Nové balíky produktov, lacnejšie služby a zvyšovanie konkurencie. Na telekomunikačnom trhu sa pripravuje horúca jar. Najväčší operátor zásadne mení ponuku služieb. Slovak Telekom chce ešte viac vyťažiť so svojej pozície lídra v pevnom pripojení a predávať v jednom balíčku internet, televíziu i pevnú linku za zvýhodnené ceny. Nebude však jediný. Jeho najväčší konkurent už teraz avizuje, že ceny pôjdu dole aj v jeho ponuke. „Vo veľmi krátkom čase plánujeme ďalšie zvýhodnenie našej ponuky,“ tvrdí Peter Tóth, hovorca spoločnosti Orange.
Zmenšovanie balíka
Ceny hovorov niekoľko rokov padajú, SMS vymierajú a mobilný operátori sledujú poklesy ziskov. To sú hlavné dôvody, pre ktoré operátori pripravujú zmeny. „Dodnes sme mali asi 1600 rôznych kombinácií služieb. Od apríla ich bude iba 65,“ vysvetľuje Peter Terpák, senior manažér Slovak Telekomu pre mass market. Telekom bude internet, televíziu i pevnú sieť ponúkať po novom v troch programoch. Najnižšia cena za všetky tri služby dokopy dosiahne 20 eur mesačne, čo je takmer o sedem eur nižšia ako najlacnejší pôvodný variant. Služby sa navyše zlepšia.
Najväčší operátor tak nasleduje svojho konkurenta, ktorý ponúka rovnaký balík za porovnateľnú cenu. „Orange sa v minulom roku takisto pokúsil zjednodušiť ponuku,“ myslí si Ondrej Macko, šéfredaktor PC Revue s tým, že aktuálne má Telecom navrch. Aj dvojka na trhu tak zrejme čoskoro pristúpi k ďalšej zmene cien a možno i balíčkov.
Pokles mobilných tržieb
Práve Orange pritom zaznamenal v minulom roku spomedzi operátorov najväčší prepad. Jeho výnosy totiž klesli až o osem percent na približne 622 miliónov eur. Oproti Telekomu, ktorý sa prepadol iba o jedno percento, je však dvojka na trhu oveľa viac závislá od mobilných služieb. Tie klesajú dlhodobo a Orangeu z nich jej plynie až 97 percent výnosov. „Pokiaľ ide o výnosy z mobilných služieb, ich vývoj v Orangei bol porovnateľný s Telekomom,“ vysvetľuje Tóth. Telekomu tak pomáha najmä bohatá vlastná ponuka pevných služieb a zisky doplnkových dcérskych spoločností, ako Zoznam či PosAm. Jeho výsledky však napriek tomu pozitívne prekvapili. „Čakal som výraznejší pokles, na úrovni štyri až päť percent,“ tvrdí Macko.
Pokrývanie strát z tradičných mobilných služieb zatiaľ nemusí riešiť trojka na trhu, spoločnosť O2. Tej sa totiž ako jedinej podarilo vlani výnosy zvýšiť, a to o osem percent na takmer 208 miliónov eur. „Zo zmien na trhu zatiaľ najviac vyťažil najmenší operátor. Z nízkeho základu sa však rastie najľahšie,“ dodáva Macko. Zákaznícka báza modrého operátora sa navyše rozrástla na viac ako milión a pol používateľov, čo naznačuje, že na svoje mobilné služby stále dokáže lákať zákazníkov konkurencie. „Darí sa nám v získavaní zákazníkov a to je meradlo, ktoré je jediné relevantné,“ komentovala výsledky Martina Jamrichová, hovorkyňa spoločnosti.
Telco biznis sa mení
Výsledky operátorov tak ukazujú, že s prepadom tradičných mobilných služieb sa najmä najväčší operátori ešte celkom nevyrovnali. Telekomunikačný trh tak pravdepodobne čakajú ďalšie vážne zmeny. Tie by mali súvisieť najmä s výstavbou novej 4 G siete pre rýchly mobilný internet. Tá je totiž považovaná za budúcnosť tradičných operátorov. „V tomto je jednoznačne najďalej Telekom. Celkom dobre pripravený by mal byť aj Orange, ale ten ešte nič neukázal,“ myslí si Macko.
Otázkou navyše bude, či sa operátori pri náročnej výstavbe dokážu dohodnúť na spolupráci a zdieľaní nákladov, alebo ju budú chcieť stavať osobitne. Slovak Telekom túto tému nekomentuje, záujem však prejavili Orange, O2 i nováčik Swan. Práve pozícia Swanu je pritom špecifická.
Keďže totiž v aukcii nezískal žiadnu frekvenciu v najcennejšom pásme 800, má podľa pravidiel nárok na pôsobenie v sieti niektorého z konkurentov. Na podmienkach sa však ešte nedohodol s nikým, a tak bude možno potrebovať zásah regulačného úradu.