Nemecký koncern Volkswagen realizuje na Slovensku aj v Česku masívne investície. Avšak kým u našich západných susedov je to dôvod na to, aby odborári zjemneli, u nás to neplatí. „Aktuálne prebiehajú rokovania, takže sa nechcem vyjadrovať detailne. Pravda však je, že v tomto roku znížime tlak na rast miezd,“ povedal predseda podnikovej rady odborov Škoda Auto Jaroslav Povšík. Rozhodnutie zdôvodnil tým, že česká automobilka Škoda Auto, ktorá sa takisto radí do portfólia nemeckého koncernu Volkswagen, bude vo svojom závode v Kvasinách vyrábať úplne nový model. Má ísť o terénne vozidlo, ktoré vytvorí skoro tri tisícky nových pracovných miest, pričom sa preinvestujú obrovské sumy.
Podporia ich Česi aj Nemci
Na Slovensku odborári koncom minulého týždňa vo Volkswagene Slovakia vyhlásili štrajkovú pohotovosť. To znamená, že ak sa s vedením firmy nedohodnú na nových podmienkach kolektívnej zmluvy, pristúpia k protestnej akcii, a ak ani to nezaberie – dôjde na tvrdý štrajk a zastaví sa aj produkcia.
Podľa šéfa odborov Zoroslava Smolinského ak dôjde k protestom, prídu ich podporiť aj odborári z Česka a Nemecka. S tým súhlasí aj Povšík. Na prvý štrajk by zrejme ako posilu vyslali len jeden či dva autobusy, v prípade, že by prišlo ku kolízii, Povšík je ochotný vyslať všetkých členov odborov zo Škodovky. Tých je vyše 22-tisíc. „Zvýšenie platov je v prípade Volkswagenu Slovakia adekvátne. Investícia, ktorá sa realizuje v Česku, je zásadne väčšia ako tá, ktorá sa chystá v Bratislave,“ hodnotí Povšík. Len na spresnenie – Nemci u nás stavajú karosáreň za 600 miliónov eur, ktorej prevádzka by mala odštartovať v druhej polovici roka 2014, pričom prácu si tu nájde 550 ľudí.
VW situáciu nekomentuje
Priemerný plat v Bratislave je oveľa vyšší, ako je priemerná mzda na Slovensku – ľudia tu zarábajú 1540 eur, v Škoda Auto o 80 eur menej. Okrem toho sa zamestnancom bratislavskej fabriky platy zvyšujú každoročne. Najzásadnejšie, až 4,8-percentné zvýšenie bolo v minulom roku. „Vzhľadom na to, že kolektívne vyjednávania stále prebiehajú, k detailom rokovaní sa vyjadrovať nebudeme. Veríme však, že k dohode dôjde,“ reagoval hovorca Volkswagenu Slovakia Vladimír Machalík.
Ako vraví Ivan Hodač z Európskej asociácie výrobcov automobilov, slovenskí aj českí odborári by mali pri vyjednávaniach myslieť aj na konkurencieschopnosť krajín. Tá sa totiž znižuje rastom miezd. „Ani to, že sa odbory vzájomne podporujú, nevrhá na krajiny dobré svetlo. Nemusí to hneď znamenať ohrozenie príchodu nových investícií, no rozhodne sa to niekde negatívne zapíše,“ uzatvoril Hodač.