StoryEditor

Porsche láme tabu. Mieri k nám

19.03.2014, 23:00
Automobilky. Luxusný model Porsche Cayenne sa bude kompletne vyrábať v bratislavskom Volkswagene.

Jedno z najluxusnejších terénnych vozidiel na svete Porsche Cayenne sa bude celé vyrábať na Slovensku. To je rozhodnutie prémiovej automobilky Porsche, ktorým prelomila tabu.

Doteraz totiž platilo, že všetky jej automobily sú vyrobené v Nemecku. „Po roku 2016 sa nová generácia SUV vozidiel Cayenne bude vyrábať v bratislavskom závode koncernu Volkswagen,“ povedal denníku Financial Times šéf Porsche Matthias Müller. Len na spresnenie – značka Porsche sa radí do portfólia nemeckého koncernu Volkswagen.

Slováci sú lacnejší

Bratislava síce už luxusné SUV-čko vyrába, no nie celé. Z našich liniek schádza nalakovaná karoséria, ako aj veľký podiel komponentov, finálne sa však montuje v nemeckom Lipsku. Podľa Igora Mesenského, riaditeľa pre korporátne financie TPA Horwat, za krokom Nemcov stáli dva dôvody. Tým prvým bol fakt, že Porsche rozširuje ponuku modelov, čo si vyžaduje dodatočné výrobné kapacity. V tomto roku by malo prísť na trh malé SUV Porsche Macan.

„Rolu určite hrajú aj náklady na pracovnú silu. V Nemecku sú stále podstatne vyššie ako na Slovensku,“ pokračuje Mesenský. Napríklad v závode Volkswagenu v nemeckom Wolfsburgu je priemerná hrubá mzda asi 4000 c eur, na Slovensku 1540 eur.

 

Šanca na novú prácu

Historické rozhodnutie Porsche sa môže podpísať aj na tvorbe nových pracovných miest na Slovensku. Šancu na to vidí nielen Ivan Hodač z Európskej asociácie výrobcov automobilov, ale aj Mesenský. Obaja sa zhodujú, že práca môže vzniknúť predovšetkým u (sub) dodávateľov.

Ako vysvetlil šéf Porsche Matthias Müller, spoločnosť o tom, že sa model Cayenne bude kompletne produkovať u nás, rozhodla v rámci reorganizácie výroby koncernu Volkswagen. No kým Müller hovoril o tom, že Cayenne sa začne u nás vyrábať po roku 2016, hovorca bratislavskej fabriky Vladimír Machalík spresnil, že to bude až koncom roka 2017. Dáva to logiku – Porsche totiž chystá facelift modelu Cayenne, ktorý by mal na trhu vydržať práve do roku 2017.

Ušetrené nemalé náklady

„Rozhodnutie premiestniť aj finálnu montáž Porsche Cayenne do Bratislavy považujeme za vyjadrenie dôvery koncernu Volkswagen v našu prácu,“ vyhlásil Albrecht Reimold, predseda Predstavenstva a šéf Volkswagen Slovakia. Ide o fabriku, ktorá na Slovensku zamestnáva 9400 ľudí a ktorá sa radí medzi top exportérov krajiny.

Vďaka presunu montáže na Slovensko Nemci aj ušetria. Zredukujú sa totiž transportné cesty aj časy.

Luxus sa bude predávať aj naďalej

Otáznik dnes visí nad tým, ako na zmeny zareagujú zákazníci. Porsche patrí medzi prémiové nemecké automobilky, výrobu prvého modelu však zveria Slovensku. „Slovensko má v automobilovom biznise neskutočne veľké renomé. Tento krok Porsche určite neuškodí a navyše zákazníci často netušia, kde sa aké modely vyrábajú. Ide im o to, že je to nemecká automobilka a nemecký inžiniering,“ hodnotí Hodač.

Mesenský dodáva, že marketingoví špecialisti v Porsche majú tento krok ošetrený:„Okrem toho podstatná časť Cayenne sa vyrábala aj tak na Slovensku a zákazníkov im to nezobralo.“ Luxusnému segmentu sa v predaji darí, pričom dianie vo svete naň veľký dosah nemá. Podľa Hodača by tento trend mal pokračovať. „Výhodou je najmä to, že v prémiovom segmente nie je taká ostrá konkurencia ako v strednej triede,“ vysvetľuje Hodač.

Postreh HN

O Porsche, Bentley... A zlých rozhodnutiach

Poznámky o tom, že Slovensko je len fabrika pre zahraničné automobilky, už neobstoja. Dôkazom je aj fakt, že Porsche riskuje práve s nami. Nejdem sa hádať, čo automobilku, ktorej imidž je založený na magickom „made in Germany“, presvedčilo viac. Či nižšie platy, slabšie postavenie odborov na Slovensku ako v Nemecku, alebo fakt, že ich Cayenne už aj tak z 80 percent vyrába Bratislava. A bez problémov. Ja sa prihováram za tú poslednú možnosť, no v podstate je to jedno. Vzídu z toho ako víťazi. Toto rozhodnutie Porsche ušetrí nemalé peniaze a ich auto bude vyrábať top závod koncernu Volkswagen s najlepšími technológiami, ktorý aj vďaka tomuto pre Nemcov ako jediný vyrába luxusné SUV-čka. Áno, s terénnymi vozidlami má v koncerne najbohatšie skúsenosti. Zaujímalo by ma však, ako sa na ich rozhodnutie dívajú kolegovia z Bentley. Ide o luxusnú automobilku, ktorá patrí tiež koncernu Volkswagen a o ktorej výrobu prvého luxusného SUV sme boli prednedávnom v hre my aj Briti. Hoci sú Nemci známi tým, že ignorujú lobing, sladké reči vlády a rozhodujú sa podľa faktov a čísel, manažéri Bentley nakoniec dali výrobu ich prvého luxusného SUV Britom. Azda to nebudú ľutovať a o pár rokov aj búchať hlavy o múr. Teda... Možno po kroku Porsche si ich búchajú už teraz, aj keď to nepriznajú. Ani sami pred sebou.

Petra Jamrichová, redaktorka oddelenia Firmy & Financie

 

01 - Modified: 2006-03-06 11:00:00 - Feat.: 0 - Title: Na vstup do sporivého piliera stačí uzatvorenie zmluvy
01 - Modified: 2024-11-15 19:22:00 - Feat.: - Title: Automobilky v USA vyzvali Trumpa, aby nezrušil daňové úľavy na elektromobily 02 - Modified: 2024-11-13 18:02:59 - Feat.: - Title: Nemecké automobilky stále trpia nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily 03 - Modified: 2024-11-12 10:00:00 - Feat.: - Title: Zákaz aj napriek snahe. Koniec spaľovacích motorov v EÚ platí, nastane od roku 2035 04 - Modified: 2024-11-05 17:30:00 - Feat.: - Title: Ficov kabinet po roku vo funkcii najviac dotuje jeden druh fabrík. Poslané stámilióny sa nám môžu vypomstiť 05 - Modified: 2024-11-04 12:40:00 - Feat.: - Title: Blázinec či chránená dielňa? Fiat musí prestať vyrábať svoj trhák, aby vôbec prežil
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. november 2024 13:27