StoryEditor

Ťahúňom Slovenska sú automobilky. Pre našu ekonomiku je to však riziko

23.05.2015, 00:01
Automobilové spoločnosti tvoria až 43 percent produkcie priemyslu. Podľa analytikov sme od nich príliš závislí.

Slovensko je už roky považované za automobilovú veľmoc. Za posledný rok sme to dokonca dotiahli z európskeho na svetového lídra.

Automobilky, máme ich na Slovensku tri, sú tak logicky aj hlavným ťahúňom našej ekonomiky. Tvoria až 43 percent hrubého domáceho produktu vyprodukovaného v priemysle.

A ich dôležitosť pre ekonomiku krajiny by mohla ešte vzrásť. Slovensko je totiž v hre o novú, v poradí štvrtú, automobilku.

Luxusná britská spoločnosť Jaguar Land Rover zvažuje, že v Nitre otvorí novú fabriku. Vyrábať by sa tu tak mohli luxusné autá. A ak rátame aj subdodávateľov, tak pracovať by na nich mohlo až osemtisíc ľudí.

Viac znamená bezpečnejšie
V preklade by tak, aj vďaka novej spoločnosti, mohli automobilky vyrábať ešte podstatnejšiu časť rastu našej ekonomiky. Fakt, že celá ekonomika Slovenska závisí len od jedného odvetvia, však podľa analytikov nie je dobrý znak. „Ak sa im nebude dariť, bude to pre krajinu oveľa väčší úder, ekonomika bude mať väčšie problémy. Preto je dobré, ak sa na raste HDP podieľa viacero odvetví,“ objasňuje analytik J&T Banky Stanislav Pánis.


Prečítajte si aj: Made in Slovakia ako značka kvality. Pozrite si autá, ktoré sa u nás vyrobili (veľký prehľad)


Ako ďalej dodáva, najlepšie je, ak sa krajina zameriava na tie sektory, ktoré dokážu priniesť nejakú pridanú hodnotu. V tom má Slovensko ešte čo doháňať. Práve pre automobilky sme ako krajina často považovaní za montážnu dielňu.

Jedným z pozitívnych signálov, že k nám začínajú pribúdať aj miesta s pridanou hodnotou, sú centrá zdieľaných služieb. Tie sa zatiaľ sústreďujú najmä v Bratislave a Košiciach. A i keď príchod týchto investorov nie je masívny, naznačuje pozitívny trend.

Rovnako by sa naše firmy mali podľa Pánisa viac zamerať na vedu a výskum, ktoré prinášajú práve to plus, ktoré potrebujeme. S rozvojom by mal firmám pomáhať aj štát. Ten nedávno predstavil novinku – firmám chce odpustiť 25 percent nákladov na výskum. Podľa odborníkov však takáto pomoc nestačí.

Vo výhľade sú ďalšie firmy
Na druhej strane, pozitívom novej automobilky je, že so sebou pritiahne viac zákaziek pre firmy, ktoré už u nás pôsobia. Okrem toho podľa riaditeľa sekretariátu

Zväzu automobilového priemyslu Jána Pribulu môže do krajiny Land Rover pritiahnuť aj nové firmy. „S príchodom výrobcu prichádzajú aj nové firmy. Predtým ako na Slovensko prišli automobilky, sme tu mali ich 25 dodávateľov. Dnes ich tu pôsobí približne 300,“ dodáva Pribula s tým, že nových investorov priťahuje, ak vidia, že ostatným firmám sa v danej krajine darí. 

 

01 - Modified: 2007-06-07 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: KOMODITY
01 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 02 - Modified: 2024-04-17 09:36:15 - Feat.: - Title: Nová povinnosť pre autá od júla 2024: Znamená stopku pre obľúbené fiaty i porsche 03 - Modified: 2024-04-15 11:40:00 - Feat.: - Title: Číňania dotácie popierajú. Ich autá si držia náskok vďaka inováciám i dokonalej výrobe 04 - Modified: 2024-04-10 13:14:11 - Feat.: - Title: Zaváhajú aj automobiloví experti: Spoznáte menej známe automobilky iba podľa loga? 05 - Modified: 2024-04-08 22:00:00 - Feat.: - Title: Rozbeh elektroáut na Slovensku: Pomoc automobilkám naberá kontúry
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 21:01