Mnoho ľudí si myslí, že menšie autá sú nekvalitné. Je to pravda? Pravdou je, že pocit v dvojtonovom aute je predsa len lepší...
Názory spotrebiteľov sa menia iba pomaly. Mnoho z nich má o malých autách, ktorých cenové rozpätie nepresahuje 10-tisíc eur, veľmi nízku mienku. Aj napriek tomu, že v niektorých bezpečnostných prvkoch vychádzajú lepšie ako drahé modely. Realita je však taká, že všetky autá sú navrhované tak, aby boli bezpečné, ich kvalita sa preveruje a testuje sa aj ich odolnosť proti nárazom v prípade nehody.
Brusel navrhuje ešte sprísniť pravidlá bezpečnosti...
Áno. Európske autá by sa mali riadiť prísnejšími emisnými a bezpečnostnými pravidlami. V budúcnosti by mali mať napríklad väčší počet pásov, airbagov, reflektorov, "trámy" na krížovú ochranu, autá by mali mať aj kvalitnejšie nárazníky pre prípad kolízie s chodcom a podobne.
Čo to bude znamenať?
Že to pravdepodobne v blízkej budúcnosti predraží autá, keďže sa zvýšia náklady na ich výrobu.
Ako budú vyzerať malé autá v budúcnosti?
Nová homologizácia (overenie podobnosti - pozn. red.) má priniesť inovácie do segmentu malých áut, výrobcovia tak budú mať možnosť pokračovať v ich výrobe, no autá budú ešte bezpečnejšie a budú viac prispôsobené potrebám bežných ľudí aj biznisu. Dnes je napríklad rýchlosť niektorých mini a malých áut porovnateľná so štvorkolkami, dokonca ešte aj veľmi podobne vyzerajú, odlišujú sa iba v maximálnej rýchlosti, akcelerácii, hmotnosti či bezpečnostnými prvkami. Zákazníci však vyžadujú omnoho väčšie zmeny v tomto segmente. Tak sa tomu výrobcovia začínajú prispôsobovať.
Štatistiky predaja áut však ukazujú, že dopyt po malých autách klesá.
Dnes áno, ale očakáva sa, že iba predaj mikroáut, teda tých najmenších, dosiahne v roku 2017 iba v Európe 280 tisíc kusov.
Takže platí, že menšie autá budú náplasťou pre automobilky v čase krízy?
To, že ich začali vyrábať, môže, ale ani nemusí, súvisieť s krízou, aj keď záujem o ne viditeľnejšie rastie od roku 2010, a to u všetkých výrobcov. Tí si však už dávno všimli akýsi megatrend, ktorý posúva hranice mobility smerom, že autá nemusia byť iba veľké a drahé. No a tak sa konečne objavil akýsi nový segment.