Zo starožitníctva najväčší európsky ropný koncern. Aj takýto príbeh sa skrýva za značkou, ktorá dnes kraľuje komoditným trhom a motoristom. Britsko-holandské zoskupenie Royal Dutch Shell však ešte na začiatku 19. storočia začínalo ako malý obchod a bazár v jednom.
Zakladateľ Marcus Samuel vytvoril veľkú sieť importno-exportného obchodu medzi Veľkou Britániou a Ďalekým východom a vďaka nemu Európania mohli dostať exotický tovar až z Orientu. „Marcus Samuel senior mal veľmi dobré vzťahy s obchodnými domami po celej Ázii. To mu dopomohlo zásobovať jeho starožitníctvo exotickým produktmi, na čele s mušľami,“ hodnotí prvotný biznis Miroslav Blahušiak, analytik spoločnosti Capital Markets. A hoci aj dnes dominuje mušľa v logu firmy, z biznisu ju vytlačila oveľa dôležitejšia komodita – ropa.
Mušle ako dekorácia do domov
Všetko sa to však začalo malým starožitníctvom v londýnskom East Ende. Založil si ho Holanďan Marcus Samuel senior, pochádzajúci zo židovskej rodiny, ktorá do Anglicka emigrovala v roku 1750. Marcus bol veľmi dobrý obchodník a stratég a za niekoľko rokov si získal veľké partnerstvá nielen s Orientom, ale aj s Afrikou, kde vyvážal britské stroje a textil. Práve Marcus doniesol do Japonska prvý mechanický tkáčsky stroj. A na výmenu prichádzal domov s plnými loďami vlny, vosku, peria či santalového dreva.
Práve vďaka nemu si Londýnčania mohli vyzdobiť interiér domu morskými lastúrami. Tie boli veľmi populárne medzi zberateľmi, ale stali sa aj základom skromného rodinného majetku. „Marcus cielil na dopyt od čoraz bohatšieho obyvateľstva v dôsledku uskutočnenej priemyselnej revolúcie,“ hodnotí Tomáš Menčík, analytik spoločnosti Cyrrus. Rodina okrem iného využívala príbuzných vo svete ako svojich medzinárodných agentov, ktorí im hľadali nové produkty.
Rodinný podnik
Marcus Samuel mal troch synov, ktorí ho v biznise napokon nasledovali. Od útleho detstva totiž boli vystavení otcovým kontaktom v Londýne. Aj vďaka tomu presne vedeli, na koho sa obrátiť v prípade núdze. Podľa rozprávania ich vyzval, aby boli „zjednotení, milujúci, ohľaduplní a udržiavali dobré meno Marcusa Samuela bez hanby“.
Keď zakladateľ v roku 1870 zomrel, jeho podnik mal hodnotu 40-tisíc libier, čo sa v dnešných peniazoch počíta na dva milióny libier. Štvrtina z tejto hodnoty boli pritom zásoby mušlí. V rodinnom podniku pokračovali Marcus Samuel junior a jeho brat Sam. Marcus bol vyzdvihovaný najmä vďaka dlhodobému mysleniu. Ten tesne pre odchodom do dôchodku povedal akcionárom. „Už som to viackrát povedal a zopakujem to znova. Ignorujeme záujmy akcionárov, ktorí idú do vnútra firmy a von. Je našou povinnosťou vidieť, že tento obchod je postavený na jasných a pevných základoch a my nemôžeme prevziať zodpovednosť za výkyvy trhu,“ povedal Marcus Samuel junior.
Nástup ropy
V dokonalom pláne však nastala jedna zmena: objav spaľovacieho motora. A ten v roku 1886 spôsobil vo svete revolúciu. „Obchodníci začali premýšľať o tom, ako zarobiť na palive. Synovia Marca Samuela však mohli využiť svoje skúsenosti v lodnej doprave, preto si objednali flotilu parníkov určených na prepravu ropy vo veľkom,“ hodnotí Tomáš Menčík.
A tak prichádzali prvé úspechy. Ich parný tanker je vôbec prvý, ktorý dokázal prejsť cez Suezský prieplav. Od roku 1907 tvorí spojenectvo s holandskou Royal Dutch, aby konkurovali svojmu rivalovi Standard Oil. A vyplatilo sa. Dnes je Royal Dutch Shell najväčšou európskou ropnou spoločnosťou, s príjmami 482 miliárd dolárov, ktorá zamestnáva viac ako 80-tisíc ľudí.
Najdôležitejšie míľniky spoločnosti Shell
1833 – Marcus Samuel senior si otvára v Londýne starožitníctvo. Obchoduje z ázijskými krajinami.
1834 – Počas tridsiatych rokov dováža z Ďalekého východu orientálne lastúry. Predáva ich ako módny doplnok exotických dekorácií.
1870 – Po smrti zakladateľa preberajú firmu dvaja synovia – Marcus Samuel junior a jeho mladší brat Samuel.
1886 – Nástup spaľovacieho motora zapríčinil nárast dopytu po palive na dopravné účely. Rodina Samuelovcov tomu prispôsobila svoj biznis.1892 – Vďaka skúsenostiam v lodnej doprave začínajú prepravovať ropu. V tomto roku začali s plavbou parného tankera, ktorý vôbec ako prvý prešiel cez Suezský prieplav.
1897 – Bratia zakladajú novú dopravnú a obchodnú spoločnosť Shell.
1904 – Logom firmy sa stáva mušľa.
1907 – Shell sa spája s holandskou ropnou spoločnosťou Royal Dutch Petroleum. Spolu majú byť konkurentom najväčšieho gigantu Standard Oil.
1930 – Firma sa stáva poprednou svetovou ropnou spoločnosťou.
1935 – Prichádzajú prvé problémy v Mexiku aj vo Venezuele. Tamojšia vláda im zhabala majetok a znárodnila im ropné ložiská.
1945 – Shell expanduje do Afriky a Južnej Ameriky.
1955 – Spoločnosť má dohromady 300 ropných vrtov. O tri roky nato začala produkciu aj v Nigérii.
1978 – Dokončila vrtný projekt Cognac a produkčnú plošinu v Mexickom zálive, čo bola dovtedy najvyššia svetová plošina vo výške 1100 stôp.
1995 – Do popredia sa dostávajú ekologické otázky. Shell bol kritizovaný kvôli plánu na likvidáciu plošiny Brent Spar, ktorú chcel potopiť do mora.
2005 – V novom tisícročí expanduje spoločnosť do Číny a Ruska. V tom istom roku nastáva zmena štruktúry podniku. Ten dostáva meno Royal Dutch Shell Company. Sídlo spoločnosti je v Haagu.
2014 – Spoločnosť prerušila práce na rozvoji ťažby ropy v západosibírskej bridlicovej formácii Baženov, kde spolupracuje so spoločnosťou Gazprom Nefť. A to kvôli západným sankciám voči Rusku. Aj naďalej však pracuje na projektoch rozvoja konvenčných ruských nálezísk.