StoryEditor

Popradčania stavili na prémiové produkty a uspeli

12.09.2013, 00:00

Nie je veľa firiem, ktorým cez krízu vzrástli tržby o 30 percent. Popradský výrobca kávy a čajov Baliarne obchodu je však jednou z nich. Kým v roku 2008 mali tržby 20 miliónov eur, vlani sa vyšplhali už na 27,5 milióna. "Patríme k tým málo firmám, ktorým kríza paradoxne pomohla," vysvetľuje marketingový riaditeľ spoločnosti Viliam Matušek. Popradčania zariskovali a svoje portfólio rozšírili aj o nové prémiové značky. "My sme sa preorientovali už pred niekoľkými rokmi na výslovne stredný a prémiový segment. Nerobíme privátne značky ani lacné tovary," vysvetľuje Matušek. V kríze pritom hrozilo, že ľudia nebudú mať záujem o drahšie produkty. Opak sa však ukázal pravdou a Baliarne obchodu posilnili svoje postavenie na trhu nielen s kávou, ale aj s čajom. "Pokiaľ ide o význam jednotlivých segmentov, tak čaj s kávou sa na tržbách podieľajú na polovicu -- 50 percent predstavuje káva, 50 čaj," dopĺňa Matušek. Firma zároveň výrazne investovala do modernizácie technológií, opravy budov či zamestnancov.

Kým samotná finančná kríza sa popradskej firmy významne nedotkla, problémy prišli v roku 2010. Cena kávy na trhoch totiž vzrástla takmer trojnásobne a Baliarne obchodu Poprad na nej začali prerábať. "Vtedy nás živil čaj, vďaka ktorému sme mohli ceny kávy zvýšiť na rozumnú úroveň," spomína Matušek. Firme sa podarilo vyrokovať zvýšenie cien a opäť sa tak dostala do čiernych čísel, keď vlani dosiahla zisk 2,5 milióna eur.

Dnes chystajú expanziu smerom na západ. Tento rok preto investovala už približne dva milióny eur do čajovej divízie, na jeseň chystá nové investície do kávových technológií a následne aj čajových. "Už nechceme byť závislí od slovenského trhu a pod neustálym tlakom reťazcov," vysvetľuje Matušek.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 03:52