Je nedeľa, tesne pred šiestou hodinou ráno. Na bratislavskej hlavnej stanici sa začína boj o najdôležitejšiu tepnu na slovenských železniciach. Na svoju prvú cestu z Bratislavy cez Žilinu do Košíc sa vydal vlak InterCity českého súkromného dopravcu, spoločnosti RegioJet.
Jeho prvým spojom cestoval aj Jozef Vernárec. S cieľovou stanicou – Košice. „Zaujímalo ma, ako bude nový vlak vyzerať. Predpokladám, že bude kvalitnejšia súprava a lepšie vybavenie. Oslovila ma aj cena,“ vysvetlil Vernárec.
Bez kúrenia a WiFi
A nebol jediný. Prvý odchod nového vlaku vyskúšali desiatky cestujúcich. Tí si nemohli nevšimnúť ani chyby pri štarte nového dopravcu na najdlhšej vlakovej trase u nás. Hneď na úvod sa českému prepravcovi nepodarilo označenie vozňov správnymi číslami. Cestujúci tak museli blúdiť od vozňa k vozňu a hľadať svoje miesto na sedenie.
Každý jeden z nich pritom musel mať miestenku s presným označením. Napríklad Lenka Mokáňová mala podľa lístka nastúpiť do vozňa číslo deväť. Logika jej pri jeho hľadaní nepomohla. „Vozeň nešiel hneď za ôsmym číslom. Personál mi však pomohol,“ povedala pre HN Mokáňová, ktorá tiež cestovala do konečnej stanice.
Snímka: HN/Pavol Funtál
Okrem toho sa pre technické problémy cestujúci nemohli pripojiť na WiFi a dostať sa tak do vlakového intranetu. Zákazníci si tak nemali možnosť vyberať z ponuky filmov vo vnútornej sieti vlaku. V jednom z vozňov zase nefungovalo kúrenie. Personál preto presúval cestujúcich na iné miesta.
Napriek nie práve najideálnejšiemu začiatku si zákazníci cestu s novým železničným dopravcom pochvaľovali. „Vedel som, že nebudú mať všetko v pohode, som však spokojný. Naschvál som si vybral túto cestu, chcel som ich podporiť,“ povedal František Kosper. Rovnako ako on, aj ďalšia cestujúca – Andrea Ivančíková – si chcela vyskúšať prvú cestu novým spojom z Bratislavy do Košíc. Pochvaľovala si najmä obsluhu.
Ochotný personál, dobré služby
RegioJet stavil v boji o slovenské železnice práve na služby. Hneď ako sa vlak pohne zo stanice, zákazník dostane bezplatne jednu balenú vodu. K tomu má nárok napríklad na kávu či čaj. Pri každej príležitosti sa ho personál pýta, či niečo nepotrebuje.
O kontrole cestovných lístkov počas cesty ani nechyrovať. Vo vlaku sme prekvapivo stretli aj študenta. Hoci Martin Žarnovický môže cestovať zadarmo štátnymi vlakmi, chcel vyskúšať aj služby súkromníka. „Je to ešte lepšie, ako som si to predstavoval. Vlaky sú čisté, moderné. Mám tu pocit, že oni sú tu pre mňa, nie ja pre nich,“ zhodnotil.
V nedeľu ráno vyštartoval RegioJet aj opačným smerom, teda z Košíc do hlavného mesta. Na tejto linke sa súkromníkovi podarilo vyhnúť chybám. Cestujúci sa mohli pripojiť na WiFi, a teda aj do palubného portálu, a kúrenie fungovalo bez problémov.