Ministerstvo dopravy bude pri kontrole štandardov vlakov a kvalitatívnych parametrov zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme zohľadňovať stav vozidiel. Ide o vozne nasadené do prevádzky pre zvládnutie zvýšenej frekvencie cestujúcich po zavedení bezplatnej prepravy žiakov, študentov a dôchodcov od 17. novembra. "Takže s poklesom kvality cestovania sa predsa len počíta," uviedla pre agentúru SITA v utorok odborníčka na železničnú dopravu Desana Mertinková. ZSSK pripravila aj niekoľko desiatok starých zálohových vozňov v siedmich uzlových staniciach.
Rezort dopravy a Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) uzatvorili 14. novembra príslušný dodatok č. 5 k zmluve o dopravných službách vo verejnom záujme z 27. decembra 2010. Dodatok sa týka nových podmienok pri bezplatnej preprave študentov a dôchodcov a po zverejnení v Centrálnom registri zmlúv nadobudol účinnosť 15. novembra.
Mertinková si myslí, že ZSSK pomohlo v pondelok aj daždivé počasie a to, že veľa študentov a dôchodcov sa nevybralo len tak na výlet vlakom. Pravdepodobne podľa nej zabralo aj varovanie médií, aké budú vlaky v pondelok preplnené. "Cestu v pondelok zrejme odložili aj mnohí z tých, ktorí predtým vo štvrtok a v piatok cestovali v preplnených vlakoch z Bratislavy na východ. Do pondelkových vlakov v opačnom smere by sa asi všetci naraz nezmestili," uviedla Mertinková, ktorá je šéfredaktorkou Železničnej revue.
ZSSK zaviedla viaceré regulácie a opatrenia, aby sa vyhla enormne preplneným dotovaným vlakom od 17. novembra. "Napríklad, nulové lístky vydáva len na konkrétny vlak a zároveň v diaľkových vlakoch reguluje počet miest pre bezplatných cestujúcich. Kto sa do tohto nepublikovaného limitu nevojde, musí cestovať iným vlakom alebo si kúpiť riadny lístok," dodala Mertinková. Platiacim cestujúcim podľa nej začala štátna spoločnosť od pondelka bezplatne vydávať miestenky k lístku nad desať eur, takže má celkom dobrý prehľad o ich počte. "Zároveň posilnila kapacitu vlakov o 12 tisíc miest, čo zodpovedá zvýšeniu asi o 10 percent. Denne totiž prepraví v priemere 123 tisíc cestujúcich," priblížila.
Dopravcovi v prvý deň bezplatnej prepravy fakticky hrozilo prekvapenie len od cestujúcich, ktorí by využili prechodné obdobie platné do 11. januára 2015 a nastúpili by do vlaku bez nulového lístka. Expertka zároveň upozornila na informácie, že každý musí cestovať s lístkom, inak musí vo vlaku zaplatiť prirážku od 1,50 do 30 eur.
Zavedené regulácie podľa Mertinkovej svedčia, že ZSSK mala z náporu cestujúcich veľké obavy. "Treba oceniť, že k týmto reguláciám pristúpila a zachová sa aspoň nejaká úroveň cestovania. Znamená to však, že bezplatní cestujúci musia aj v budúcnosti počítať s tým, že najmä v špičke ich čakajú viaceré obmedzenia pri výbere konkrétneho diaľkového vlaku," uzavrela Mertinková.
Stanovisko ZSSK
ZSSK v týchto dňoch neuplatňuje limity počtu bezplatných lístkov do žiadneho z vlakov. Nemôže sa stať, že by cestujúcemu odmietli predať lístok na bezplatnú prepravu do konkrétneho vlaku. Opatrenie stanoviť limit bolo plánované až s odstupom času, podľa operatívnej situácia (ak si to situácia vyžiada). Cieľom tohto zatiaľ stále plánovaného opatrenia je mať vopred prehľad o dopyte cestujúcich na konkrétny diaľkový vlak a okamžite navršovať jeho kapacitu – pridávať vozne. Je to prezieravé a dobré opatrenie na manažovanie dopytu, ktoré má zabrániť preplnenosti vlakov. Rovnako sú zavádzajúce informácie o naviazanosti všetkých lístkov na konkrétny vlak. Cestovný lístok na bezplatnú prepravu je viazaný na konkrétny vlak len pri diaľkových vlakov (rýchliky a vlaky vyššej kategórie). To je 200 z 1430 vlakov vypravovaných denne v zahustenom cestovnom poriadku od 17. Novembra. Absolútna väčšina denne vypravovaných vlakov vyše 1200 spojov vo všetkých regiónoch Slovenska má lístok flexibilný, neviazaný na konkrétny spoj. Cestujúci si teda sám vyberie ktorýkoľvek vlak v daný deň. Je zachovaná rovnaká flexibilita použitia lístka ako pre platiacich cestujúcich. |