StoryEditor

Obchvat Bratislavy bude. Za súkromné

17.12.2014, 23:00

 

Peniaze od súkromníkov. Za tie sa bude stavať takzvaný nultý obchvat Bratislavy z Jaroviec do Rače a priľahlá rýchlostná cesta R7. Podľa zistení HN sa ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka už rozhodlo, že tieto štvorprúdovky bude stavať cez PPP projekt. Rezort však tieto informácie nekomentoval. Stavebné náklady na autostrády sa odhadujú na 1,3 miliardy eur. Začať stavať by sa malo už na konci budúceho roka, dokončiť do piatich rokov. „O forme výstavby môže definitívne rozhodnúť iba vláda SR,“ povedal hovorca rezortu Martin Kóňa. Odborníci v tejto veci majú jasno. „Práve teraz, v súčasnej dobe, lacných peňazí‘ to považujem za správny krok,“ povedal šéf spoločnosti Amberg Engineering Slovakia Martin Bakoš. Svoj záujem už hlásia viaceré stavebné firmy.

Svoj záujem hlási aj spoločnosť Eurovia. Tá stavala doteraz jediný diaľničný PPP projekt u nás, rýchlostnú cestu R1 Nitra – Tekovské Nemce a severný obchvat Banskej Bystrice. „Rozhodnutie o účasti na tendri prijme naša spoločnosť až po tom, ako budeme poznať presné podmienky. Vzhľadom na očakávaný rozsah súťaže bude rozhodnutie o jeho účasti až z pozície nášho akcionára,“ konštatovala hovorkyňa spoločnosti Lenka Kubejová. Ich akcionárom je francúzska spoločnosť Eurovia.

A môžu byť aj ďalšie. Svoj záujem nevylúčil ani Strabag či Doprastav. Práve táto firma bola v konzorciu stavbárov, ktorí chceli stavať cez súkromné peniaze aj 75-kilometrový úsek diaľnice D1 medzi Martinom a Popradom. Tie však exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) zrušil, keďže ich považoval za predražené.

Brusel nezaplatí

Vyzerá to, že ide o jedinú možnosť, ako tieto autostrády postaviť – hovorí bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák. Podľa neho štát na výstavbu tejto diaľnice eurofondy nedostane a štátny rozpočet na výstavbu takejto diaľnice peniaze nemá. „Štát rozložil peniaze do dlhších prevádzkových nákladov ako rýchlych investičných nákladov,“ konštatoval Čermák. To v preklade znamená, že štát bude tieto autostrády splácať v ročných splátkach. Teda tak, ako to je v prípade spomínanej rýchlostnej cesty pri Nitre. Tam ročne spláca približne 130 miliónov eur.

Aká výška splátok bude v tomto prípade, nie je jasné. V minulosti Robert Fico povedal, že štát si môže dovoliť celkovo splácať za PPP projekty vo výške 260 miliónov eur. To by znamenalo, že má na nové súkromné štvorprúdovky 130 miliónov eur.

Riziko predraženia

V prípade PPP projektov hrozí aj riziko predraženia – hovorí výkonný riaditeľ Asociácie PPP Ondrej Šebáň. „Ak budú veľmi napnuté termíny,“ konštatoval Šebáň. Cez PPP projekt zvažoval výstavbu tejto diaľnice aj exminister dopravy Ján Figeľ (KDH).

01 - Modified: 2007-01-25 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Stíhačky vyhnali zisk Lockheedu
01 - Modified: 2024-12-21 10:35:00 - Feat.: - Title: Holanďania chcú investovať na východnom Slovensku. Majú tu obrovské firmy, hovorí veľvyslankyňa Sancisi 02 - Modified: 2024-12-20 09:52:03 - Feat.: - Title: Miliardová transakcia zabezpečila O2 druhý turbomotor (rozhovor) 03 - Modified: 2024-12-17 23:00:00 - Feat.: - Title: Oceliari pochybujú o sile Európy, aj pri miliardách z Bruselu otáľajú s investíciami. Dolieha to na Slovensko 04 - Modified: 2024-12-20 13:49:31 - Feat.: - Title: Nad ekonomikou Slovenska visí Damoklov meč. NBS varuje: Zmena kurzu musí prísť čo najskôr 05 - Modified: 2024-12-15 23:00:00 - Feat.: - Title: Tauris chce investovať do krmív pre zvieratá. Trh rýchlo rastie a nafukujú ho hlavne mladí, ktorí nechcú deti
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 17:09