Jeden cestovný lístok či ľahšie prestupovanie z autobusu na vlak. Aj toto môže byť realitou už o viac ako dva roky. Ministerstvo dopravy sa totiž chce vzdať spravovania regionálnych železničných spojov. To dnes riadi jeho osobný dopravca – Železničná spoločnosť Slovensko. „Podstatou je vytvoriť efektívny systém verejnej osobnej dopravy, s rešpektovaním pravidla jediného objednávateľa autobusovej i železničnej dopravy,“ konštatoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Jeden lístok na všetko
Niektoré krajské samosprávy chystaný krok zo strany štátu vítajú. Aj ony si totiž sľubujú viaceré pozitíva pre cestujúcich. „Lepšie zladenie cestovných poriadkov, nadväzností a prestupov,“ povedala hovorkyňa bratislavskej krajskej samosprávy Iveta Tyšlerová. Ako pritom dodala, môže to priniesť aj jeden tarifný systém, teda jeden predplatený lístok na vlak a autobus.
Podobne to vníma Banskobystrický samosprávny kraj. Ako totiž povedala jeho hovorkyňa Monika Pastuchová – aj v ich kraji by sa mohol zaviesť jeden lístok na všetky formy cestovania.
Rezort Jána Počiatka (Smer-SD) pritom konkrétnosti zatiaľ nespresnil. Ako totiž Kóňa povedal, možné riešenia prinesie až návrh, ktorý na ministerstve aktuálne dokončujú. Upozorňuje však – na konečné riešenie môže mať zásadný vplyv aj možné rozhodnutie o zmene územnosprávneho členenia Slovenska. Teda zmena počtu vyšších územných z aktuálnych osem napríklad na tri či štyri.
Ušetrené peniaze
Chystaný krok sa pritom môže dotknúť stoviek spojov denne po celom Slovensku. A to môže priniesť aj ich niektoré zrušenie. Košická krajská samospráva však tak robiť neplánuje.
Nevýhodou celého plánu ministerstva dopravy môžu byť peniaze. Dnes štát dáva na osobnú železničnú dopravu 205 miliónov eur ročne, z toho štátna firma dostáva necelých 200 miliónov. Samosprávne kraje preto očakávajú, že štát im za tieto služby aj zaplatí. Na druhej strane toto spojenie môže priniesť aj ušetrenie verejných peňazí. Krajské samosprávy totiž majú pod sebou aj prímestskú autobusovú dopravu.