Viac ako 50 kilometrov zjazdoviek, moderná infraštruktúra či široké možnosti adrenalínových zimných športov. To všetko ponúka gruzínske lyžiarske stredisko Gudauri v kaukazských horách. A práve o túto vychytenú lokalitu v trojtisícovej výške nad morom má najnovšie záujem slovenská spoločnosť Tatry mountain resorts.
Hlavným dôvodom TMR je snaha prilákať pomocou novej akvizície viac ruských turistov do Vysokých a Nízkych Tatier. „Je to prvé, čo vám pri takejto ponuke napadne. Gruzínsko bolo ešte za čias bývalého režimu dovolenkovým miestom pre celý Sovietsky zväz,“ potvrdzuje pre HN šéf predstavenstva spoločnosti Bohuš Hlavatý.
Ponuka z Tbilisi
TMR priznáva o Gudauri reálny záujem. Jej zástupcovia sa chystajú odcestovať na sever Gruzínska, aby o stredisku získali podrobnejšie informácie. Komplex chce Slovákom predať gruzínsky štát. Podľa Hlavatého prišla ponuka práve od vlády v Tbilisi.
Informáciu o možnej transakcii priniesol český server Motejlek. com. O výške ceny či ďalších investíciách do Gudauri je pritom podľa šéfa TMR v tejto fáze ešte priskoro hovoriť. Ak sa však Tatranci rozhodnú kupovať, suma bude pravdepodobne vysoká. Gudauri má totiž špičkové parametre. Spolu 22 zjazdoviek je výhradne nad pásom lesa. Najvyššia stanica sa nachádza vo výške 3007 metrov nad morom, spodná o tisícku nižšie. To poskytuje takmer stopercentnú garanciu snehu.
Zimné portály opisujú miesto ako raj pre tzv. freeriderov, teda adrenalínových jazdcov, ktorí lyžujú mimo vyznačených a upravených trás. Stredisko je v prevádzke podobne ako v Tatrách, od decembra do apríla.
Priamy predaj v Moskve
Experti sú voči očakávaniam TMR optimistickí. Podľa nich môže TMR práve vďaka Gudauri získať viac ruských klientov pre svoje vleky v Tatrách a Krkonošiach. „Ide o jednoduchý systém reťazca známy i z iných odvetví,“ vysvetľuje odborník na turizmus a šéf Predstavenstva Slovenskej asociácie cestovných kancelárií František Kornaj.
Možno tu využiť napríklad reklamy v strediskách na sesterské rezorty, balíčky či zľavy. Podstatná je však šanca zlákať ruských lyžiarov priamo z ich bydliska. „Napríklad vystavením klubovej karty a jej priamym predajom v Moskve. Turista si tak vyberie jednu destináciu zo skupiny,“ dodal Kornaj.
Šéfka turistického Združenia Vysoké Tatry Bibiána Dzurillová hovorí, že účinky modelu vidieť už teraz. „TMR skúša podobné aktivity v Poľsku. Spolu s reklamou v krajine majú za následok to, že Poliaci sa na tatranské svahy húfne vracajú.“
Dzurillová predpokladá, že gruzínske stredisko vo vlastníctve TRM by malo ešte väčší efekt. „Značka by sa rozšírila naprieč týmto regiónom. Profitovali by z toho celé Tatry,“ dodala.
Bohuš Hlavatý pripomína, že na východ sa pozerajú aj veľkí alpskí hráči. „Napríklad francúzska Compagnie des Alpes je aktívna v Kazachstane, rozumejú týmto efektom,“ doplnil Hlavatý.