Jeden z nekonečných tendrov sa definitívne uzavrel. Národná diaľničná spoločnosť včera podpísala zmluvu na obchvat Žiliny. Zákazku dostala najmenšia z top stavebných firiem – Eurovia. Viac ako 4-kilometrový úsek autostrády postaví za 254,9 milióna eur. Kontrakt zverejnila na centrálnom registri zmlúv. „Verejný obstarávateľ (Národná diaľničná spoločnosť, pozn. HN) vyhodnotil našu ponuku ako najvýhodnejšiu,“ povedala ešte v apríli hovorkyňa spoločnosti Lenka Kubejová.
Podľa odborníkov ide o jednu z najnáročnejších stavieb. Je na nej viac ako dvojkilometrový tunel a tiež most cez hričovskú priehradu. A práve to pomôže odkloniť najmä kamióny, ktoré prechádzajú cez Žilinu. Ako povedal šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák, pôjde tak o skvalitnenie životného prostredia. No nielen to.
Prečítajte si aj: Sú najmenší. A dostanú kľúčovú cestu
Minister dopravy Ján Počiatek (vpravo) a generálny riaditeľ NDS Milan Gajdoš. Snímka: HN/Peter Mayer
Podľa bývalého investičného riaditeľa Národnej diaľničnej z čias Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) Juraja Čermáka táto autostráda pomôže aj priemyslu. „Kia a Hyundai majú spoločných dodávateľov, ktorých väčšina z nich sedí v Dubnici nad Váhom,“ konštatoval.
Spoločnosť s francúzskym kapitálom v súťaži skončila až na druhom mieste. Výstavbu diaľnice tak mala na dosah spoločnosť Skanska. Ich však štát vylúčil, keďže česká pobočka Skansky bola jednou z firiem, ktoré sa pred deviatimi rokmi zúčastnili na karteli. Tie majú mať podľa zákona automaticky stop v biznise so štátom.
Štát pôvodne chcel obchvat Žiliny začať stavať ešte v roku 2009. Prišli však prieťahy a spustenie výstavby jednej z kľúčových ciest na severe Slovenska odložil na neurčito.