Investície do nových priestorov sa im môžu vypomstiť. Súd najnovšie začal na návrh stavebnej spoločnosti Hastra konkurzné konanie voči známej sieti autobazárov Autoalles. Stavbári si totiž nárokujú nevyplatenú faktúru za budovu, ktorá je podľa istého znaleckého posudku nevyhovujúca. „Za stavbu sme im nezaplatili len poslednú faktúru, išlo o sumu približne 80-tisíc eur, ktorých sa teraz spoločnosť Hastra dožaduje,“ vysvetľuje jeden z konateľov Autoalles Milan Michalík.
Nepodarená stavba
Autobazár sa pritom súdi so stavbármi pre reklamáciu stavby a ich práce. Hastra pre nich stavala administratívno-obchodné centrum, ktoré malo slúžiť ako kancelárie, autoservis, sklady a odstavné plochy. Celkovo šlo o investíciu približne za 3,2 milióna eur. „Na samotnej stavbe, čo potvrdil aj nezávislý znalecký posudok, sa potvrdili závažné nedostatky veľkého rozsahu, poškodenia statiky budovy a momentálne prebieha ďalšie posúdenie nezávislým znalcom, ktoré nariadil Okresný súd v Martine,“ pokračuje Milan Michalík.
Súdny spor ešte stále prebieha. Na budove im pritom majú praskať múry, odpadávať obklady a prepadávať sa podlahy. „My sme im boli ochotní zaplatiť, ak odstránia vážne nedostatky na stavbe,“ dodáva Michalík s tým, že Hastra sa dokončeniu stavby a odstráneniu chýb veľmi nevenovala, keďže sa ponáhľala na ďalšiu zákazku. Ide o spoločnosť, ktorá vykonávala viacero prác i pre Národnú diaľničnú spoločnosť či Slovenskú správu ciest. Vlani dostala od ministerstva hospodárstva nenávratný finančný príspevok vo výške takmer 800-tisíc eur na podporu podnikania v cestovnom ruchu. Samotná Hastra sa pre HN odmietla k prípadu vyjadriť.
Neboli jediní
Súd však oddnes začína konkurzné konanie voči spoločnosti Autoalles. „Dlžník bude vyzvaný na vyjadrenie a bude vytýčený termín pojednávania. Po tomto pojednávaní bude ustanovený predbežný správca alebo bude vyhlásený konkurz,“ konštatuje hovorca Krajského súdu v Prešove Michal Drimák.
Podľa odborníka je možné veriteľský návrh na konkurz podať iba v prípade existencie minimálne dvoch peňažných záväzkov viac ako jednému veriteľovi. Hastra tak teda nie je jediná, komu Autoalles dlhuje peniaze. „Vzhľadom na to, že vo verejne prístupných registroch je Autoalles vedený ako dlžník voči viacerým inštitúciám, napríklad Všeobecnej zdravotnej poisťovni, je možné, že Hastra sa pri podaní návrhu oprela o existenciu týchto záväzkov,“ vysvetľuje Radovan Pala, partner advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c. Ako dodáva, podanie návrhu proti „fungujúcej“ spoločnosti používajú veritelia ako nástroj na zvýšenie tlaku na dlžníka, ktorý odmieta zaplatiť záväzok, napríklad z dôvodu jeho spornosti, čo môže byť aj tento prípad. Autoalles má viacero možností, ako sa vyhnúť konkurzu, a to ak buď súdu preukáže svoju platobnú schopnosť, zaplatí pohľadávky, alebo podá návrh na reštrukturalizáciu.