V tomto roku dostali slovenské letiská od štátu šesť miliónov eur, no podľa nového návrhu rozpočtu dostanú v tom budúcom až o päť miliónov menej. To by podľa odborníkov mohlo znamenať pre menej vyťažené letiská ako sú v Žiline, Piešťanoch či na Sliači existenčné problémy. Aj preto chce vedenie posledného spomenutého už čoskoro spustiť pravidelné linky do sveta. Podľa zistení HN je v hre aj nemecké mesto Frankfurt. „Z hľadiska prieskumov to vychádza najvýraznejšie,“ konštatoval predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Vladimír Maňka (Smer-SD). Okrem tejto linky však do hry prichádzajú aj ďalšie. Ako Maňka povedal, uvažuje sa aj o Londýne. Záujemcovia zo strany leteckých spoločností už pritom podľa neho sú, no zatiaľ ich nechce menovať. Letisko Sliač sa nám k riziku skresania dotácie nechcelo vyjadriť.
Linky záchrany
Podľa odborníkov by pritom práve nájdenie leteckého dopravcu a pravidelnej linky mohlo letisku pomôcť. Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD) pridelilo Sliaču v tomto roku vyše 600-tisíc eur, no po schválení rozpočtu to môže byť výrazne menej. „Regionálne letiská sa snažia identifikovať a zazmluvniť nové zdroje príjmov, aby kompenzovali plánované zníženie dotácií,“ povedal partner spoločnosti Deloitte Maroš Sokolovský.
Šance na získanie pravidelnej linky pritom existujú. A podľa analytika Výskumného ústavu dopravného v Žiline Pavla Kajánka by pravidelná linka mohla byť cesta na jeho ďalšie využitie. Poukazuje totiž, že Letisko Sliač má svoj potenciál najmä v oblasti zabezpečovania obrany štáty, kde popri tom v posledných rokoch realizuje aj sezónne charterové lety do dovolenkových destinácií. Upozorňuje však aj na riziká. Ak cestujúci túto linku nebudú dostatočne využívať, tak po skončení dotovania z dôvodu jej neefektívnosti bude odsúdená na zánik. Jeden neúspech pritom už Letisko Sliač zažilo. Minulý rok jeho vedenie totiž vypísalo tender na pravidelného dopravcu, a to do Viedne a Prahy. Ten však zrušili, keďže žiaden z leteckých dopravcov sa doň neprihlásil.
Dlhodobé problémy
Regionálne letiská sú pritom dlhodobo v problémoch a krátenie z rozpočtu ich budúcnosť ešte viac skomplikuje. „Významne táto skutočnosť obmedzí prevádzku najmä na niektorých malých medzinárodných letiskách, ktoré za posledné obdobie vykazujú malé počty prepravených cestujúcich. Ide najmä o letisko v Piešťanoch a v Žiline,“ vraví Kajánek. O ich osude pritom Počiatkov rezort ešte nerozhodol, hoci šéf rezortu v auguste pripustil možnosť zavretia práve žilinského letiska. Napriek tomu však rezort dopravy stále hľadá riešenia tohto problému. „Určite by bolo predčasné hovoriť o nejakých definitívnych riešeniach,“ konštatoval hovorca rezortu Martin Kóňa.
Žilinské letisko nižšiu dotáciu nekomentovalo, keďže nemá oficiálne stanovisko. Aj jemu pritom mohol pomôcť aj investor. Záujem už prejavili Číňania.