Plánujú investovať 80 miliónov eur do výroby nového modelu, no svojim ľuďom nechcú zvýšiť platy. Taká je aktuálna situácia v trnavskej automobilke PSA Peugeot Citroën. Francúzsky koncern má podľa zistení HN produkovať na Slovensku úplne nový model SUV, ktorý ešte nebol nikde predstavený. V tom istom čase zároveň odborári vyjednávajú s vedením fabriky vyššie platy. Zatiaľ bezvýsledne. „Požadovali sme zvýšenie základných miezd o deväť percent pre všetkých zamestnancov, vedenie spoločnosti však tento návrh neakceptovalo a ani nenavrhlo iné percento zvýšenia,“ povedal pre HN predseda odborárov v automobilke Milan Minárech.
Vedenie považuje túto požiadavku podľa hovorcu PSA Petra Šveca za neadekvátnu vzhľadom na ekonomickú kondíciu automobilky. Pracovníkom ponúka jednorazovú odmenu 320 eur a individuálne zvýšenie platov podľa výsledkov zamestnancov. Odborári to odmietajú.
Na rade je štát
Keďže sa obe strany nevedia dohodnúť, na rade je štát. Ministerstvo práce teraz pošle do fabriky nezávislého vyjednávača, ktorý sa bude snažiť urovnať spor k spokojnosti odborárov aj vedenia. Nezaujatý pozorovateľ vypočuje obe strany a navrhne im riešenie. Jeho rozsudok však nebude záväzný, ale len poradný. „Odhadujem, že to bude trvať okolo 21 dní,“ povedal Minárech. Ak by odborári s vedením spoločnosti nedospeli ku kompromisu ani potom, môže podľa šéfa odborového zväzu KOVO Emila Machynu dôjsť k zastaveniu výroby, a teda štrajku.
Požiadavky oboch sa pritom výrazne líšia. Ak by prešiel návrh zástupcov zamestnancov, v priemere by firma zaplatila na osobu približne o 1200 eur ročne viac – teda štvornásobok ponúkanej jednorazovej kompenzácie. Prakticky by tak priemerný pracovník so mzdou 1100 eur mesačne získal jeden plat navyše.
Zaostávajú za ostatnými
HN oslovili aj personalistu, ktorý sa nechcel k téme vyjadriť oficiálne, pretože jeho spoločnosť pracuje pre samotnú fabriku. Ako však poznamenal, priestor na zvýšenie platov by v Trnave mal byť. A dôvod na to vidí aj Machyna. PSA podľa neho vypláca svojim ľuďom menej, ako napríklad žilinská KIA (priemer 1215 eur na mesiac) či bratislavský Volkswagen (priemer 1715 eur na mesiac).
Mzdy v trnavskej automobilke rástli naposledy v roku 2012, a to o 2,5 percenta. Stalo sa tak aj s podporou odborov, ktoré sa s vedením automobilky dohodli na zmrazení miezd v rokoch 2013 a 2014, aby mohla byť zachovaná tretia pracovná zmena. „Vyjednávanie o mzdách sa začalo 10. februára tohto roka. Nepovažujeme ho za dlhé, v minulých rokoch trvalo štandardne do troch mesiacov,“ ozrejmil Švec.
Otázne je, či odborárom teraz zahrá do karát plánovaná investícia francúzskeho koncernu v Trnave. Nový model má nahradiť výrobu Citroënu C3 Picasso, pričom SUV-čka sú v súčasnosti veľmi populárne a koncern by ním podľa odborníkov mohol dobyť trh a získať nových zákazníkov. Portál aktuality. sk v priniesol informáciu, že celkové investície na vývoj nového Citroënu dosiahnu 300 miliónov eur, pričom 80 miliónov eur z nich by malo smerovať priamo do trnavského závodu. Má ísť o investície do moderných technológií, najmä do zvarovne. Portál ďalej informuje, že nový model by nemal mať výrazný vplyv na tvorbu priamych pracovných miest. Zamestnancom totiž „iba“ vymenia model Picasso za spomínaný nový model.
Fakty o automobilke PSA Peugeot Citroën v Trnave
Počet zamestnancov:3500 ľudí
Priemerný vek:35 rokov
Výrobná kapacita závodu:300000 vozidiel ročne v troch zmenách
Výroba v roku 2007:180000 vozidiel
Výroba v roku 2008:190000 vozidiel
Výroba v roku 2009:205000 vozidiel
Výroba v roku 2010:186150 vozidiel
Výroba v roku 2011:178000 vozidiel
Výroba v roku 2012:215000 vozidiel
Výroba v roku 2013:248000 vozidiel
Výroba v roku 2014:255000 vozidiel
Aktuálne vyrábané modely: Citroën C3 Picasso, Peugeot 208
Denná produkcia: viac ako 1200 vozidiel
Rýchlosť linky:57 áut za hodinu
Investícia do výstavby a spustenia výroby:700 miliónov eur
Investícia do spustenia výroby C3 Picasso:100 miliónov eur
Investícia do spustenia výroby modelu Peugeot 208: viac ako 120 miliónov eur
Nová investícia do nového SUV modelu:80 miliónov eur
Do montáže sa denne dodajú viac než 3 milióny kusov komponentov.