Deväťdesiatšesť percent autobusových spojov na Slovensku je v ohrození. Tvrdí to majiteľ vlakového a autobusového dopravcu RegioJet Radim Jančura. Podľa neho prokurátor Peter Molčan útočí na licenciu RegioJetu, a tým popiera fungovanie celej autobusovej dopravy. Peter Molčan z Krajskej prokuratúry v Banskej Bystrici podal v polovici augusta protest proti udeleniu licencie RegioJetu a svoje rozhodnutie odôvodňuje rozdielnymi spojmi. „Podľa názoru prokurátora Molčana musí každý cestovný poriadok v autobusovej doprave obsahovať iba identické spoje. To znamená, že všetky spoje musia mať rovnakú začiatočnú a konečnú zastávku a musia zastavovať na všetkých zastávkach,“ hovorí Jančura.
Tri licencie na tri linky
Z Molčanovho protestu vyplýva, že ak chce RegioJet naďalej jazdiť na linke Banská Bystrica – Nitra – Bratislava, musí požiadať o tri rôzne licencie na tri rôzne linky. „Keby prokurátor Molčan využíval verejnú dopravu, vedel by, že z celkového počtu autobusových liniek, ktoré sú prevádzkované na Slovensku, nevyhovuje jeho definícii až 96 percent spojov všetkých dopravcov. Mal by teda napadnúť aj ostatné licencie, čo by v podstate zastavilo autobusovú dopravu,“ tvrdí Jančura. Vyjadrenie banskobystrickej prokuratúry sa nám do uzávierky nepodarilo získať.
RegioJet neodchádza
V prípade, že Banskobystrický kraj bude s protestom prokurátora súhlasiť, hrozí RegioJetu strata licencie a zastavenie linky. „V tom prípade by sme linku prevádzkovali na takzvanú osobitnú autobusovú dopravu. Nešlo by už teda o verejnú dopravu, ale slúžila by len uzavretej skupine cestujúcich,“ ozrejmil Jančura. Podľa PR manažéra RegioJetu Aleša Ondrůja je to pokus vytlačiť spoločnosť z linky. „Samozrejme, RegioJet nikam neodchádza, linku nezastavuje a naším cieľom je, aby občania na Slovensku mohli využívať kvalitnú dopravu,“ komentoval Ondrůj. Jančuru trvá na tom, aby Banskobystrický samosprávny kraj vydal licenciu na autobusovú linku Banská Bystrica – Nitra – Bratislava podľa zákona, čo potvrdilo aj ministerstvo dopravy v januári tohto roka.
Problém aj v Bratislave
Súkromný dopravca pôvodne požiadal pred rokom o licenciu na autobusovú linku z Bratislavy do Banskej Bystrice. Bratislavský kraj na čele s predsedom Pavlom Frešom ju však doteraz odmietol vydať napriek rozhodnutiu ministerstva dopravy, ktoré dalo za pravdu RegioJetu. Kraj to zdôvodnil odmietavým postojom Nitrianskeho kraja, ktorý sa zas odvolával na nesúhlas mesta Nitra. K licencii by sa totiž mali vyjadriť všetky kraje, cez ktorých územie vedie trasa linky.
Podľa hovorkyne Bratislavského samosprávneho kraja Veroniky Beňadikovej je problémom výklad zákona. „Držali sme sa litery zákona, ktorý hovorí jasne. Paragraf 51 hovorí, že licenciu môže vydať kraj, ktorého sa to týka, len so súhlasom ostatných krajov, cez ktoré táto linka ide. A to sa nestalo,“ uviedla Beňadiková.
„Pán Jančura sa, samozrejme, môže proti nášmu rozhodnutiu odvolať,“ povedala Beňadiková.
Autobusovú linku z Banskej Bystrice cez Nitru do Bratislavy prevádzkuje RegioJet od začiatku februára. Za sedem mesiacov do konca augusta na nej previezol viac ako 260-tisíc cestujúcich. Ceny lístkov v autobusoch na uvedenej trase po príchode RegioJetu klesli až o 60%.
Cítim sa ako nepriateľ štátu
Radim Jančura, majiteľ autobusového a vlakového dopravcu RegioJet, pre HN:
Čím si vysvetľuje postoj úradov?
Je to klientelizmus, čo je forma korupcie. Úrady nerozhodujú zle, lebo by boli hlúpe a ich nevraživosť ani nevychádza z ochrany slovenských dopravcov. Útočia na nás, lebo z toho majú nejaký prospech. Útok na obe licencie, existujúcu a aj tú, ktorá má platiť v budúcnosti, sa objavili v jednej chvíli. Preto som presvedčený, že tieto kroky boli koordinované a nebola to náhoda.
Obávate sa, že sa úradom a politikom podarí vašu spoločnosť zo slovenského trhu nakoniec vytlačiť?
Neexistuje zákonný spôsob, ktorým by nás mohli úrady vytlačiť. Ale je možné, že mi dôjde trpezlivosť, zabuchnem dvere a odídem z tejto krajiny. Na Slovensku sa cítim ako nepriateľ štátu. Ľudia nás tu chcú, za sedem mesiacov sme prepravili viac ako 260-tisíc cestujúcich. Ale politici a úradníci sa neustále snažia nájsť cestu, ako nás dostať preč. Táto situácia ma unavuje. Často píšem odvolania vlastnou rukou, ale na druhej strane ma to aj trochu nabíja. Zrážka s blbcom človeka iba posilní.
Ako hodnotíte prístup úradov v porovnaní s Českom?
Táto krajina nestojí na nejakej licencii do Nitry, ale je to príklad, že úroveň korupcie a klientelizmu na Slovensku je naozaj vysoká. V Česku sa mi nikdy nestalo, že by úrad nespravil to, čo mu vyplýva z jeho povinností. Na Slovensku potrebujete mať na úradoch známeho, aby ste niečo vybavili.
Okrem Banskej Bystrice máte problémy s udelením licencie aj v Bratislave. Prečo?
Zaráža ma, že Frešo, aj keď je to politická mŕtvola, sa nebojí ísť do takéhoto konfliktu. Dal sa nahovoriť, aby išiel do vopred prehratého boja. V Bratislave som hneď vedel, že licenciu nezískame. Frešo argumentuje negatívnym vplyvom na už existujúce komerčné linky iných prepravcov. Aj keď nie je ľavicový politik, zrejme nemá o fungovaní trhu žiadnu predstavu.