Na Slovensku máme automobilku svetového formátu. Takmer nikto ju však nepozná. Trenčianska XRAY totiž nevyrába klasické autá, ale ich menšie verzie – závodné automodely. Vo svojom odbore patrí medzi najlepšie na svete a konkurencii slúži ako zdroj inšpirácie a technických inovácií.
Juraj Hudý si vybudovaním firmy splnil svoj chlapčenský sen. V 90. rokoch, keď sa pustil do sériovej výroby pretekárskych automodelov, mnohí hovorili o jeho biznise s dešpektom ako o hračkárskom priemysle. On však za štvrťstoročie vybudoval prosperujúcu vývojovo-výrobnú spoločnosť. Tá je dnes vo výrobe modelov závodných áut absolútnou špičkou. Firma XRAY nielenže boduje na svetových a európskych súťažiach, ale je jediná, ktorá svoje modely navrhuje, testuje a vyrába kompletne u seba doma. Ani komponenty nedováža z Číny či Taiwanu, hoci to robí celá konkurencia.
Kategórii týchto pretekárskych modelov sú vo svete desiatky. Špičkoví svetoví výrobcovia v Amerike či Japonsku sa však špecializujú len na niektoré. XRAY naproti tomu pokrýva takmer celú škálu, od cestných až po terénne a od najmenších po najväčšie s elektrickým alebo so spaľovacím motorom. Vo viacerých kategóriách je na trhu jednotka, v iných je druhá alebo tretia v poradí.
Vzor pre druhých
Za úspechom stojí najmä dlhý a nákladný vývoj, za ktorý bol Juraj Hudý v roku 2009 vyhlásený za Podnikateľa roka v oblasti inovácií. Jeho výsledky však lákajú aj iných.
„Veľa ázijských firiem vyrába kópie našich modelov. Samozrejme, je to potom za iné ceny. Veď my vkladáme do našich modelov tisíce hodín vývoja a testovania. Vyrábame ich z európskych materiálov, na európskych strojoch a za európske mzdy,“ hovorí zakladateľ firmy inžinier Hudý.
Teší ho však, že jeho spoločnosť berú v brandži ako vzor. K tomu prispelo aj množstvo titulov na majstrovstvách sveta, majstrovstvách USA i Európy a mnohé ocenenia najlepší alebo najkvalitnejší model, ktorý za viac ako desaťročie získali.
Vývoj však s úspechmi neustal. Vo firme sa totiž rozhodli, že z preferovaných elektromotorov prejdú na vlastné spaľovacie motory. Nábeh projektu trval šesť rokov, no motory už sú na trhu. Podľa Hudého sú určite jedny z najlepších na svete, ale ceny za posledné roky stlačila čínska konkurencia na dno. „Žiaľ, vyzerá to tak, že investíciu do tohto projektu pri takýchto cenách už nikdy nedostaneme späť, ale som hrdý, že sa nám podarilo vyvinúť a vyrobiť takýto náročný produkt,“ hovorí Hudý a pripomína ďalšiu plánovanú investíciu, vďaka ktorej sa má rozšíriť výrobná kapacita a zvýšiť produktivita. Na jej financovanie, ktoré si vyžiada 1,5 milióna eur, chcú získať príspevok z eurofondov. Zvyšok má pokryť úver.
Ťažké začiatky
Dnešnému úspechu značky však predchádzal viac než tridsaťročný vývoj. Prvý vlastný model si mladý Hudý skonštruoval na kolene už v roku 1972 a viackrát s ním vyhral majstrovstvá strednej a východnej Európy. O tri roky neskôr presedlal na RC automodely, vysielačkou ovládané závodné autá, ktoré sú osemkrát menšie ako skutočné. Sám vyrábal podvozky, predával ich alebo vymieňal za súčiastky, aby si mohol kúpiť motory, pneumatiky a palivo na pretekanie.
Po zmene režimov v roku 1989 si založil oficiálnu živnosť. Okamžite vycestoval do zahraničia, priamo k najväčšiemu výrobcovi závodných modelov Serpent v Holandsku.
„Okrem ruštiny som neovládal žiadnu cudziu reč, mal som len slovensko-nemecký slovník a prekladal som rovno z neho. Vo firme sa so mnou nechceli ako s vandrákom ani baviť, ale podarilo sa mi pretlačiť až k šéfovi,“ spomína Hudý. Keď Holanďania otestovali jeho produkt, dali mu prvú zákazku na komponenty pre svoj model. Lenže on nemal na sériovú výrobu ani financie, ani stroje. A tak odišiel do USA ku kamarátovi „servisovať“ autíčka, aby zarobil. Spal na zemi v obchode, jedol, čo mu kúpil kamarát, a robil sedem dní takmer nonstop. Zo zárobku a z rodinných financií kúpil prvý sústruh. Na brúsku mu nezostalo, tak si zobral úver. V roku 1990 si založil vlastnú spoločnosť, prenajal garáž a začal výrobu s jedným zamestnancom. Vtedy už mala 60 zamestnancov, vyvíjala vlastné technologické postupy, vyrábala komponenty do modelov aj náradie a príslušenstvo pre automodely. Sieť distribútorov rozšírila na vyše 40 krajín sveta. V roku 2004 sa XRAY s osemdesiatimi zamestnancami presťahovala do moderného vývojovo-výrobného areálu.