Platobné prostriedky prechádzajú postupným vývojom od kovovej platničky cez plast až k mobilom. Ak by sme skúsili na začiatok trochu veštiť, kam ďalej bude kráčať kartový biznis?
Platobné karty prešli naozaj dlhým vývojom a stále máme pred sebou nové výzvy. V prípade Slovenska sa kartový biznis začal rozvíjať na začiatku 90. rokov, čiže neskôr v porovnaní so zahraničím, čo sa však paradoxne ukázalo ako naša výhoda. Na Slovensku sa tak hneď od začiatku začali používať modernejšie technológie a aj bezkontaktné terminály a bezkontaktné karty sa nám podarilo priniesť na trh skôr ako v mnohých iných krajinách. Kartový biznis kráča s dobou a s novými technológiami sa otvárajú nové možnosti platenia platobnými kartami. Predpokladám, že karty budú stále existovať aj v plastovej podobe, ale čím ďalej tým viac budú na trh prichádzať nové riešenia najmä v podobe platieb mobilmi alebo prostredníctvom iných zariadení, napríklad hodiniek alebo fitnes náramkov.
Na konferenciu sa môžete prihlásiť TU.
V akých oblastiach vidíte budúce príležitosti a výzvy?
Práve v oblasti mobilných platieb je veľa príležitostí. Najväčšie výzvy pre vydavateľov platobných kariet sú najmä v nájdení komplexnejších riešení, ktoré by pre používateľov integrovali nielen samotné platenie mobilom v obchodoch, ale aj ďalšie služby ako napríklad vernostné karty, platby za dopravu, výbery hotovosti, P2P platby a podobne. Mobil by tak mohol nahradiť celú peňaženku. Zároveň pre rozvoj kartového biznisu je kľúčové naďalej rozširovať akceptačnú sieť, aby sa kartou dalo zaplatiť úplne všade.
Nové technológie sú zrejme kľúčovým faktorom platobných inovácií. Otázna je však ich bezpečnosť. Ide vývoj v oblasti bezpečnosti rovnakým tempom ako platobné inovácie?
Môže sa zdať, že banky sú v prinášaní nových technológií a inovácií pomalé. Banky sú však veľmi opatrné a prinášajú len také inovácie, ktoré sú naozaj bezpečné a ich bezpečnosť je overená a garantovaná aj kartovými spoločnosťami. Banky navyše kartové transakcie monitorujú pre prípad možného zneužitia, preto sa klienti bánk nemusia obávať nedostatočnej bezpečnosti kariet. Na druhej strane rôzne start-upy môžu prinášať jednoduché a rýchle riešenia platieb, avšak aj v ich prípade by sa mali užívatelia zaujímať o to, či sú bezpečné. Bezpečnosť je totiž úplne základným predpokladom všetkých služieb, ktoré súvisia s financiami klienta.
Existuje nejaký princíp alebo nejaká schéma, ktorá zaručí, že náklady na vývoj budú vyvážené benefitmi?
V prípade vývoja akéhokoľvek nového riešenia platieb je dôležité zvážiť náklady na vývoj, dlhodobosť poskytovania tejto služby a benefity pre klienta. Na to, aby bolo akékoľvek riešenie úspešné, je dôležité, aby si získalo určitú kritickú hranicu používateľov, nad ktorou už budú náklady vyvážené benefitmi. Tu sa potom otvára aj otázka možnej spolupráce viacerých subjektov na trhu, napríklad bánk s mobilnými operátormi. A ešte je veľmi dôležitá jedna vec – i keď sú všetky inovácie v rámci nových technológií pomerne zložité, kľúčová je práve jednoduchosť fungovania z pohľadu ich používateľa.
Akým spôsobom vôbec môžeme merať ziskovosť, respektíve výkon nových produktov a riešení?
Pri nových produktoch a riešeniach sa nedá očakávať ziskovosť vo veľmi krátkom čase. Preto je dôležité sa strategicky rozhodnúť pre taký produkt, pri ktorom očakávame, že bude poskytovaný dlhodobo a získa si dostatočný počet používateľov. Výkon nových produktov môžeme merať nielen ziskovosťou samotného produktu, ale napríklad aj tým, koľko nových klientov dokáže banka získať vďaka tomu, že poskytuje inovatívne a atraktívne riešenia.
Do akej miery do tejto sféry biznisu zasahuje nadnárodná regulácia? Sťažuje biznis alebo, naopak, pomáha?
Platobné služby sú regulované, čo prináša určité umelé zásahy do fungovania trhu. Takže v tomto smere to biznis sťažuje a často to pre poskytovateľov platobných služieb znamená zvýšené náklady na implementáciu rôznych nariadení. A na druhej strane tieto rôzne nariadenia a regulácie neprinášajú žiadne benefity pre držiteľov kariet.