StoryEditor

Z úplného dna na špicu. Za tri roky to vybavil nový šéf

10.05.2013, 00:00
"Som úplný amatér v leteckej doprave, no chcem urobiť to najlepšie," hovoril Kazuo Inamori.

„Som úplný amatér v leteckej doprave, no chcem urobiť to najlepšie,“ hovoril úprimne pri preberaní leteckého gigantu Japan Airlines jeho nový šéf Kazuo Inamori (na snímke). Analytici mu vôbec neverili. Nemali prečo. Inamori prišiel k prepravcovi z Kyocery, od výrobcu tlačiarní, a čakala ho ťažká úloha. Japonského národného prepravcu a ázijskú jednotku preberal v roku 2010 v bankrote. Tesne pred ním mala spoločnosť cenu asi tak jedného Boeingu.

Prvé kroky nového šéfa aeroliniek boli o to razantnejšie. Firma prepustila tretinu zamestnancov, výrazne znížila bonusy a rušila viaceré zámorské lety.

Stačili necelé tri roky pri kormidle leteckého gigantu a všetko je inak. Japan Airlines sú dnes štvrtými najhodnotnejšími aerolinkami sveta a v ziskoch sektoru dokonca vládnu. Za vlaňajšok zarobili 2,3 miliardy dolárov, čo nedokázal nikto v sektore. „Všeobecne platí, že Ázia a Pacifik vykazujú najvyšší nárast tržieb a aerolinky, ktoré sú aktívne v tejto oblasti, majú najlepšie pozície na zlepšenie výsledkov hospodárenia,“ naznačuje časť úspechov japonského prepravcu investičný bankár Petr Kováč.

„Japan Airlines potvrdili svoju celosvetovo silnú pozíciu. Pritom aj vlani sa museli vyrovnať s mnohými problémami,“ hovorí analytik Next Finance Jiří Cihlář. Prvým bola cena ropy. Tá tlačila nadol zisky celého sektora. Svoje však urobili problémy s lietadlami Dreamliner. Tie museli aerolinky vlani a aj v prvom kvartáli tohto roku pre technické problémy odparkovať do hangárov. „Japoncom zvýšili prevádzkové náklady aj spory s Čínou o ostrovy,“ upozorňuje Cihlář. Vlani tak zisk Japan Airlines klesol o osem percent, tento rok to podľa partnera Redbaenk Michala Mišuna môže byť prepad až o tretinu.

Európania to ťahajú
Hoci ázijský trh prináša zisky, nateraz majú prevahu v top desiatke rebríčka Európania. Prekvapením je nemecká Lufthansa, ktorá sa aj napriek výdatným štrajkom dokázala nielen dostať zo straty z roku 2011, ale ešte aj skončiť na druhej priečke a v tržbách jej patrí dokonca post jednotky. Štrajky totiž zdvihli prevádzkové náklady. Na druhej strane, ich dôvodom boli úspory, ako prepustenie 3 500 ľudí. Priniesť by to malo 1,5 miliardy eur do roku 2015. To trh hodnotí pozitívne. „Deutsche Bank, HSBC alebo Credit Suisse udržujú nákupné ratingy s cieľovou cenou rovnajúcou sa 25-percentnej prémii oproti dnešnému kurzu. Očakávajú rast tržieb aj ziskov,“ vypočítava analytik J&T Banky Stanislav Pánis.

Istým prekvapením sú tiež americké Delta Air Lines. „Aerolinky sa chystajú ušetriť jednu miliardu dolárov vďaka odstaveniu 40 starších lietadiel a zmenám v údržbe,“ zdôvodňuje Mišun. Zisk by im mal vzrásť o pätinu. Firme pritom pribudne významný konkurent v podobe sfúzovaných American Airlines a US Airways. „Neprekonajú ziskovosťou Deltu,“ tvrdí však Pánis.

Poletovanie v mínuse
K mínusu vlani doletelo viacero aeroliniek vrátane austrálskych Qantas či európskych Air-France KLM. Analytici im však dávajú šance na prelet nad ziskové pásmo. „Qantas intenzívne pracujú na svojej reštrukturalizácii, uzavreli strategické partnerstvo ohľadne diaľkovej dopravy a Ázia – Pacifik ožívajú,“ hovorí Kováč. Aj podľa Pánisa už prvý kvartál výsledkami prekonal odhady analytikov. Úspor sa držia aj Air France-KLM. Prepustiť musia vyše 6 500 ľudí. „Práve náklady na pracovnú silu sú najväčším problémom spoločnosti, keď presahujú dokonca náklady na palivo. Tvoria až tretinu nákladov v porovnaní s ich 10-percentnou váhou v spoločnosti Ryanair,“ porovnáva Pánis. K zisku by sa tak mohli vrátiť až za dva roky.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
17. apríl 2024 01:25