StoryEditor

Svet nosí luxus a Prada rastie

01.10.2013, 01:05

Luxus vie byť honosný, ale aj veľmi nenápadný. Ako v prípade luxusných značiek v rebríčku InterbrandsGlobal. Na výslní a prvých priečkach sa síce hrejú technologické giganty, no práve luxusné značky patria medzi tie, ktoré počas roka dokázali zvýšiť svoju hodnotu najviac. Suverénne im kraľuje talianska Prada, ktorá zvýšila hodnotu značky až o 30 percent. A to ešte pred rokom patrila medzi nováčikov rebríčka.

 

Trafený vkus zákazníkov

„Rast hodnoty značky Prada je postavený na zvyšujúcich sa objemoch predaja a ziskovosti,“ vysvetľuje analytik J&T Banky Stanislav Pánis. Prada zaznamenala úspech už vlani, keď sa prvý raz objavila v rebríčku ako najrýchlejšie rastúci nováčik. Spoločnosť je v celkovom poradí na 72. mieste, no v raste svojej hodnoty prekonala aj Apple či Amazon. „Prada sa jednoducho trafila do vkusu zákazníkom vďaka harmónii medzi typickým talianskym dedičstvom a moderným inovatívnym dizajnom,“ pokračuje analytik s tým, že značke pomohlo aj vybudovanie vlastných obchodov – či už tých klasických alebo online.

 

Obľúbenec burzy

Taliansky výrobca vďačí za svoj úspech tomu, že počúva zákazníkov. „Dnešný trh je posadnutý sociálnymi sieťami, značky tak musia so zákazníkmi komunikovať,“ hovorí šéf Interbrands Jez Frampton. Podľa neho totiž značky menia ľudské životy viac, než kedykoľvek predtým. „Značky sa musia naučiť myslieť inak v súvislosti s tým, akú úlohu hrajú v životoch svojich zákazníkov,“ dodáva Frampton.

Prade sa darilo aj na burze. Obchoduje sa v Hongkongu a iba za posledný rok stihla zvýšiť trhovú hodnotu o štvrtinu. Za celé obdobie od vstupu na burzu v roku 2011 sa jej hodnota zvýšila až o 84 percent. „Luxusným firmám sa celkovo na kapitálových trhoch darí. Investori veria v obnovu a rast ekonomiky, tak kupujú ich akcie,“ vysvetľuje analytik Ján Beňák z TrimBroker.

Odborníci tento úspech pripisujú najmä hladu ázijských zákazníkov po luxusnom oblečení či kabelkách. „V Ázii je stále extrémne vysoký dopyt po luxusných veciach, čo plynie z rastu bohatstva najmä v Číne a Indii,“ hovorí analytik Tomáš Menčík z Cyrrusu.

 

Luxus aj neluxus

Svoju hodnotu nezvýšila iba Prada, tesne za ňou sú výrobca šperkov Cartier, francúzsky výrobca slávnej „Kelly Bag“, Hermés, či britská značka Burberry, ktorá sa preslávila svojím béžovým trenčkotom s károvanou podšívkou. Všetky tieto firmy sa za posledný rok výrazne presadili na ázijskom trhu, z ktorého plynú veľké zisky z predaja v zahraničí. A tie sú jedným z najdôležitejších kritérií. „Každá firma s luxusným tovarom má záujem byť v Ázii,“ konštatuje analytik Menčík s tým, že to neplatí iba pre výrobcov luxusného oblečenia. Rast hodnoty značky zaznamenali aj Ralph Lauren, Zara či H&M, o ktorých sa nedá povedať, že patria medzi luxusné značky. Ralph Lauren sa tiež objavil v rebríčku prvý raz minulý rok, rovnako ako Prada. Svoju hodnotu zvýšil o 14 percent. Analytik Beňák si však myslí, že nás prekvapí reťazec Zara, respektíve jej materský podnik Inditex. „Firma naďalej pokračuje v expanzii a má potenciál na ďalší rast,“ dodáva Beňák.

Metodológia InterbrandGlobal100

Metóda InterbrandGlobal100 je prvá, ktorá získala certifikát ISO. Analyzuje úspešnosť značky, ako prospieva spoločnosti, aké očakávania od nej majú zákazníci, ale aj ekonomickú hodnotu. Najdôležitejším kritériom je ziskovosť a trhová hodnota, ktorú udáva burza. Druhé dôležité kritérium je spôsob, akým značka ovplyvňuje zákazníka a jeho výber samotného produktu. Tretím je sila značky, teda jej pozitívna perspektíva z hľadiska ziskovosti a vytvárania pridanej hodnoty.

01 - Modified: 2005-06-30 06:34:00 - Feat.: 0 - Title: Tenis-Wimbledon: Roddick štvrtým semifinalistom mužskej dvojhry
01 - Modified: 2024-03-30 23:00:00 - Feat.: - Title: Kino, luxus a extrémne pohodlie? „Dodávka“ od Lexusu na trhu nemá konkurenciu 02 - Modified: 2024-03-14 13:00:00 - Feat.: - Title: Trojtonový luxus na baterky: Na Slovensko prišiel top ​elektromobil sveta za 400-tisíc eur 03 - Modified: 2024-02-16 10:25:00 - Feat.: - Title: Luxus bez kompromisov: Najmenší model Lexusu je bláznivo drahý, dáva však zmysel? 04 - Modified: 2024-02-03 09:36:00 - Feat.: - Title: Generácia Z v zúfalstve z budúcnosti míňa za luxus. Neveria, že si kúpia dom či budú mať deti 05 - Modified: 2024-01-11 13:38:38 - Feat.: - Title: Boháči si dopriali: Luxusná značka Rolls-Royce hlási za rok 2023 rekordné predaje áut
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. apríl 2024 12:36