StoryEditor

Počiatek sa bránil v parlamente: Za dva roky ste nič nevyriešili

12.12.2014, 09:12
Autor:
TASRTASR

Je úplne zrejmé, že súťaž na firmu zabezpečujúcu platby mýta cez palivové karty sa musela konať. Vyhlásil to dnes v pléne Národnej rady (NR) SR minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD). Odvolával sa pritom na konanie, ktoré voči Slovensku začala Európska komisia (EK). Opozícia sa ho snaží na dnešnej mimoriadnej schôdzi parlamentu odvolať z funkcie.

Komisii sa nepáčilo, že zmluva so spoločnosťou Fleetpay bola v minulosti podpísaná bez riadnej súťaže. Bývalý minister dopravy Ján Figeľ (KDH) podľa Počiatka navrhoval dve možnosti riešenia tejto situácie.

Jednou bolo vyhlásenie súťaže a druhou priame podpísanie zmluvy Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) s firmou Fleetpay. Tá má totiž pôvodnú zmluvu s mýtnou firmou SkyToll.

"Bola úvaha vstúpiť do priameho zmluvného vzťahu s firmou Fleetpay. Tou firmou, ktorú tu kritizujete. Toto sa vám ako počúva?" pýtal sa v rozprave Počiatek. Obidve možnosti podľa neho navrhoval Figeľ v liste EK. "Dva roky ste nekonali a problém ste nevyriešili. Len ste uvažovali nad tým, že zazmluvníte priamo Fleetpay," pokračoval minister.

Až za jeho pôsobenia sa podľa Počiatka vybral rezort dopravy cestou verejného obstarávania. Zároveň vo svojom vystúpení oponoval argumentom opozície, podľa ktorých by banky službu dokázali ponúknuť lacnejšie.

„Keby to naozaj bola pravda, tak by museli stáť banky aj firmy v rade, aby sa súťaže mohli zúčastniť. Pýtam sa, kde boli?" dodal Počiatek. Do súťaže sa prihlásili štyri firmy a dve aj následne predložili svoje ponuky. 

"Chcete povedať, že sa zľakli? A hneď synchronizovane všetky banky v celej Európe?" pýtal sa ďalej Počiatek. Zopakoval, že podmienky súťaže boli stanovené tak, že sa jej mohli zúčastniť aj banky, čo samé potvrdili vyjadreniami v médiách.

UniCredit Bank potvrdila, že banka pôvodne uvažovala o účasti v tomto tendri a bola schopná splniť kvalifikačné kritériá, ale po dôkladnej analýze a vyhodnotení vzhľadom na rozsah celého projektu sa rozhodli nezúčastniť sa.

Tatra banka potvrdila, že o tendri bola informovaná. Poukázala na rozdiel v platobných systémoch, keďže pre štandardné platobné karty je využívaná iná infraštruktúra ako pre palivové karty. "Aby sme boli schopní napojiť súčasný platobný systém so systémom požadovaným v tendri, vyžadovalo by to značné počiatočné investície," konštatovala hovorkyňa banky Marína Masárová.

Na podobný problém upozornila aj VÚB. Banka prostredníctvom platobných terminálov v súčasnosti akceptuje platobné karty vydané pod značkami kartových spoločností, nemá však zatiaľ vybudované podmienky pre oblasť spracovania palivových kariet, ktoré sú autorizované a zúčtovávané mimo systémov kartových spoločností.


Mali ste nato dva roky a nič ste neurobili, odkázal Kaliňák KDH

Situáciu s overovaním platieb mýta cez palivové karty mohlo KDH už vyriešiť. Bolo totiž dva roky vo vláde a vtedajším ministrom dopravy bol predseda kresťanských demokratov Ján Figeľ. Vyhlásil to dnes v pléne minister vnútra Robert Kaliňák (Smer-SD). Poslancom Národnej rady (NR) SR prezentoval stanovisko vlády, ktorá nesúhlasí s návrhom na odvolanie ministra dopravy Jána Počiatka (Smer-SD).

"Boli ste vo vláde dva roky, KDH malo svojho ministra. Dva roky ste mali možnosť túto situáciu riešiť," adresoval poslancom KDH Kaliňák. Kresťanskí demokrati podľa neho v tejto veci dva roky nekonali. V súčasnosti, keď sa za ministra Počiatka vyhlásila nová súťaž a zazmluvnila sa na túto službu nižšia cena, ako bola pôvodne, opozícia chce podľa neho ministra odvolať.

Kabinet premiéra Roberta Fica (Smer-SD) v stanovisku uviedol, že hlavným argumentom opozície je, že kritériá súťaže boli stanovené účelovo, čím sa podľa ich tvrdenia neuskutočnila legitímna súťaž.

Vláda však trvá na tom, že celý proces verejného obstarávania bol transparentný a legitímny, realizovaný bez jedinej otázky k súťažným podkladom, akejkoľvek žiadosti o vysvetlenie súťažných podkladov, námietky alebo revízneho postupu. Podmienky účasti umožňovali účasť v súťaži mnohým spoločnostiam z EÚ aj zo sveta, čo podľa vlády potvrdzujú verejné vyhlásenia viacerých bankových inštitúcií. 

