StoryEditor

Štát chce platiť za to, čo už má

30.09.2013, 00:01
Národná diaľničná spoločnosť sa chystá vypísať tender na zabezpečenie platieb mýta palivovými kartami.

Štát musí zaplatiť 75 miliónov eur za niečo, čo sa dnes už v praxi využíva. HN zistili, že štátna Národná diaľničná spoločnosť sa chystá vypísať tender na zabezpečenie platieb mýta palivovými kartami, ktorými už autodopravcovia bežne na Slovensku platia. „Je to nezmysel, považujem to za plytvanie finančnými zdrojmi,“ zdôraznila šéfka Únie autodopravcov Slovenska Ingrid Rosová.

Štát tvrdí, že bez verejnej súťaže nám zo strany Bruselu hrozí žaloba. Všetko sa začalo v roku 2010, keď ministerstvo dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) akceptovalo požiadavku dopravcov, aby mohli platiť mýto cez palivové karty. Bez súťaže sa tak k zákazke na overovanie platieb cez karty dostala spoločnosť Fleetpay, čo Európska komisia neakceptovala a dodnes preveruje, či mýtny tender na Slovensku bol skutočne férový. Nový tender je jednou z podmienok na zastavenie konania voči Slovensku, vysvetľuje hovorca štátnych diaľničiarov Marcel Jánošík.

Brusel pritom nespresnil či konanie nakoniec aj zastaví. „Európska komisia to stále analyzuje,“ povedal šéf tlačového oddelenia zastúpenia Európskej komisie u nás Andrej Králik. V púvodných zámeroch totiž ministerstvo dopravy pod vedením Ľubomíra Vážneho nepočítalo s tým, že dopravcovia budú môcť platiť za mýto aj palivovými kartami. Predmetom súťaže tak bola iba platba v hotovosti, prípadne platobnými kartami. Až po niekoľkých týždňoch od spustenia mýta a nátlaku autodopravcov v roku 2010 im diaľničiari umožnili platiť za mýto aj palivovými kartami. Podľa advokáta z kancelárie Dedák & Partners Tomáša Kamenca, ktorý zastupuje neúspešnú firmu v pôvodnom tendri na mýto-spoločnosť Kapsch, dodávateľ získal ďalší zdroj príjmu, ktorý nemohli očakávať ostatní uchádzači pri príprave ponúk. „Myslím si, že tento postup Národnej diaľničnej spoločnosti po rokoch je síce krok správnym smerom, ale samostatnú podstatu zlého a neférového výberu dodávateľa systému elektronického mýta to nemení,“ dodáva Kamenec.

Nešlo však len o tento problém. Bruselu sa totiž nepáčilo ani to, že štát bez súťaže umožnil platenie prostredníctvom lístkov, teda nie elektronicky.

To však ministerstvo dopravy s platnosťou od zajtra zruší.

01 - Modified: 2005-06-28 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Rekord Mittal Steel Ostrava
01 - Modified: 2022-04-16 14:40:57 - Feat.: - Title: Nové koľaje pri Bratislave? Štát dá skúmať desiatky kilometrov tratí v okolí Karpát, vrátane spoja do Stupavy 02 - Modified: 2022-04-06 14:16:38 - Feat.: - Title: Dokumentaristka Lacková: Rómovia boli obeťami vojny, ale vôbec sa nevie, že boli aj partizáni 03 - Modified: 2022-04-06 08:40:45 - Feat.: - Title: Cestári desaťročia len kúrili a svietili. Plánované opravy nebudú stačiť, hovorí Doležal 04 - Modified: 2022-02-23 14:23:26 - Feat.: - Title: Doležal po vláde 05 - Modified: 2022-02-16 10:07:11 - Feat.: - Title: Je známe meno súpera. Slovenskí hokejisti už vedia, s kým si zmerajú sily v semifinále
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. september 2022 00:31