StoryEditor

Milióny nestačia. Trnave hrozí štrajk

08.03.2015, 23:00
Odborári sa s vedením PSA Peugeot Citroën na vyjednávaní o platoch nedohodli, radiť im bude mediátor.

Plánujú investovať 80 miliónov eur do výroby nového modelu, no svojim ľuďom nechcú zvýšiť platy. Taká je aktuálna situácia v trnavskej automobilke PSA Peugeot Citroën. Francúzsky koncern má podľa zistení HN produkovať na Slovensku úplne nový model SUV, ktorý ešte nebol nikde predstavený. V tom istom čase zároveň odborári vyjednávajú s vedením fabriky vyššie platy. Zatiaľ bezvýsledne. „Požadovali sme zvýšenie základných miezd o deväť percent pre všetkých zamestnancov, vedenie spoločnosti však tento návrh neakceptovalo a ani nenavrhlo iné percento zvýšenia,“ povedal pre HN predseda odborárov v automobilke Milan Minárech.

Vedenie považuje túto požiadavku podľa hovorcu PSA Petra Šveca za neadekvátnu vzhľadom na ekonomickú kondíciu automobilky. Pracovníkom ponúka jednorazovú odmenu 320 eur a individuálne zvýšenie platov podľa výsledkov zamestnancov. Odborári to odmietajú.

 

Na rade je štát

Keďže sa obe strany nevedia dohodnúť, na rade je štát. Ministerstvo práce teraz pošle do fabriky nezávislého vyjednávača, ktorý sa bude snažiť urovnať spor k spokojnosti odborárov aj vedenia. Nezaujatý pozorovateľ vypočuje obe strany a navrhne im riešenie. Jeho rozsudok však nebude záväzný, ale len poradný. „Odhadujem, že to bude trvať okolo 21 dní,“ povedal Minárech. Ak by odborári s vedením spoločnosti nedospeli ku kompromisu ani potom, môže podľa šéfa odborového zväzu KOVO Emila Machynu dôjsť k zastaveniu výroby, a teda štrajku.

Požiadavky oboch sa pritom výrazne líšia. Ak by prešiel návrh zástupcov zamestnancov, v priemere by firma zaplatila na osobu približne o 1200 eur ročne viac – teda štvornásobok ponúkanej jednorazovej kompenzácie. Prakticky by tak priemerný pracovník so mzdou 1100 eur mesačne získal jeden plat navyše.

Zaostávajú za ostatnými

HN oslovili aj personalistu, ktorý sa nechcel k téme vyjadriť oficiálne, pretože jeho spoločnosť pracuje pre samotnú fabriku. Ako však poznamenal, priestor na zvýšenie platov by v Trnave mal byť. A dôvod na to vidí aj Machyna. PSA podľa neho vypláca svojim ľuďom menej, ako napríklad žilinská KIA (priemer 1215 eur na mesiac) či bratislavský Volkswagen (priemer 1715 eur na mesiac).

Mzdy v trnavskej automobilke rástli naposledy v roku 2012, a to o 2,5 percenta. Stalo sa tak aj s podporou odborov, ktoré sa s vedením automobilky dohodli na zmrazení miezd v rokoch 2013 a 2014, aby mohla byť zachovaná tretia pracovná zmena. „Vyjednávanie o mzdách sa začalo 10. februára tohto roka. Nepovažujeme ho za dlhé, v minulých rokoch trvalo štandardne do troch mesiacov,“ ozrejmil Švec.

Otázne je, či odborárom teraz zahrá do karát plánovaná investícia francúzskeho koncernu v Trnave. Nový model má nahradiť výrobu Citroënu C3 Picasso, pričom SUV-čka sú v súčasnosti veľmi populárne a koncern by ním podľa odborníkov mohol dobyť trh a získať nových zákazníkov. Portál aktuality. sk v priniesol informáciu, že celkové investície na vývoj nového Citroënu dosiahnu 300 miliónov eur, pričom 80 miliónov eur z nich by malo smerovať priamo do trnavského závodu. Má ísť o investície do moderných technológií, najmä do zvarovne. Portál ďalej informuje, že nový model by nemal mať výrazný vplyv na tvorbu priamych pracovných miest. Zamestnancom totiž „iba“ vymenia model Picasso za spomínaný nový model.

Fakty o automobilke PSA Peugeot Citroën v Trnave

Počet zamestnancov:3500 ľudí

Priemerný vek:35 rokov

Výrobná kapacita závodu:300000 vozidiel ročne v troch zmenách

Výroba v roku 2007:180000 vozidiel

Výroba v roku 2008:190000 vozidiel

Výroba v roku 2009:205000 vozidiel

Výroba v roku 2010:186150 vozidiel

Výroba v roku 2011:178000 vozidiel

Výroba v roku 2012:215000 vozidiel

Výroba v roku 2013:248000 vozidiel

Výroba v roku 2014:255000 vozidiel

Aktuálne vyrábané modely: Citroën C3 Picasso, Peugeot 208

Denná produkcia: viac ako 1200 vozidiel

Rýchlosť linky:57 áut za hodinu

Investícia do výstavby a spustenia výroby:700 miliónov eur

Investícia do spustenia výroby C3 Picasso:100 miliónov eur

Investícia do spustenia výroby modelu Peugeot 208: viac ako 120 miliónov eur

Nová investícia do nového SUV modelu:80 miliónov eur

Do montáže sa denne dodajú viac než 3 milióny kusov komponentov.

01 - Modified: 2007-04-04 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Súd: "Kanibal" je nevinný
01 - Modified: 2024-04-26 15:46:10 - Feat.: - Title: Odbory v jednej z našich automobiliek vedie bývalý policajt podozrivý z lúpeže 02 - Modified: 2024-04-19 16:59:34 - Feat.: - Title: Rošáda Francúzov je na konci. Trnavské trio je kompletné, vyžiadalo si stovky miliónov aj prepúšťanie 03 - Modified: 2024-04-13 17:46:36 - Feat.: - Title: Nemecké automobilky sú proti sankčným clám na dovoz čínskych elektromobilov, obávajú sa negatívnych dopadov 04 - Modified: 2024-04-14 22:16:51 - Feat.: - Title: Ja som operátor výroby, kto je viac? 05 - Modified: 2024-04-11 17:28:20 - Feat.: - Title: Šéf VW pre HN: Najlepší zamestnanec je Slovák. Iné riešenie ako dovoz pracovnej sily však aktuálne nie je
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
28. apríl 2024 06:38