médiách – napríklad ruskom Kommersante či v The Financial Times. Takýto postup je vo firmách podľa managing partnera KPMG Ľuboša Vanča bežný.
Hoci ho Slovensko zatiaľ vo veľkom nevyužívalo, prináša už prvé výsledky. Cargu sa ozvali firmy z Nemecka, Švajčiarska či Ukrajiny.
Za inzerát v The Economiste Cargo zaplatilo vyše 10-tisíc britských libier (12,6 –tisíca eur) a vo Financial Times ďalších 6400 libier (7,49 –tisíca eur). Štátna akciovka chce takýmto spôsobom osloviť najmä uchádzačov pre svoje dve novovznikajúce dcérske spoločnosti – firmu, ktorá sa bude zaoberať takzvanou kontajnerovou dopravou a podnik, ktorý bude prevádzkovať vagóny. Kým v prvej z nich chce nákladný dopravca predať významný podiel, tak v druhej ponúka investorom 66 percent akcií.
A už začína mať aj prvých záujemcov, hoci o konkrétnych počtoch hovoriť zatiaľ nechce. „Môžeme však už teraz povedať, že o informačne memorandum podľa podmienok, ktoré máme uvedené na webovej stránke, prejavili záujem spoločnosti z Česka, Poľska, Nemecka, zo Švajčiarska, z Ukrajiny, ako aj z Ruskej federácie,“ konštatoval Halanda.
Podľa partnera poradenskej spoločnosti Deloitte Ivana Lužicu patrí tento postup hľadania investora medzi transparentné. Pridáva sa pritom k nemu aj prezidentka Asociáciepublicrelations Silvia Kušnírová. Podľa nej totiž mnohé štátne firmy v zahraničí komunikujú o relevantných biznis médiách aj takouto formou.
Ako však upozorňuje šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ-DS), štát si mal najskôr preveriť predbežný záujem, založiť spomínané dcéry a malo byť jasné, čo všetko budú nové firmy spravovať.
Faktom však je, že Cargo by malo z predaja dostať nemalé peniaze. Za predaj vyše 12-tisíc vagónov očakáva stovky miliónov eur. Peniaze chce použiť na zníženie svojich dlhov. Tie sa pohybujú do pol miliardy eur.