Čo prinesie zákon, ak bude schválený v dnešnej podobe?
Rodinné podnikanie môže pokryť tie regióny, ktoré sú zanedbané v oblasti sociálno-ekonomického vývoja, vidiecke oblasti, kde sa dajú rozvíjať farmárske aktivity. Zákon tiež rieši zabezpečenie potravín pre slovenský trh vzhľadom na to, že sa dováža až 55 percent potravín zo zahraničia. Zo spoločenského hľadiska má vplyv na súdržnosť rodiny a pôsobí proti trendu liberalizácie v spoločnosti.
Čo je rodinný koeficient?
Je to hodnota, o ktorú sa zvýhodňuje táto oblasť. Rodinný koeficient sa uplatní na každého člena rodiny v rodinnom podniku. Má hodnotu 1,5 a budú sa ním násobiť sumy, na ktoré sa vzťahuje. Neplatí však pre eseročky a živnosti a farmy, kde rodinných členov je viac ako deväť. Nechceme podporovať veľké organizácie, ale malé podniky, respektíve motivovať vznik nových. Budú ním zvýhodnené napríklad paušálne výdavky. Teda paušál, 40 percent z úhrnu príjmov, vynásobíme 1,5 a potom ešte počtom členov rodiny v podniku.
Okrem paušálnych výdavkov chcete zaviesť paušálnu daň. Čo by znamenala?
Cez paušálnu daň sme v podstatne zakomponovali aj dlho spomínanú živnostenskú licenciu. Príjmy sme rozdelili do štyroch úrovní, v ktorých sa daň dá platiť. Prišiel s tým už živnostenský zväz, prebralo to SDKÚ a predkladalo, my to máme vo volebnom programe.
Na koho sa bude vzťahovať 19-percentná daň?
Daň z príjmu pre fyzické osoby, teda živnosť a farmu, je 19 percent, ak neprekročí 176,8-násobok minimálnej mzdy. A toto sa tiež násobí počtom členov rodinného podniku, čiže je to ešte väčšia úľava. Inšpirujeme sa zahraničnými príkladmi, ale vychádzame z daňového systému Slovenska.
Čo očakávate od podpory fariem?
Farmy sa dostávajú do povedomia v poslednom čase. Chceme biopotraviny, počúvame o dovoze z Poľska. S tým treba niečo robiť. Venuje sa tomu aj vláda a myslíme si, že táto právna forma by mohla byť pre nich dobrá. Hľadali sme ešte nejaký motivačný prvok a sami farmári najčastejšie spomínajú nedostatok pôdy. Problémom často je, že mladí farmári nemajú nič. Preto sme navrhli prenájom pôdy neznámych vlastníkov za euro. Fond by im mal vyjsť v ústrety.
Čo to spôsobí v legislatíve a rozpočte?
Hoci doteraz legislatíva nepoznala pojem rodinný podnik, tieto podniky existujú. Podľa nášho zákona ich bude možné klasifikovať. Takisto ľudí, ktorí doteraz boli formálne nezamestnaní, brali podporu a popri tom doma pracovali na jednu živnosť s ďalšími osobami.
Podporné mechanizmy nebudú mať v číslach až taký dosah na rozpočet. U nás bude možno 30 percent registrovaných rodinných podnikov, na Západe je to 70 -- 80 percent zo všetkých registrovaných firiem. Ja si myslím, že dosah na rozpočet môže byť na začiatku možno aj neutrálny. Už v krátkodobom odhade to môže mať pozitívny dosah na rozpočet, nehovoriac o strednom až dlhodobom horizonte. Neobávam sa, že štát by mal prísť o peniaze.
Aká je šanca, že zákon prejde druhým čítaním?
Samozrejme, napríklad tá konštanta (číslo, o ktoré sa bude zvyšovať odpočítateľná položka, pozn. HN) sa možno bude hľadať znovu, možno bude 1,2. Ale nie je to nejaký stranícky návrh, je to zákon, ktorý rieši ekonomické zabezpečenie rodiny. Na september sme to preložili preto, že chceme vytvoriť pracovnú skupinu aj s ľuďmi z príslušných ministerstiev. Budeme hľadať kompromis, a to do určitej hranice. A potom bude treba pokoriť politickú bariéru, keďže je to opozičný návrh a žijeme na Slovensku. (tur)