StoryEditor

Šéf RegioJetu: Na Slovensku sú komunisti. Len sa premenovali na Smer

04.02.2015, 19:01
Šéf českého dopravcu RegioJetu Radim Jančura v rozhovore pre HNonline:

Po tom, ako odmietol vaše autobusy Nitriansky kraj, ste ich v bilbordovej kampani obvinili z korupcie a klientelizmu. Chystáte niečo podobné aj vo Svidníku, ktorý tiež odmieta vaše linky?
Čo sa týka Svidníka tak musím povedať, že toto je iný príbeh ako v Nitrianskom kraji.

V čom presne?
Ten kraj má právo povedať, že nejaké prepravné spojenie zakáže, pretože tam je dotovaná doprava. Tam je v práve. Len by to mal povedať kraj, nie starosta Svidníka.

Čo to teraz znamená, budete ďalej chcieť tú linku?
Vzhľadom k tomu, čo sa stalo, koľko bolo okolo toho kriku, sme sa rozhodli v utorok večer, že tie spoje zrušíme a že ich prevádzkovať nebudeme. Svidník a Bardejov jednoducho prichádzajú o päť párov spojov, mohli mať rýchle spojenie s Prešovom, respektíve s Kysakom. Ale budeme prevádzkovať iba autobusy z Prešova do Kysaku. Občania môžu poďakovať najmä starostovi Svidníka. On by mal byť šťastný, že mu tam jazdí viac autobusov, pokojne aj každú minútu. Ale to by mal kraj bojovať, nie starosta.


Prečítajte si aj: RegioJet zlákal na novú trasu stovky ľudí. Posvätil ju aj Kotleba
Šéf RegioJetu vyzval primátora Nitry: Trestné oznámenie na mňa podajte a začnú sa diať veci
Fico sa zameral na cestujúcich vo vlakoch. Chystá pre nich výrazné zľavy


Svidník vám teda padol, plánujete aj iné trasy?
Neviem. Ono veľmi záleží na tom, ako sa budú správať cestujúci. V tejto chvíli, keď si zoberieme Banskú Bystricu a Nitru, tak keby tam bolo priame vlakové spojenie, naše autobusy by tam nešli.

Prečo?
Pretože vlak je, dá sa povedať, vyššia moc dopravy, napriek tomu, že autobus mu môže konkurovať cenou. Hlavne záleží, či s nami začnú jazdiť študenti, prípadne sociálne skupiny.  Uvidíme, nedá sa rozvíjať nedotovaná doprava v krajine, kde 50 percent ľudí vo vlakoch jazdia zadarmo. To nemá budúcnosť. Takže uvidíme... Viete, môže prísť nová vláda. Síce bude mať problém rušiť takéto zľavy, lebo to sa ruší s ťažkým srdcom. Ale môže za rovnaké peniaze, ktoré dnešné zľavy stoja (podľa mňa 60-70 miliónov eur), občanom vysvetliť, že ich dá do navýšenia dôchodkov. To bude ďaleko sociálnejšie než toto cestovanie zdarma, ktoré sa týka len tých šťastlivcov, ktorí zrovna bývajú pri železničných tratiach.


Šéf RegioJetu Radim Jančura. Snímka: TASR/B. Račko

Ficova vláda stavila na vlaky zadarmo. A vy ste ich nazvali komunistami.
Áno, narážal som na klientelizmus. Ten nie je len vo veľkom biznise, ale aj v dennodennom živote občanov, ktorí sa bez známeho nevedia domáhať práva na miestnych úradoch. Ono to takto podobne funguje v Rusku, tvrdím, že v týchto veciach je Slovensko ako malé Rusko a pán Fico je líder Putinovského objektu, to je taký môj názor.

Skúste to vysvetliť.
V Česku komunisti zostali komunistami a ten kto chce s nimi rokovať, tak s nimi rokuje, ale nedostali sa k moci, dostali sa do niekoľkých krajov na komunálnej úrovni, ale na celoštátnej úrovni veľký vplyv nemajú. Ale na Slovensku sa komunistická strana nepriamo premenovala na Smer. De facto sa založila nová strana Smer, kam prešli viacerí ľudia z bývalých strán. Netvrdím, že všetci komunisti sú zlí.

Nie je to aj o tom, že vlaky zadarmo a 50-percentné zľavy pre pracujúcich sú pre vás konkurencia?
Toto sú všetko jasné formy predvolebnej korupcie. Čo považujem za najnebezpečnejšiu formu korupcie. Keby Fico myslel tie sociálne balíčky úprimne, tak by dal oveľa viac tým, ktorí ich skutočne potrebujú. Čiže ľuďom, ktorí naozaj jazdia do fabriky a pracujú za 400 eur. Znížil by tým daňové zaťaženie a oni sa rozhodnú, či chcú zdarma jazdiť, alebo si za to kúpia jedlo.

Čo vám na tomto kroku prekáža najviac?
Fico dal tú zľavu všetkým, aj bankárom, všetkým ľuďom, ktorí jazdia vlakmi do práce a keďže sa s tým jazdí všade, tak je to občiansky diskriminujúce. Niečo podobné je aj u klubových zľavách. Fico by mohol dať dvakrát viac peňazí pre slabšie sociálne skupiny, ktoré to naozaj potrebujú. Toto je jasná forma predvolebnej korupcie. Politik totiž získava neobmedzenú moc na ďalšie štyri roky. Je síce prirodzené a legitímne získať si dôveru občanov, to je v poriadku, ale musí to robiť spôsobom, ktorý je v Európe bežný.

To je aký spôsob?
Trináste dôchodky ním nie sú, zdarma cestovanie pre polovicu ľudí v krajine ním nie je, a ani vianočný príspevok trebárs 60 eur. To sú populistické veci, ktoré zaplatia občania, ale politik tým získa prospech, ktorému sa hovorí povedzme body do volieb.

 

01 - Modified: 2007-03-06 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Otázka dňa
01 - Modified: 2024-04-18 18:59:18 - Feat.: - Title: Gruzínci nedovolia prokremeľskej vláde zostať pri moci, tvrdí prezidentka. Spory vyvolal zákon podobný ruskému 02 - Modified: 2024-04-17 13:04:48 - Feat.: - Title: Drucker: Školy by mali mať od septembra o štyritisíc ľudí viac v pomocných profesiách 03 - Modified: 2024-04-17 09:01:20 - Feat.: - Title: Kaliňák pred rokovaním vlády: Nová nemocnica v Prešove bude spojením nového i súčasného komplexu 04 - Modified: 2024-04-16 10:42:29 - Feat.: - Title: Ako zlacniť benzín o 20 centov? SaS apeluje na Fica, predstavila návrh 05 - Modified: 2024-04-14 14:51:50 - Feat.: - Title: Hlasy z koalície k rekonštrukcii vlády: Blaha hovorí o hoaxoch. Opozícia pri jednej téme pochválila Fica
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. apríl 2024 01:37