StoryEditor

Holandská IKEA má problém. Lacných Slovákov

22.07.2014, 00:00
Naši kamionisti pracovali pre nábytkársky gigant v zahraničí. Za minimálny plat a diéty.

Vozia nábytok z belgickej IKEA do holandskej. No zamestnáva ich slovenská pracovná agentúra – za 420 eur a 1300-eurové diéty k tomu. Reč je o slovenských kamionistoch, ktorí vyvolali vlnu nevôle.

Holandským odborom sa totiž takéto praktiky nepáčia a obviňujú nábytkársku sieť, že využívaním lacnej pracovnej sily obchádza tamojšie zákony. „Podávame sťažnosť na ministerstvo dopravy a životného prostredia,“ odkazuje holandský odborový zväz.

Len na porovnanie – „západný“ kamionista na podobnej pozícii zarobí až tritisíc eur za mesiac. Naši vodiči za prácu dostanú dokonca výrazne menej, než je holandská či belgická minimálna mzda.

„Majú obavy z toho, že zamestnávatelia budú uprednostňovať vodičov z východnej a zo strednej Európy, alebo im budú chcieť platiť menej,“ vysvetľuje pre HN generálny tajomník ČESMAD-u Pavol Reich. Samotná IKEA tvrdí, že o tejto praxi nevie – ale spúšťa vyšetrovanie a chce podobným praktikám zabrániť.

Nábytkársky gigant IKEA, na čele s riaditeľom siete Petrom Agnefjällom, znižuje prevádzkové náklady. Napríklad aj lacnejšími vodičmi zo Slovenska.

„Je to sociálny dumping. Žiadame, aby boli podvodníci potrestaní a fair play odmenení spravodlivými dopravnými zákazkami,“ uviedol Edwin Atema z FNV pre holandské periodikum Volkskrant. Odborári argumentujú tým, že keď niekto pracuje v Holandsku, mal by dostávať holandskú minimálnu mzdu. Belgická dopravná spoločnosť však najatím vodičov poverila svoju dcéru na Slovensku. A tá zase siahla po slovenských personálnych agentúrach.

Vzorec sa dá aplikovať

Princíp je pritom jednoduchý. A aplikovať ho možno aj na iné odvetvia, napríklad stavebníctva. „Vo všeobecnosti si firma z členského štátu X najme dopravnú firmu z členského štátu Y, ktorej služby sú lacnejšie než domácich prepravných firiem. Táto prepravná firma potom využije vodičov zo svojej krajiny, ktorí sú lacnejší. Z nášho pohľadu tu ide o klasickú medzinárodnú konkurenciu, ktorá v rôznej podobe funguje globálne,“ dodáva generálny riaditeľ McROY Group Luboš Sirota.

Takýto spôsob zamestnávania nie je podľa odborníkov ničím neobvyklým. V minulosti bola práca vodiča v západnej Európe populárna, po niektorých negatívnych prípadoch, keď nedostali zaplatené, záujem klesol. „Určite stále existuje skupina vodičov, ktorí si vyberajú takúto prácu,“ pokračuje generálny tajomník ČESMAD-u Pavol Reich s tým, že pracujú nielen v Belgicku, ale aj napríklad v Holandsku či Taliansku.

Strach z konkurencie

Holanďania sa sťažujú aj na to, že vodiči z východnej a zo strednej Európy trávia vo svojich kamiónoch týždne, ak nie mesiace a robia príliš veľa jázd. Za kritikou podľa odborníkov stoja sociálne dôvody. Tie viedli v Belgicku aj k obnoveniu zákona, ktorý pokutuje vodičov, keď ich týždenný odpočinok dosahuje 45 hodín namiesto skrátených 24 hodín. „Prekážalo im, že vodič, ktorý pracuje v zahraničí dva či tri mesiace, spí v kabíne a je teda pre zamestnávateľa lacnejší,“ dodáva Pavol Reich.

Medzičasom samotná IKEA rozšírila svoj kódex aj na oblasť transportu. „Považujeme za dôležité, aby boli naše produkty vyrábané a doručené na základe riadnych a spravodlivých podmienok,“ uviedol hovorca IKEA. Tá však nie je jediná, ktorá si najíma lacných vodičov z východu. Podľa FNV ide o tisícky kamionistov.

01 - Modified: 2006-08-14 12:03:00 - Feat.: 0 - Title: Príchod investorov do Levíc zvyšuje ceny nehnuteľností v meste
01 - Modified: 2024-12-19 09:39:43 - Feat.: - Title: Krok Ficovej vlády poslal Slovákov pred koncom roka do predajní áut. Stalo sa tak aj pri elektre a nábytku? 02 - Modified: 2024-11-25 09:07:25 - Feat.: - Title: Orbán podpísal mzdovú dohodu na nadchádzajúce tri roky 03 - Modified: 2024-11-21 13:49:15 - Feat.: - Title: Raši chce dať bodku za Remišovej papalášizmom na ministerstve investícií, podáva trestné oznámenie 04 - Modified: 2024-11-08 14:04:50 - Feat.: - Title: Zisk majiteľa švédskej nábytkárskej značky vzrástol, aj keď tržby klesli 05 - Modified: 2024-11-07 15:17:24 - Feat.: - Title: Pellegrini podpísal zákon o minimálnej mzde. Zvýši sa na úroveň najmenej 60 percent priemernej mzdy
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. december 2024 13:43