StoryEditor

Do bratislavskej stanice naliali železnice milióny eur. Teraz stojí zavretá

18.01.2016, 23:00
Kým využívaná zastávka Vinohrady je v žalostnom stave, o niekoľko metrov ďalej stojí zrekonštruovaná budova úplne prázdna.

Posprejované steny, páchnuce priestory a prostredie, z ktorého sa vám obracal žalúdok. Realita, v ktorej sa nachádzala stanica Bratislava-Predmestie v roku 2011 bola viac než žalostná.

Zastávka, ktorá sa mohla chváliť storočnou históriou, bola hanbou hlavného mesta. Kým podobných budov sú po Slovensku stovky a novej tváre sa nikdy nedočkajú, v prípade stanice Bratislava-Predmestie došlo k výnimke. V roku 2013 sa do nej rozhodli Železnice Slovenskej republiky naliať štyri milióny eur. Výsledok? Pekné „mauzóleum“, do ktorého sa nedostanete.

Zrekonštruovaná budova je totiž zavretá. Na druhej strane ulice okolo zanedbanej stanice Vinohrady pritom prejdú stovky ľudí denne.

S dlhou históriou

Začnime však úplne od začiatku. Dopravná zastávka má totiž dlhú históriu, ktorú začala písať už v roku 1896. Vznikla ako obslužný bod pre továreň Dynamit Nobel. Pod názvom Dynamitka ju desaťročia poznali aj miestni. Jej meno sa zmenilo až na konci päťdesiatych rokov minulého storočia na Bratislava-Predmestie.

Najsilnejšie postavenie prežívala stanica do druhej polovice minulého storočia, keď rástla spolu so závodmi, ktoré obsluhovala. „Zlom prišiel až v priebehu 60. a 70. rokov 20. storočia, keď dochádza medzi obyvateľstvom k výraznej automobilizácii,“ rozpráva Jiří Kubáček, generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh Ministerstva dopravy.

Ľudia cestujú viac autami a na železniciach pomaly ubúda cestujúcich. Druhým bodom, ktorý negatívne poznačil budúcnosť stanice, bolo vybudovanie železničnej zastávky Bratislava-Vinohrady. Keďže cez ňu prechádzali vlaky na hlavnú stanicu, karty boli rozdané jasne. Stanica pustla, až ju kvôli nevyhovujúcemu stavu zavreli. Linky však po trase premávali a zastavovali.

Otvorená/zatvorená

Zastávka bola využívaná sporadicky. V roku 2013 cez ňu prechádzalo 16 osobných vlakov. Len päť z nich však išlo mimo Bratislavy, zvyšok končil na stanici Bratislava Nové Mesto. Ani to však nebránilo štátnej spoločnosti, aby schátranú budovu nenaprojektovala ako regulárnu stanicu. „K rekonštrukcii sme museli pristúpiť z dôvodu nevyhovujúceho technického stavu a havarijného stavu priľahlej lávky pre peších,“ obhajuje kroky ŽSR hovorkyňa spoločnosti Martina Pavliková. Faktom je, že stanica bola v žalostnom stave.

Rozpočet bol stanovený na štyri milióny eur a okrem hlavnej budovy počítal s rekonštrukciou administratívnej časti, ktorá je využívaná dodnes. Rozpočet bol krytý z vlastných zdrojov spoločnosti. ŽSR v začiatkoch stavebných prác avizovala, že halu opraví celú. „Súčasťou rekonštrukcie sú priestory odbavovacej haly, toaliet, je naplánovaný aj priestor pre kiosk, nové informačné zariadenia, vodiace pásy pre nevidiacich a nové pokladne,“ opisovala ŽSR svoje plány. Predbežné dokončenie stavebných prác bolo naplánované na koniec roka 2014. K týmto plánom sa neskôr pridala aj rekonštrukcia zastrešenia lávky a nástupišťa.

Neúspešné pokusy

Stanicu pred dvoma rokmi dokončili, do dnešných dní je však nevyužívaná. Nemá byť pre koho. „Na stanici Bratislava-Predmestie zastavujú v bežný pracovný deň štyri vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko. Ide o tri osobné vlaky z Trnavy a Galanty a jeden regionálny expres z Trenčína,“ konštatuje hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová. Cestovný ruch na zastávke tak trvá len 85 minút počas pracovného dňa, keď prvý vlak prichádza o 6.13 a končí o 07.38 hod.

