Stuttgartská automobilka Porsche AG rozširuje svoje pôsobenie v Európe. Aj na slovenskom trhu. Zoberie si totiž pod svoje krídla dva strojárske závody. Jeden v Dubnici nad Váhom a druhý v saskom meste Schwarzenberg pri Augsburgu. Obidva spolu zamestnávajú viac ako 600 ľudí. Všetci ostanú pracovať na svojich miestach, len budú súčasťou novozaloženého podniku Porsche Werkzeugbau GmbH, ktorý bude stopercentnou dcérskou spoločnosťou Porsche AG. „Prevzatím nástrojárne kladie Porsche dôležitý medzník výroby športových vozidiel budúcnosti,“ povedal na margo tejto investície prezident Porsche AG Matthias Müller.
Preberie väčšiu polovicu závodu
Dubnický závod však Porsche nepreberie úplne celý. Existujúca firma Kuka Enco Werkzeugbau sa totiž rozdelí na dve firmy. „Jednu, s 35 zamestnancami, si ponechá Kuka, v ktorej bude ďalej konštruovať robotizované automatizované linky pre automobilový priemysel. V rámci nej buduje aj technologické centrum s cieľom zamestnávať 80 kvalifikovaných konštruktérov,“ ozrejmil konateľ spoločnosti Kuka Enco Werkzeugbau Pavol Turňa. Druhá časť doterajšej firmy so 155 zamestnancami – nástrojáreň – sa vyčlení a prevezme ju Porsche AG. V nej budú zamestnanci ako doteraz vyvíjať, konštruovať, vyrábať a u zákazníka dolaďovať lisovacie nástroje na výrobu vonkajších dielov karosérií. Určené sú pre rôzne modely áut v rámci koncernu Volkswagen. „Nové kolegyne a kolegov môžem ubezpečiť, že Porsche, predstavenstvo aj zástupcovia zamestnancov sa budú starať o dlhodobé udržanie pracovných miest. Za tým si stoja Porsche aj odbory,“ povedal šéf odborov v automobilke Porsche Uwe Huck.
Dobrý signál pre Slovensko
Obidva závody, ktoré Porsche preberá, sú v blízkosti liniek, kde automobilka finalizuje alebo bude finalizovať svoje produkty – Volkswagen Bratislava a Porsche Lipsko. „Dubnická nástrojáreň s ročným obratom jedenásť miliónov eur hrala preto pri rozhodnutí Porsche odkúpiť od Kuka Systmes nástrojársku divíziu veľkú rolu,“ vysvetlil Turňa. To, za koľko Porsche obe strojárne od Kuky odkúpilo, však neprezradil. Obchodujúce strany sa však už o odkúpení strojární dohodli, čakajú ešte na odobrenie od protimonopolného úradu. Ten má rozhodnúť do 3. augusta tohto roka. Od zmeny vo vedení v dubnickom závode Turňa očakáva perspektívu rozvoja, stabilizáciu vyťaženia kapacít, technický a kapacitný rast závodu.
Príchod Porsche na Slovensko hodnotia odborníci veľmi pozitívne. „Ide o prínos pre celú slovenskú ekonomiku, keďže na závod sa viažu aj mnohí automobiloví dodávatelia a subdodávatelia,“ povedal prognostik SAV Vladimír Baláž. Pre podnikateľské prostredie je podľa neho veľmi dôležité, kto závody vlastní, pretože sa to odzrkadľuje na moderných technológiách, ktoré sa pri práci využívajú, ako aj na celkovom zabezpečení pracovného prostredia. „Porsche AG je pre Slovensko rozhodne dobrý signál a potvrdzuje to všeobecný záujem o našu krajinu,“ zhodnotil exprezident Združenia automobilového priemyslu a bývalý predseda Predstavenstva Volkswagnu Slovakia Jozef Uhrík. Nikto, kto sa o automobilový priemysel zaujíma, podľa neho už v rámci Európy našu krajinu neobchádza, pretože je známe, že máme v tejto oblasti dobré skúsenosti a kvalifikovanú pracovnú silu.