Najväčšia spoločnosť na svete poskytujúca podnikové poradenstvo Deloitte už deviaty raz zostavila rebríček Top 500 CE firiem regiónu na základe ich obratov.
Klesajúca cena ropy priťažila spoločnostiam, ktoré sa venujú spracovaniu ropy a surovín, naopak, priemyselný sektor vďaka zvýšenej produkcii automobilových firiem rástol. Dôkazom zlepšujúcej sa situácie na trhu je aj fakt, že vyše polovici zaradených spoločností stúpli v roku 2014 oproti predchádzajúcemu roku tržby. Top „päťstovka“ spolu vyprodukovala tržby v hodnote 682 miliárd eur.
Víťaz
Orlen S.A.
Miesto: 1.
Tržby za rok 2014: 25,5 miliardy eur
Čistá strata: 1,55 miliardy eur
Poľský naftový koncern spracúva surovú ropu. Špecializuje sa najmä na spracovanie ropy na bezolovnatý benzín, diesel, vykurovacie oleje, letecké palivá, plasty a ďalšie ropné produkty. Venuje sa aj prieskumu a ťažbe minerálnych zdrojov. Spoločnosť vznikla v roku 1999 a jej hlavné sídlo sa nachádza v poľskom Plocku. V rebríčku sa, tak ako minulý rok, ocitla na prvom mieste, a to i napriek tomu, že za rok 2014 vykázala čistú stratu jeden a pol miliardy eur.
Skokan roka
Kaufland Polska
Miesto: 74.
Tržby za rok 2014: 1,98 miliardy eur
Čistý zisk: 11,5 milióna eur
Obchodná sieť nemeckých supermarketov a hypermarketov v Poľsku si v tomto roku postavenie v rebríčku spoločnosti Deloitte výrazne zlepšila. S tržbami vo výške takmer dve miliardy eur zaznamenala spoločnosť Kaufland Polska nárast oproti roku 2013 o 17,7 percenta. Oproti minulému roku si tak polepšila o 42 miest a stala sa najlepším skokanom prvej stovky rebríčka. Spoločnosť pôsobí okrem domáceho Nemecka a spomínaného Poľska aj v Česku, Chorvátsku, na Slovensku, v Bulharsku a Rumunsku a patrí spoločnosti Schwarz Gruppe, pod ktorú spadá tiež Lidl Stiffung & Co KG so sieťou obchodov Lidl.
Prepadák roka
Metro Group Polska
Miesto: 99.
Tržby za rok 2014: 1,59 miliardy eur
Čistý zisk/strata: údaj neznámy
V rebríčku Top 500 CE z prvej stovky zaznamenala najväčší prepad poľská pobočka spoločnosti Metro Group, ktorej tržby oproti roku 2013 spadli o takmer šesťdesiat percent. Nemecká maloobchodná a veľkoobchodná sieť s centrálou v Düsseldorfe sa ocitla na 99. mieste. Oproti minulému roku tak spadla o 64 pozícií z 35. miesta. Okrem Európy spoločnosť pôsobí v Ázii i Afrike, dokopy v 26 krajinách, v niektorých vystupuje pod značkou Makro. Prevádzkuje veľkoobchody s potravinami, hypermarkety Real, ale aj predajne s elektronikou Media Markt a Saturn.
Top zo Slovenska
Volkswagen Slovakia
Miesto: 11.
Tržby za rok 2014: 6,17 miliardy eur
Čistý zisk: 124 miliónov eur
Pobočka nemeckej automobilky je na Slovensku od roku 1991. Volkswagen Slovakia je najväčšou automobilovou spoločnosťou v krajine so závodmi v Bratislave, Martine, Stupave a Košiciach. Spoločnosť exportuje do takmer 150 krajín sveta. V hlavnom meste Slovenska sa v závode vyrába päť rôznych značiek – Volkswagen, Audi, Porsche, Škoda a SEAT. „V roku 2014 vyrobil Volkswagen Slovakia 394 474 automobilov a prijal 500 nových zamestnancov. Obrat vo výške 6,17 miliardy eur sa udržal na stabilnej úrovni predchádzajúceho roku. Rok 2014 bol pre Volkswagen Slovakia rokom nábehov nových produktov,“ uviedol hovorca spoločnosti Vladimír Machalík.
Top nováčik
Polska Grupa Zbrojeniowa
Miesto: 158.
Tržby za rok 2014: 1,15 miliardy eur
Čistý zisk: údaj neznámy
Najvyššie umiestneným nováčikom v rebríčku krajín strednej Európy je poľská holdingová spoločnosť Polska Grupa Zbrojeniowa. Skupinu založila poľská vláda s cieľom zjednotiť štátne zbrojárske firmy a dnes zastrešuje tridsať výrobcov zbraní. Je najväčšou spoločnosťou venujúcou sa odvetviu obrany v Poľsku. S tržbami vo výške vyše jednej miliardy eur sa prvýkrát ocitla v rebríčku spoločnosti Deloitte na 158. mieste.