Akýkoľvek pokus sprístupniť stanicu verejnosti tak dopadol neslávne. „Vynovené priestory slúžili viac-menej ako nocľaháreň a hygienická očista bezdomovcov, ktorí devastovali zariadenie, popíjali alkoholické nápoje a neraz medzi nimi dochádzalo k agresívnemu správaniu a roztržkám,“ približuje situáciu na stanici po jej znovuotvorení Martina Pavliková.

Spúšť cez ulicu

Paradoxne, zastávka Vinohrady, ktorá je oproti cez cestu, je v zlom stave a budova čaká na rekonštrukciu. Odpudivo pôsobia hlavne podchody. Pred vstupom do budovy napríklad nenájdete chodník a na vstupné schodište sa musíte dostať cez zeleň. Napriek tomu je využívaná a denne ňou prejdú stovky ľudí. Aj železnice pripúšťajú, že rozdiel medzi využitím stanice Predmestie a zastávky Vinohrady na druhej strane cesty je priepastný. „Z paralelného vlaku idúceho smerom na Bratislavu hlavnú stanicu a Bratislavu-Vinohrady vystupuje niekoľkonásobne viac cestujúcich než z vlaku v smere Bratislava-Predmestie a Bratislava Nové Mesto,“ porovnáva Jana Morháčová.

Železnice sú tak dnes v patovej situácii. Nová budova nemá praktické využitie. Nezdarom sa skončili aj pokusy, aby na stanicu presmerovali vlaky iných dopravcov. „Dopravcovia túto možnosť zatiaľ nevyužili,“ naznačuje Pavliková.

Napríklad súkromný dopravca RegioJet o uvedenej zastávke ani neuvažuje. „Stanicu za súčasného stavu nemôžeme využiť, pretože neleží na trase, po ktorej by sme jazdili. Ako naše regionálne vlaky z Komárna, tak naše diaľkové spoje z Košíc túto stanicu míňajú,“ povedal hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Štátna spoločnosť tak hľadá uplatnenie pre prázdnu budovu. „Po vyriešení situácie v celom dopravnom uzle Bratislava však počítame s väčším využitím ŽST Bratislava-Predmestie. Dovtedy však musíme naše zrekonštruované priestory chrániť pred opätovnou devastáciou,“ konštatuje Martina Pavliková. Nová stanica je teda v súčasnosti zavretá a čaká na lepšie časy.

„Figeľovo metro“

Veľkú budúcnosť stanice jej kreslili v roku 2011. Vtedajší minister dopravy Ján Figeľ totiž predstavil návrh na využitie železničných tratí v Bratislave. Chcel oživiť stanicu

Filiálka pri Trnavskom mýte, na jej trase pritom stála aj stanica Predmestie. „Ide o vyriešenie dopravy v priestore, ktorý ma limitovaný prístup k peniazom Európske únie, ale kde sa denne hýbe niekoľko stotisíc ľudí,“ presviedčal vtedy Ján Figeľ. Návrh počítal s preinvestovaním vyše pol miliardy eur a mal byť financovaný z eurofondov. V pláne bol

dokonca aj tunel, ktorý mal začínať práve pri Predmestí.

Pád Radičovej vlády však priniesol zmenu aj v tomto projekte. Nový minister dopravy Ján Počiatek stavbu stopol, keď sa opieral o štúdiu realizovateľnosti. „Keďže je jasné, že Brusel by nám tieto stavby nikdy nepreplatil, mohli by byť financované iba zo štátneho

rozpočtu, čo je pre zlý stav verejných financií prakticky vylúčené,“ tvrdil Počiatek. Aj napriek zmrazeniu projektu nič nebránilo tomu, aby o sedem mesiacov neskôr začali rekonštruovať Bratislavu-Predmestie.

01 - Modified: 2008-01-10 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Piatkový reklamný coffee break
01 - Modified: 2024-04-22 12:24:40 - Feat.: - Title: Vallov údiv: Primátor Bratislavy to prehnal a už to asi aj vie (komentár) 02 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 03 - Modified: 2024-04-18 14:00:59 - Feat.: - Title: V Bratislave sa poobede tvoria kolóny, zdržíte sa aj 20 minút 04 - Modified: 2024-04-19 12:52:07 - Feat.: - Title: V Bratislave vznikne veľký parkovací dom pre takmer 500 áut. Má slúžiť aj tým, ktorí smerujú do centra mesta 05 - Modified: 2024-04-19 22:00:00 - Feat.: - Title: Dopravné značky, ktoré musia vodiči dokonale poznať. Mnohí však zaváhajú
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 17:16