V prestížnom rebríčku Svetovej banky Doing Business 2014, ktorý hodnotí kvalitu podnikateľského prostredia, sme skončili na 49. mieste. Medziročne sme si pohoršili o šesť priečok a prišli sme aj o pozíciu lídra v regióne. Ako to hodnotíte?
Slovensko, ako aj celá únia majú za sebou ťažké roky. Bolo by krátkozraké porovnávať podnikateľské prostredie v čase boomu, keď marže firiem rástli, s obdobím krízy. Vtedy sa totiž dostali na svoje minimum a dochádzalo a stále dochádza ku krachu podnikov. Rozhodnutie súčasnej vlády zvýšiť daňové zaťaženie, ku ktorému štát pristúpil aj z dôvodu plnenia podmienok Bruselu o rozpočtovom deficite, viac-menej – pokiaľ to ostane na dnešnej úrovni – chápem. Tento krok sám osebe pre nás tragédiou nie je, Matador je silná skupina, ktorá je schopná to zniesť.
Tak kde je problém?
Ten je v tom, že štát nedostatočne motivuje firmy, aby modernizovali svoje výroby a investovali do rozširovania produkcie, a hlavne inovácií. Nepáči sa mi ani vydieranie niektorých firiem, keď si pod hrozbou odchodu zo Slovenska vynucujú rôzne jednorazové podpory na zachovanie počtu pracovných miest. V tom je rozdiel medzi slovenskými a niektorými zahraničnými podnikateľmi. Štát by mal nalievať peniaze do dlhodobého zvyšovania tvorby pridanej hodnoty vo firmách. Keď budú firmy motivované robiť na Slovensku vývoj, samy rozhodnú, že tu budú dlhodobo podnikať.
Skupina Matador, ktorej ste predsedom predstavenstva a spolu s bratom väčšinovým majiteľom, v oblasti vývoja podniká. V Česku vlastníte okrem zvarovne v Liberci firmu Aufeer Design, ktorá vyvíja a konštruuje aj zvarovacie linky pre automobilky.
Tá je dobrým základom pre to, aby sme úspech vo vývoji, a dokonca i výskume, zopakovali aj na Slovensku. Len doplním, že Matador sa orientoval na výskum ešte i v čase, keď sme podnikali v gumárenstve (gumárenský závod na výrobu pneumatík od nich kúpila spoločnosť Continental – pozn. HN). Po odpredaji gumárenskej divízie sme preorientovali náš strojársky vývoj na automotive.
...Zostáva vám 85% na dočítanie.