StoryEditor

Košický startup smeruje do USA. Našiel investora

28.08.2013, 00:00

Po pár mesiacoch na scéne získali lukratívnych klientov a expandujú do Kalifornie. Košický startup Awaboom, vyvíjajúci aplikácie napríklad pre Android, získal státisíce eur na ďalší rozvoj. 24 percent ich akcií kúpilo Naše finančné družstvo (NFD). "Transakcia je vo výške niekoľkých stoviek tisíc. Je to menej ako milión, ale predpokladáme ďalšie náklady na vývoj," hovorí pre HN predseda predstavenstva investora Martin Cigánek. Startup si vybrali pre nízku rizikovosť investície. Očakávajú minimálne dvojnásobné zhodnotenie. Pre košických vývojárov to zase znamená ďalšie peniaze na vývoj a nárast.

Úžitkový aj finančný prínos
NFD cielilo fúziou s Awaboom aj úžitkový prínos. Košickí IT-čkári totiž vyvíjajú aplikácie, ktoré budú slúžiť na komunikáciu medzi jednotlivými členmi ich finančného družstva. Ďalším lákadlom, pre ktoré sa spojili, boli aj zahraničné ambície spoločnosti Awaboom. "Zaujímavá je aj možnosť spoločnosťou expandovať v USA. Prinieslo by to možnosti aj pre nás ako družstvo," potvrdzuje Martin Cigánek. Do riadenia firmy nechce investor zasahovať. Bude iba financovať vývoj. Peniaze, ktoré na účet Awaboomu pritiekli, majú pokrývať dvojročný vývojársky rozpočet. "Znamená to pre nás peniaze na možné globálne pokračovanie produktu Awa Creator," hovorí Marián Rigan, marketingový manažér Awaboomu.

Veľké mená za pár mesiacov
Má ísť o rozhranie, v ktorom si na internete poskladá vlastnú aplikáciu samotný používateľ. Ako firma priznáva, nejde o nič, čo by dosiaľ neexistovalo. "Vo svete sú desiatky takýchto projektov. Ak však máme rebríček IT gramotnosti od 0 do 100 percent, tak iné systémy potrebujú IT gramotnosť okolo 70 až 80 percent, zatiaľ čo náš si vyžaduje 40, možno 50 percent," opisuje predpokladanú konkurenčnú výhodu Marián Rigan. K pritiahnutiu významného investora im pomohli aj dobré referencie veľkých klientov, ktorých získali najmä aplikáciami firemných komunikačných systémov. Sú medzi nimi obchodná sieť Fresh, Rádio Košice či Pohotovosť.

Malé firmy s budúcnosťou
Košický startup založilo zopár ľudí, ktorým s vývojom a marketingom pomáhali najmä známi, a to dobrovoľne. Po úspechoch majú peniaze a nové ambície. Najbližšou je okrem vývoja aj hľadanie partnerov na výstavách v Kalifornii. V zahraničí sa pritom nebudú prezentovať ako prví Košičania. Na východe sa IT spoločnostiam nezvyčajne darí. Čoraz viac aj tým menším. Môže za to činnosť združenia Košice IT Valley, ktoré spája veľké firmy, startupy aj vysoké školy. "Tým, že sa v Košiciach vytvoril životaschopný digitálny ekosystém, je logické, že tam začali vznikať aj malé úspešné firmy s globálnymi ambíciami," dodal Gustáv Budinský, výkonný riaditeľ IT asociácie Slovenska.

Ako expanduje Awaboom
Skupina vývojárov začala len tak na kolene vyrábať aplikácie. Firemné aj pre androidy.
Keď si ich produkty chceli kúpiť prví klienti, na prelome rokov založili firmu Awaboom.
Hoci sa väčšina pracovníkov zriekla honorárov, získali klientov ako Fresh, Pohotovosť či Rádio Košice.
Po ôsmich mesiacoch od nich 24 percent akcií odkúpilo Naše finančné družstvo.
Teraz majú peniaze na expanziu do USA.   


menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. apríl 2024 22:09