Na Slovensko mieri žralok zábavného priemyslu. Je ním americká internetová televízia Netflix. Online gigant má približne 50 miliónov predplatiteľov v 57 krajinách a slovenským divákom ponúkne svoje služby už na budúci rok. Pre magazín Stratégie to potvrdil šéf komunikácie spoločnosti Cliff Edwards.
Netflix si zakladá na tom, že za jeden poplatok môžu diváci pozerať neobmedzené množstvo hodín na rôznych typoch zariadení od počítačov cez tablety až po mobily a program nie je prerušovaný reklamami. „Ponúka to, čo inde nenájdete. Ak budú chcieť televízie konkurovať, budú musieť ponúkať viac áčkových filmov,“ povedal odborník na elektronické médiá Ondrej Macko. Nová internetová televízia preto môže odchytiť nielen mladšiu generáciu, ktorá klasickú televíziu nesleduje, ale aj strednú, ktorá má rada zahraničné novinky.
Ponuka novej televízie je pestrá. Vo svojej knižnici zákazníci môžu nájsť hlavne nakúpené televízne programy. Ide prevažne o filmy a seriály. Ich dostupnosť však nie je v každom štáte rovnaká. Mení sa od krajiny ku krajine, keďže v niektorých prípadoch môžu byť televízne práva vypredané.
Aj vlastné programy
Neobmedzuje sa však len na nakúpené programy. Podľa portálu stratégie. sk vyrába vlastné seriály s názvami Orange Is theNewBlack a House of Cards. Tento rok plánuje uviesť aj komediálny seriál Tiny Fey Unbreakable Kimmy Schmidt a ďalšiu novinku s marvelovským superhrdinom Daredevil.
Čítajte aj: Cieľovkou budú mladí, ktorí chodia do kina
Cieľovka, na ktorú sa nový operátor zameria, je jasná. Podľa redaktora časopisu Stratégie Ivana Kraska sa na túto službu zamerajú najmä mladí ľudia, ktorí klasickú televíziu nevyhľadávajú. Sú to fanúšikovia zahraničných filmov a seriálov. K mladým ľuďom sa však môžu pridať i ďalší. „Pôjde o normálne stredové publikum, ktoré je však trendové. Nepôjde o širokú masu, ktorá pozerá najnižšiu produkciu Markízy a Joj,“ konštatoval šéf mediálnej spoločnosti Film Europe Media Company Ivan Hronec. Program by sa mal dať pozerať cez počítač, tablet či mobil. Podľa odborníka na elektronické médiá Ondreja Macka by Slováci so sledovaním tejto internetovej televízie nemali mať problémy. Na začiatku by mali programy vysielať s titulkami, neskôr ich budú dabovať.
Milióny predplatiteľov
Dnes Netflix pôsobí v 50 krajinách sveta s takmer 60 miliónmi klientov. U nás má relatívne prázdny priestor. V oblasti internetovej televízie na Slovensku pôsobí napríklad voyo. sk či HBO GO. Voyo však podľa Stratégií upravilo svoju koncepciu tak, že vlastné seriály Markízy sú teraz po premiére zadarmo na markiza. sk. HBO GO je zase služba, ktorú poskytuje táto televízia ku káblovému predplatnému. Konateľ HBO Europe Ondřej Zach však príchod konkurencie komentovať nechcel. „Nebudem sa k tomu vyjadrovať,“ povedal Zach. Stanovisko Markízy a Joj sa uzávierky HN získať nepodarilo.
Netflix je americký poskytovateľ internetových médií. Pôsobí v Severnej a Južnej Amerike, Karibiku a v časti Európy. Patria tam napríklad krajiny Beneluxu, Škandinávie, Švajčiarka či susedného Rakúska. Služby pre klientov začal poskytovať pred 16 rokmi. V roku 2009 ponúkala spoločnosť zbierku stotisíc titulov na DVD.