46:15. To nie je výsledok hádzanej, ale súboj v postavených kilometroch diaľnic v minulom a tomto roku. Kým vlani sa postavilo nezvyčajne veľa úsekov, tento rok na vodičov čaká iba jedno slávnostné prestrihávanie pásky. A to na severe Slovenska na diaľnici D3 medzi obcou Svrčinovec a hranicou s Poľskom.
Trnava bližšie k Bratislave
Dobrou a súčasne aj zlou správou je, že stavbári sa tento rok dajú do pohybu na frekventovanej ceste medzi Bratislavou a Trnavou. D1-ka sa bude na tomto ťahu konečne rozširovať. Diaľnica už šesť rokov funguje v provizóriu. Na úseku chýbajú odstavné pruhy, kvôli čomu musia vodiči jazdiť pomalšie. Jej dokončovanie však bude dočasne znamenať ďalšie spomalenie. „Počas kompletnej rekonštrukcie sa môžu vodiči pokojne pripraviť na spomalenie aj na 60 kilometrov za hodinu. A to nielen v pravom, ale pravdepodobne aj v stredovom pruhu,“ upozorňuje analytik Ján Bazovský. Kedy bude úsek hotový, hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková nepovedala.
Čítajte viac: Na diaľnice prichádza slabý rok
Rekordný rok
Koncom minulého roka, len pár mesiacov pred parlamentnými voľbami, minister Ján Počiatek prestrihol viacero pások na diaľničných úsekoch nášho hlavného ťahu z Bratislavy do Košíc. Pri odovzdávaní diaľnic šlo o jeden z „najplodnejších“ rokov za posledné desaťročia. Viaceré časti D1-ky sa však začali stavať ešte za vlády Ivety Radičovej, keď bol ministrom dopravy Ján Figeľ. „Smer si robí predvolebnú kampaň na úsekoch diaľnic, o ktorých tvrdili, že sa nedajú postaviť za nižšie ceny,“ povedal Figeľ. V tomto roku sa na D1 postaví len jedna križovatka. A to v Novej Polhore pri Prešove.
Ako porastú diaľnice
– V roku 2016 narastie len diaľnica D3. A aj to len v pravom pruhu. Dva nové úseky v celkovej dĺžke viac než 15 kilometrov spoja obec Svrčinovec so slovensko-poľskou hranicou. Naša najsevernejšia dopravná tepna dostane dva nové tunely a takmer 30 mostov. Dostavba ľavého pruhu tejto časti, ako aj dokončenie celej D3 je zatiaľ stále v štádiu príprav.
– Počas nasledujúcich 12 mesiacov sa má začať aj s výstavbou na provizórnej diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Tá bude rozšírená na šesť plnohodnotných a dva odstavné pruhy od bratislavských Vajnôr až po Trnavu. Zároveň ju budú po oboch stranách v úseku Bratislava – Senec kopírovať takzvané kolektory. Pôjde o súbežné cestné pruhy, ktoré zabezpečia pripojenie na diaľnicu z priľahlých obcí. Medzi Sencom a obcou Blatné vznikne aj veľká križovatka.
Ako porastú rýchlostné cesty
– V tomto roku by mala byť ukončená výstavba aj na dvoch úsekoch rýchlostnej cesty R2. Prvý z nich, Ruskovce – Pravotice, je stavaný len v polovičnom profile. Nová, približne desaťkilometrová časť R2 obíde mesto Bánovce nad Bebravou a spojí obce Dežerice a Brezolupy. Aby sa tento cieľ podarilo splniť, v úseku museli stavbári do konca mája postaviť 14 mostov.
– Ďalšia časť R2 vyrastie pri Zvolene. Osemkilometrový úsek Zvolen východ – Pstruša obíde obce Zvolenská Slatina a Vigľaš a potom sa napojí na obchvat Detvy. Ukončenie výstavby je naplánované na júl. Dovtedy sa stavbári musia popasovať s konštrukciou siedmich mostov.