Zlé počasie i situácia na Ukrajine vlani zamávali počtom turistov u nás. Minuloročné štatistiky ešte nie sú k dispozícii, ale už za prvých osem mesiacov k nám pricestovalo približne o trinásť percent menej zahraničných návštevníkov, než to bolo rok predtým. Oblastné organizácie v cestovnom ruchu na veľtrhu ITF Slovakiatour predstavili, akými zbraňami chcú proti poklesu návštevníkov tento rok bojovať.
Bratislava zahrá klasickú hudbu
Opera, balet, symfonická hudba i komorné koncerty. Hlavné mesto sa snaží okolité krajiny i Nemecko lákať na klasiku. Spúšťa kampaň s názvom Bratislava goes classical. „Chceme upútať pozornosť na ponuku vážnej hudby i klasického umenia. Povedať turistom – príďte k nám kvôli tejto úžasnej opere či koncertu,“ ozrejmuje predseda Predstavenstva Bratislava tourist board František Stano. Podľa jeho slov je čas nielen o sebe dávať vedieť, ale turistom poskytnúť konkrétny produkt, prečo by mali do mesta prísť. V súvislosti s Bratislava goes classical organizácia pripravuje aj pobytové balíčky s ubytovaním a lístkom na kultúrne podujatie k tomu.
Košice budú turistov lákať kartou zliav
Deväť voľných vstupov do múzeí, MHD zadarmo i zľavy v reštauráciách a vo vínotékach. Metropola východu pridáva k pobytovým balíčkom svoju vlastnú Košice welcome card. Okrem toho chce turistov lákať aj na svoje najobľúbenejšie podujatia, ako napríklad Biela noc či Medzinárodný maratón mieru. Košice ešte stále ostávajú v povedomí ako niekdajšie Európske hlavné mesto kultúry a orientovať sa chcú na maďarských, českých i poľských návštevníkov. „Pracujeme aj na rakúskom trhu, ktorý v Košiciach pred rokom 2013 vôbec nebol,“ hovorí Dominik Plavka z organizácie Košice – turizmus. Košice budú súčasťou novej iniciatívy slovenských miest. Spolu s Bratislavou, Nitrou, Trnavou a Banskou Štiavnicou chcú pod značkou Víkend v meste lákať na mestskú turistiku.
Liptov chce vytiahnuť ľudí z kúpalísk aj do hôr
„Liptov je známy akvaparkmi, ale ľudí chceme pritiahnuť aj do prírody, na hory,“ uvádza výkonná riaditeľka oblastnej organizácie cestovného ruchu Región Liptov Darina Bartková. Cieliť chcú na turistov i cyklistov, ktorí si po aktívnom dni môžu dopriať relax práve v akvaparkoch. Aj Liptov ako jedna z našich najobľúbenejších destinácií zažila vlani pokles počtu návštevníkov. Za prvý polrok minulého roka to bolo okolo deviatich percent. Momentálne sa však snaží využívať potenciál leteckej linky Poprad – Londýn. „Jej vyťaženie je celkom dobré, spustila sa však ešte len v októbri. Anglickú klientelu sa snažíme lákať rôznymi kampaňami,“ dodáva Darina Bartková.
Tatry zviditeľňuje aj univerziáda
Vlani v Poprade pribudli dve letecké spojenia do Pobaltia a Londýna. A Tatranci sa usilujú aj o ďalšie. „Pracujeme na tom, aby sa otvorili nové linky. Poloha letiska je lukratívna, keďže sa turisti vedia za desať minút dostať do Smokovca,“ hovorí výkonná riaditeľka Regiónu Vysoké Tatry Lenka Maťašovská, ktorá však nechcela konkretizovať, o aké destinácie sa snažia. Podľa jej slov sa však nemožno spoliehať iba na osvedčené trhy, keďže sme svedkami, ako ich vie ovplyvniť politická situácia i pohyby eura. Tatry sú vo veľkej miere závislé od počasia, preto pre turistov pripravujú aj večerný program, animačné programy či skvalitňujú wellness centrá. Našim veľhorám momentálne robí reklamu i aktuálne prebiehajúca univerziáda.
Nitra chce dať o sebe vedieť
Dosiaľ sa jej nevenovala taká pozornosť ako iným destináciám. Aj preto chce dať Nitra o sebe vedieť. „Tento rok pripravujeme mediálnu kampaň. Chceme Nitru dostať do uší nielen Slovákov, ale aj návštevníkov z Česka, Maďarska či Rakúska,“ vysvetľuje koordinátorka Nitrianskej organizácie cestovného ruchu Dana Póčiková. Nitriansky hrad aj Agrokomplex sú tradičnými lákadlami mesta. A Nitrania chcú ich potenciál ešte viac využiť. Po vlaňajšej úspešnej premiére opäť spúšťajú stredoveké leto. To potrvá od mája do septembra na Nitrianskom hrade, kde vždy raz do mesiaca v nedeľu bude prehliadka ozvláštnená o stredovekú atrakciu.
Postreh HN: Déja vu
Najväčší veľtrh cestovného ruchu u nás a zároveň výborná príležitosť, ako dať o sebe vedieť. Upútať, prilákať všetku pozornosť na seba a presvedčiť ľudí, že dovolenku by mali prísť tráviť práve k nám. Ako túto príležitosť využili naše organizácie cestovného ruchu? Nijako. Žiaden „wow efekt“ sa nekoná. Rovnaké propagačné stánky, rovnaké lákadlá, promotérky, ktoré sa na okoloidúcich ani nepozrú. Sivý priemer, v ktorom nikto nevyčnieva a niektoré regióny pre istotu vystavovať ani neprišli.
Slovenský turista je pre náš cestovný ruch najdôležitejší a v čase, keď strácame tých zahraničných, by sme na neho rozhodne nemali zabúdať. Teda v prípade, keď nechceme, aby nám ušiel dovolenkovať za hranice. Napríklad aj do českých regiónov. Tie sa totiž na bratislavskom výstavisku prezentujú určite výraznejšie ako slovenské, ktoré sa stále spoliehajú na to isté. A keď ste na ITF Slovakiatour boli vlani, viete, ako to tam vyzerá tento rok. Úplne rovnako, ak nie ešte horšie.