Vlaky na hlavnej trati medzi Bratislavou a Košicami bez grafitov, či presné informovanie o polohe vlaku na webovej stránke a jeho meškaní viac ako polhodinu. Aj to má byť podľa zistení HN úplnou samozrejmosťou v našich vlakoch. Ak to nebude, tak za to môže hroziť dopravcovi pokuta. A tá podľa informácií HN by mala byť vo výške sto eur.
Už od budúceho roka
Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (SMER-SD) totiž pripravuje štandardy, ktorými sa budú riadiť nielen aktuálni dopravcovia u nás, ale aj správca tratí, a to Železnice Slovenskej republiky. „Naším zámerom je zabezpečiť taký technický a prevádzkový stav na železniciach a u železničných prepravcov, aby, jednoducho povedané, všetko fungovalo tak, ako má a úroveň cestovania viditeľne rástla,“ konštatoval hovorca rezortu Martin Kóňa.
Niektoré zo štandardov by pritom mohli platiť už od budúceho roku. Aktuálne rezort totiž chystá harmonogram ich zavedenia. Kontrolovať by sa tak mal napríklad stav a funkčnosť toaliet, spoľahlivosť vlakov či osvetlenie v nich. Obaja osobní dopravcovia u nás – Železničná spoločnosť Slovensko a RegioJet, iniciatívu a rozhovory o štandardoch vítajú. Podľa obchodno-marketingového riaditeľa RegioJetu Přemysla Víchu spoločnosť neočakáva ťažkosti pri ich plnení.
Vítaný tlak
Štátny osobný dopravca však upozorňuje. Ako totiž hovorí jeho hovorkyňa Jana Morháčová, reálne otázku štandardov je možné riešiť len s prihliadnutím na nízku mieru investovania do kvality vlakov za ostatných 20 rokov. „Je veľký rozdiel hovoriť o garantovaní kvality v niekoľkých vlakoch denne na jednej 100-kilometrovej trati alebo o systéme, ktorý bude štandardný denne pre 1500 vlakov na vyše troch tisíckach kilometroch tratí,“ doplnila Morháčová.
Odborníci na dopravu krok rezortu Jána Počiatka (Smer-SD) vítajú. Ako totiž hovorí šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ-DS), je prirodzené od neho, že chce od dopravcov požadovať kvalitu. Ročne sa na železničnú dopravu totiž dáva 205 miliónov eur. Proti pritom nie je ani bývalý šéf osobného dopravcu Pavel Kravec.