Vladimír Rybecký, motoristický novinár IBS Motorpress
Kríza v Európe núti zákazníkov šetriť a odkladať nie až tak nevyhnutné investície, medzi ktoré patrí aj kúpa auta. Navyše nezamestnanosť rastie dosť rýchlo. Pre malé firmy sa tiež zdražili možnosti financovania, a preto aj tie obmedzujú nákup áut. Okrem toho sa skepsa v dôsledku krokov najvýznamnejších európskych politikov stále prehlbuje. Dobre sa však naďalej budú predávať luxusné autá, pretože veľké firmy a najbohatšia klientela problémy nemajú.
Jiří Šimara, analytik Cyrrus
Najsilnejšie predaje bývajú tradične v jarnej sezóne, hlavne v mesiacoch marec a apríl. Marcové čísla budú podľa všetkého veľmi slabé, čo ide čiastočne na vrub aj nadpriemerne chladnému počasiu. Poklesy európskych trhov sú obdobné ako v druhom polroku minulého roka, no s tým rozdielom, že začína v značnej miere klesať už aj najväčší európsky automobilový trh, Nemecko. Je veľmi nepravdepodobné, že sa trend v nasledujúcich mesiacoch otočí. Pôjde tak už o šiesty medziročný pokles za sebou.
Eva Sadovská, analytička Poštovej banky
Kúpa či už nového alebo ojazdeného auta však patrí medzi finančne náročnejšie investície. Na rozhodovanie sa Slovákov, či kúpu uskutočniť alebo odložiť, vplýva teda napríklad aj horšia ekonomická situácia a vyššia nezamestnanosť v krajine. Opatrnejšie môžu byť aj firmy, a to v snahe minimalizovať svoje náklady. Napriek tomu si myslíme, že počet predaných áut by v tomto roku nemal výraznejšie zaostať za predajom z predchádzajúcich dvoch rokov.
Martin Baláž, analytik Slovenskej sporiteľne
Pomalší ekonomický rast tento rok zrejme negatívne ovplyvní aj predaj automobilov. Očakávame, že tempo rastu ekonomiky nebude dostatočne rýchle na to, aby dokázalo vytvoriť nové pracovné miesta. Preto je pravdepodobné, že miera nezamestnanosti tento rok ešte porastie, čo bude mať negatívny dosah na kúpyschopnosť obyvateľstva. Navyše, v prípade neistých ekonomických podmienok ľudia zvyknú odkladať väčšie nákupy na neskôr.
Boris Fojtík, analytik Tatrabanky
Predaje automobilov sú v posledných mesiacoch pod silným tlakom kvôli zhoršujúcim sa ekonomickým podmienkam, ktoré najlepšie vystihuje situácia na pracovnom trhu. Nezamestnanosť dosahuje v Európe dlhoročné maximá a to sa podpisuje najmä pod spotrebu luxusnejších tovarov kde spadajú aj automobily. V najbližších mesiacoch sa situácia určite významnejšie nezmení a preto ak si budú chcieť automobilky udržať úroveň svojej produkcie, budú musieť zamerať svoju pozornosť na iné ako európske trhy.