A stiahol so sebou aj firmu, ktorá ho stavala. Spoločnosť Semos sa totiž aj kvôli nemu dostala do reštrukturalizácie.
Už počas výstavby ju ťažili desaťtisícové dlhy na odvodoch za zamestnancov. Keď sa k tomu pridal pád mosta, jej problémy sa prehĺbili. Až musela požiadať v máji tohto roka o súdnu ochranu pred veriteľmi.
Dôvodom bol nedostatok zákaziek, pokles tržieb, ale tiež problémy s financovaním od bánk. „A v konečnom dôsledku aj okolnosti tragickej udalosti v Kurimanoch,“ dodal jej konateľ Miroslav Molčan.
Tento týždeň sa jej reštrukturalizácia úspešne skončila. Na stavbe, ktorá sa na jar opätovne spustila, sa však už nepodieľa. Nesúhlasila s tým Národná diaľničná spoločnosť.
Prešovskú firmu nahradila žilinská štátna akciovka Technická obnova a ochrana železníc. Vybrala si ju firma Bögl a Krýsl, ktorá v konzorciu s Váhostavom stavia 9,5-kilometrový úsek diaľnice D1 Jánovce – Jablonov. „V novembri nám bol doručenýlistod stavebného dozoru,“ povedala hovorkyňa firmy Bögl a Krýsl Kateřina Plechatá. Ten podľa nej na podnet Národnej diaľničnej spoločnosti nesúhlasil s pokračovaním činnosti spoločnosti Semos ako podzhotoviteľa na tejto stavbe. A to napriek tomu, že vyšetrovanie pádu mostnej konštrukcie do dnešných dní nebolo ukončené.
Ústav súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity vyšetrovateľovi dodnes nepredložil komplexný znalecký posudok. Čas má do 15. novembra.
Hazard diaľničiarov
Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ-DS) si myslí, že takýmto spôsobom diaľničiari označili Semos za vinníka minuloročného nešťastia. Za neprípustné hazardovanie z ich strany tiež považuje rozhodnutie pokračovať v stavbe mosta skôr než boli vyšetrené príčiny pádu. „Obdivujem odvahu vedenia, že do tohto rizika idú.
Nepoznám situáciu vo svete, kedy by sa pokračovalo v stavbe pred skončením vyšetrovania,“ hovorí Matej.
Iný názor na celú situáciu má šéf Výskumného inštitútu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák. Predpokladá, že kompetentní majú prehľad o tom, čo sa stalo. „Boli urobené kroky na to, aby sa to nezopakovalo. Je správne, že sa v stavbe pokračuje,“ dodal Palčák. Za jedno z najvýznamnejších opatrení označuje dvojité statické posudky ku konštrukciám, akými sú mosty.
V praxi to znamená, že k statickému posudku, ktorý je súčasťou projektovej dokumentácie stavby, musí byť stavebnému úradu priložené aj takzvané kontrolné statické posúdenie od kontrolného statika. NDS sa včera k otázkam HN nedostala. Jej hovorca Marcel Jánošík povedal, že odpovedia dnes.
Most bude drahší
Nový most pri Kurimanoch má byť bezpečnejší. Stáť má totiž na pilieroch z pilierového materiálu Pižmo. Prešovská firma Semos v minulosti stavila na lacnejšiu alternatívu Weise. „Most bude podopretý v celej dĺžke. Je to riešenie v prospech bezpečnosti, ktoré bolo navrhované už aj v minulosti,“ vysvetľuje prínos tohto riešenia konateľ spoločnosti Amberg Engineering Slovakia Martin Bakoš. Konateľ žilinskej firmy Peter Kunkela z dôvodu zachovania obchodného tajomstva nepovedal, o koľko sa výstavba mosta predraží. Podľa jeho slov však výrazne. Môže za to nielen drahšia technológia, ale aj prísnejšie požiadavky statikov, ktorí pozmenili statickú časť projektu.
Žilinčania sú už so svojou časťou prác na moste takmer hotoví. Na rade sú teraz stavebníci spoločnosti Bögl a Krýsl. Stavbu majú dokončiť v júni budúceho roka.