Až dve tretiny tržieb spoločnosti Gemermilk tvoril predaj sušeného mlieka v Rusku. Od polovice vlaňajška to však už neplatí. Zmenil to zákaz dovozu mliečnych výrobkov do krajiny prezidenta Vladimira Putina. „Výpadok sa snažíme nahrádzať. Sušené mlieko umiestňujeme predovšetkým na Balkán.
Nové trhy však hľadáme stále,“ hovorí riaditeľ mliekarne z Rimavskej Soboty Ľubomír Užik. Problém vzájomných sankcií Európy a Kremľa však netrápi len pár firiem, ale poznačili celé Slovensko.
Prvýkrát po štyroch rokoch totiž našu ekonomiku neťahal export, ale nákupy ľudí. Príspevok vývozu k rastu hrubého domáceho produktu (HDP) bol za celý rok nulový, počas niektorých mesiacov dokonca záporný. A podpísal sa pod to aj výrazne nižší vývoz tovarov a služieb do Ruska.
Riešením sú nové trhy
„V poslednom období klesal pre oslabenie rubľa a prepad ruskej ekonomiky,“ objasňuje dôvody vo svojej analýze Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií. Export slovenských podnikov do Ruska vlani klesol o pätinu. Na druhej strane, slovenské firmy vyvážajú viac do Európy. Podiel vývozu do najväčšej krajiny sveta tvorí len 3,2 percenta.
Pre mnohé firmy však ide o pomerne veľký prepad ziskov. Jedným z prvých, ktorý pocítil dosahy sankcií, bol i žilinský výrobný závod automobilky Kia. Medziročne sa počet vyvezených vozidiel do tejto krajiny prepadol o 15 percent. Stratu však vyvážil dopyt na ostatných trhoch, napríklad vo Veľkej Británii a v Nemecku. „Dopyt po automobiloch vyrábaných v našom závode zaznamenali aj na ďalších veľkých európskych trhoch ako sú Španielsko, Taliansko, Poľsko či Švédsko,“ vraví hovorca Kia Motors Slovakia Jozef Bačé. Faktom je, že nakoniec spoločnosť vlani skončila s ešte lepšími výsledkami ako rok predtým.
Menej šťastia mala spoločnosť Railway Casted Components, za ktorou stojí známy podnikateľ Alexej Beljajev. Väčšina z takmer 400 zamestnancov zlievarne sedí dnes doma so 60 percentami zo mzdy. Fabrika v Prakovciach po uvalení sankcií stratila svojho jediného odberateľa. Posledné odliatky odišli do Ruska ešte v novembri minulého roka a odvtedy sa podvozky pre širokorozchodnú železnicu kopia na skladoch v Prakovciach.
Euro nám neprialo
Pod fakt, že export už nie je hlavným ťahúňom našej ekonomiky, sa nepodpísali len sankcie. Za slabšou výkonnosťou vývozu stálo čiastočne oslabenie meny našich susedov ako Maďarsko či Poľsko. „Mínusom bolo aj oslabenie mien okolitých krajín, ktoré sa negatívne podpísalo pod konkurencieschopnosť spolu s rastom nákladov práce, ktoré sa odzrkadlilo v silnom posilnení sa reálneho efektívneho výmenného kurzu,“ objasňuje analytik J&T Banky Stanislav Pánis.