Pre firmu Juraja Širokého robila ešte v roku 2012. V tom čase pre stavebný gigant montovala v jeho prevádzkovej budove kúrenie. Za odrobenú robotu jej však Váhostav nezaplatil. Menšej žilinskej stavebnej firme Energy Pro dnes Širokého spoločnosť dlhuje 45-tisíc eur. Nakoniec z tejto sumy uvidí len 15 percent. V preklade – z celkovej sumy dostane necelých sedemtisíc eur. „Môže si ich nechať. To nám nepokryje ani daň z pridanej hodnoty, ktorú sme odviedli, ani daň z príjmu. Je to ako Kocúrkovo,“ konštatoval riaditeľ Energy Pro Jozef Válek.
Do 800 subjektov
Žilinská Energy Pro nie je jediná firma, ktorej Váhostav dlhuje. Šestinu zo svojich dlhov uvidia aj ďalšie subjekty. Celkovo neuhradil faktúry takmer 700 dodávateľom, z toho 90 živnostníkom. Celkový dlh sa vyšplhal na viac ako 104 miliónov eur. Z tejto sumy tak malé firmy uvidia necelých 16 miliónov. Taký je výsledok reštrukturalizačného plánu, ktorý pripravil stavebný gigant. „Nie je to korektné. Ak by som mal možnosť, riešil by som to inak,“ hovorí generálny riaditeľ Váhostavu Marián Moravčík.
Dôsledky na stavebný trh môžu byť podľa odborníkov nedozerné. Ako povedal prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukáč, v prípade menších firiem, ktoré pre Váhostav robili, to môže v konečnom dôsledku dospieť až k ich zániku. Podobný názor má i šéf spoločnosti CEEC Research Jiří Vacek. „U mnohých z nich hrozí, že sa dostanú do vážnych existenčných problémov. Časť z nich určite skrachuje,“ domnieva sa Vacek.
Tu sa to však skončiť nemusí. Menšie stavebné firmy, ktoré neskrachujú, môžu zdvihnúť ceny, čo by v konečnom dôsledku mohlo aj zdvihnúť ceny chystaných diaľničných zákaziek. Podľa šéfa spoločnosti Amberg Engineering Slovakia Martina Bakoša totiž očakávaný pretlak práce na stavebnom trhu nebude nútiť stavbárov ísť do súťaží s minimálnymi cenami. A práve tu vidí Bakoš šancu na aspoň čiastočné vykrytie strát z nedávnej minulosti.
Doprastav platí viac
Stavebný gigant sa do problémov dostal z viacerých dôvodov. Najväčší podiel na tom mali stratové zákazky. Na troch veľkých diaľničných stavbách, ktoré Váhostav získal ešte za čias, keď bol ministrom dopravy Ján Figeľ (KDH), dosahuje stratu takmer 60 miliónov eur.
Reštrukturalizáciou vlani prešiel aj druhý stavebný gigant Doprastav. Na porovnanie: ten zaplatí menším stavebným firmám zo svojich dlhov viac ako 30 percent. Teda približne sedem miliónov eur z necelých 24 miliónov. „Každý reštrukturalizačný plán má svoje osobitosti a predpokladám, že v prípade Doprastavu dochádza počas uspokojovania aj k predaju majetku, ktorý mal Doprastav vyšší,“ vidí rozdiely v reštrukturalizačných plánoch Váhostavu a Doprastavu Moravčík.
Štát chystá zmeny
V reštrukturalizáciách by pritom mohlo dôjsť k zmenám. Štát v nich chystá novinky. Ministerstvo spravodlivosti ich chce predstaviť v najbližších týždňoch. „V prvom rade má ísť o novelu zameranú na prevenciu, teda na predchádzanie tomu, aby sa spoločnosti dostávali do úpadku neskoro,“ povedala hovorkyňa rezortu Alexandra Donevová.