StoryEditor

Trenčín stráca nádej. Penta ponuku nedá

04.09.2013, 00:00
Štátny podnik Letecké opravovne Trenčín stráca najsilnejšieho potenciálneho investora.

Ešte na jar tohto roka česko-slovenská finančná skupina Penta Investments cez svoj podnik Aero Vodochody prezentovala záujem vstúpiť do problémového podniku. Teraz sa však situácia mení. „Záujem o LOT Trenčín je neaktuálny, Aero v tomto smere nevyvíja žiadne aktivity,“ hovorí manažér pre komunikáciu Penty Martin Danko. Trenčiansky podnik tak stratil najvážnejšieho záujemcu o nájom ich podniku a záchranu zamestnancov bez práce.

Prenájom najlepšou možnosťou
„Ak sa príležitosť prenajať závod naskytne, určite ju budeme zvažovať,“ potvrdzovala ešte v máji tohto roka hovorkyňa spoločnosti Aero Vodochody, za ktorou stojí Penta Investments, Martina Matýsová. Zbrojárska firma finančnej skupiny je vo svete známa ako najväčší výrobca prúdových lietadiel. Práve trenčiansky podnik im mohol pomôcť s výrobou vojenských stíhačiek L-39 Albatros. LOT Trenčín má na ich výrobu vhodné technológie. Martin Danko však aktuálne hovorí, že podnik nezapadá do biznisu Aera.
Otázkou teraz ostáva, čo bude s trenčianskym LOT. 355 zamestnancov pracuje v opravárňach dlhé roky z dobrej vôle štátu. Hoci im rezort obrany posunul zákazky opráv a prehliadok lietadiel L-410 Turbolet, L-39 Albatros, L-29 Delfín a vrtuľníkov Mi-17, výrobná kapacita nie je naplnená ani spolovice. Časť zbrojárskych odborníkov hovorí o tom, že je to prirodzené a podnik má plniť v prvom rade bezpečnostnú funkciu pre potreby štátu. Ministerstvo obrany nesúhlasí.

Spustilo súťaž na súkromného nájomcu podniku, podobne ako konalo pri Vojenskom opravárenskom podniku Nováky a jeho ekvivalente v Trenčíne. „Partnerstvo LOT so strategickým investorom považuje ministerstvo za najlepší variant rozvoja uvedenej spoločnosti v budúcnosti,“ konštatuje hovorkyňa rezortu obrany Martina Balleková.

Lukratívne pozemky a letisko
Víťaz súťaže by mal byť známy už do konca roka. Po tom, čo záujem zrušili finančníci z Penty, sa však okruh potenciálnych záujemcov zužuje. Nápomocným je fakt, že štát nežiada, aby podnik prenajal slovenský subjekt. Ako povedal Ľudovít Černák, bývalý prezident Združenia bezpečnostného a obranného priemyslu, záujem o nájom LOT v minulosti hlásili okrem Aero Vodochody aj západoeurópske a ukrajinské spoločnosti.

Ak by sa však kuloárne informácie nepotvrdili, hrozí štátnej súťaži fiasko. Analytici sú však skeptickí. „Pochybujem, že by mal o nájom podniku záujem niekto iný. O podnik záujem je, skôr však v budúcnosti očakávam úplný prechod do privátnych rúk,“ hovorí bývalý riaditeľ DMD Holdingu a úradu výzbroje ministerstva obrany Vojtech Lampert. Podľa jeho slov súkromníkov na podniku najviac lákajú lukratívne pozemky a dôležité letisko, ktoré má vo vlastníctve. Preto by ho chceli skôr kúpiť než prenajať.

Penta zvažuje predaj Aera
V podnikateľských kruhoch sa navyše hovorí, že Penta opustí letecké strojárstvo nadobro. Údajne zvažuje aj predaj najväčšieho svetového výrobcu prúdových lietadiel na svete Aero Vodochody. „Žiadne rozhodnutie o predaji Aera sme neprijali. Aero je vo výbornej kondícii a vidíme perspektívu rastu firmy na ďalších minimálne osem rokov,“ odmieta predaj PR manažér česko-slovenskej finančnej skupiny Martin Danko. To, že sa ním zaoberajú, však nedementoval. Skupina vraj dostala niekoľko ponúk, ktoré by ich investíciu do českého podniku mohli podľa českých médií zhodnotiť aj dvojnásobne. Českého výrobcu lietadiel kúpili pritom finančníci v roku 2007 za takmer 117 miliónov eur. „Evidujeme značný záujem zo strany potenciálnych kupujúcich. Preto s najväčšou pravdepodobnosťou urobíme neverejný prieskum tohto záujmu a následne sa rozhodneme o ďalšom postupe,“ dodáva Martin Danko. Podľa českého denníka Insider už skupina údajne oslovila poradenskú spoločnosť Deloitte, aby oslovila potenciálnych kupcov. Od vstupu Penty do spoločnosti do minulého roka dosiahol celkový kumulatívny zisk Aera 69,3 mil. eur.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
01. máj 2024 23:26