Vypísanie súťaže na zabezpečenie platieb elektronického mýta palivovými kartami bolo jednou z podmienok ukončenia konania zo strany Európskej komisie (EK), inak by SR riskovala konanie na Európskom súdnom dvore.

Kabinet tiež uviedol, že o víťazovi súťaže, firme Paywell, rozhodla najnižšia ponúknutá cena. Ide o účelovú spoločnosť, založenú materskou spoločnosťou Cromwell, čo je podľa vlády bežnou praxou všade na svete. "Aktuálne platný zákon o verejnom obstarávaní neumožňuje vylúčiť uchádzača z účasti na verejnom obstarávaní len na základe teritoriálneho pôsobenia, resp. krajiny registrácie spoločnosti, alebo na základe dátumu vzniku spoločnosti, pokiaľ daný uchádzač splnil podmienky účasti," pripomína vláda s tým, že v opačnom prípade by išlo o porušenie zákona.

Vláda SR aj pripomenula, že v súčasnosti prebieha kontrola tejto súťaže Úradom pre verejné obstarávanie (ÚVO), a to na základe podnetu samotného ministra Počiatka. "Úrad pre verejné obstarávanie je jedinou inštitúciou, ktorá môže zaujať relevantné stanovisko k priebehu celej súťaže," dodáva v schválenom stanovisku kabinet.


Počiatek čelí odvolávaniu. Opozícia chce jeho hlavu pre sporný tender

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) čelí v parlamente pokusu o odvolanie z funkcie. Predseda Národnej rady (NR) SR Peter Pellegrini totiž otvoril rokovanie mimoriadnej schôdze zákonodarného zboru. Iniciovali ju svojimi podpismi opoziční poslanci na čele s KDH.

Opozícia ministrovi vyčíta tender Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) na firmu zabezpečujúcu platby mýta cez palivové karty. Podľa KDH boli podmienky v tejto súťaži účelovo nastavené. "Boli šité na jednu firmu, ktorá túto službu prevádzkuje bez súťaže, je to firma Fleetpay," myslí si Pavol Zajac (KDH).

Víťazom súťaže na zabezpečenie platieb cez palivové karty je firma Paywell. Referencie do tendra jej však zabezpečila spoločnosť Fleetpay, ktorá túto službu ponúka od začiatku fungovania mýta. Vtedy získala zákazku bez súťaže, čo sa nepáčilo Európskej komisii. Začala voči Slovensku konanie, ktoré ukončila až po tom, čo bol vypísaný aktuálny tender.

"Máme veľmi vážne podozrenie, že aj za druhú firmu, ktorá sa zúčastnila na súťaži, ručila takisto firma Fleetpay," doplnil Zajac. Podľa neho má firma Paywell všetky indície a znaky schránkovej firmy. Rovnako ani majitelia spoločnosti Fleetpay nie sú podľa Zajaca známi.

"Môžeme sa domnievať, že je to možno takisto schránková firma," konštatoval. KDH považuje túto zákazku na 13 rokov v celkovej hodnote 135 miliónov eur za nehospodárne a neefektívne narábanie s verejným financiami.


Minister dopravy Ján Počiatek. Snímka: TASR

Tvrdeniam opozičných poslancov však minister Počiatek oponuje. Počas neformálneho prieskumu u diaľničiarov sa podľa jeho slov pýtal poslancov, aby mu ukázali, kde v súťažných podkladoch vidia to, že bol tender šitý na jednu firmu. "Nevedeli zdôvodniť, kde tkvie ich podozrenie," zdôraznil šéf rezortu dopravy.

Z vlastnej iniciatívy dal súťaž preveriť Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) a so žiadosťou o kontrolu sa obrátil aj na Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) a Európsku komisiu (EK). "To sú podľa môjho názoru relevantné inštitúcie, ktoré k tomu môžu niečo povedať," dodal Počiatek.

V prípade výčitiek, že ide o schránkové firmy, reagoval s tým, že podľa súčasne platných zákonov takú firmu z tendra vylúčiť nemožno. "Taký zákon nie je," zdôraznil minister. Išlo podľa neho o štandardnú súťaž, ktorú nikto nespochybňoval. Počas celého jej trvania totiž nikto na tender nepodal námietky a cenu vygenerovala samotná súťaž. Okrem toho sa na nej podľa ministra mohla zúčastniť ktorákoľvek firma či banka.

01 - Modified: 2007-01-22 06:00:59 - Feat.: 0 - Title: Suzuki Swift: Prekvapí svojou obratnosťou
01 - Modified: 2024-04-22 12:24:40 - Feat.: - Title: Vallov údiv: Primátor Bratislavy to prehnal a už to asi aj vie (komentár) 02 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 03 - Modified: 2024-04-18 14:00:59 - Feat.: - Title: V Bratislave sa poobede tvoria kolóny, zdržíte sa aj 20 minút 04 - Modified: 2024-04-19 12:52:07 - Feat.: - Title: V Bratislave vznikne veľký parkovací dom pre takmer 500 áut. Má slúžiť aj tým, ktorí smerujú do centra mesta 05 - Modified: 2024-04-19 22:00:00 - Feat.: - Title: Dopravné značky, ktoré musia vodiči dokonale poznať. Mnohí však zaváhajú
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. apríl 2024 01:32