Dva roky zbíjačiek a nákladiakov v centre Bratislavy sú za nami. Dnes o polnoci odovzdá spoločnosť Eurovia SK most bratislavskému magistrátu, inak by hrozilo, že mesto by doplácalo za každý deň prác navyše.
Hoci sa život v okolí Starého mosta vracia pomaly do normálu, nie je ešte všetkým prácam koniec. Štúrova už začína pripomínať bežnú ulicu, akurát s jedným rozdielom: stále na nej chýba akákoľvek premávka. Tá má vjazd stále zakázaný.
Atmosféra civilnej promenády sa začína meniť už na Šafárikovom námestí, na ktorom ešte doobeda pracovali robotníci a priestor tak pripomínal dvojročnú situáciu, na ktorú si už obyvatelia Bratislavy pomaly zvykli.
Najintenzívnejšie dokončovacie práce prebiehali na výjazde na Starý most, ktorý je dnes z pohľadu úradníkov hotový. „Most je riadne a včas dokončený a práce nesúvisia so schopnosťou jeho prevádzky,“ povedal primátor hlavného mesta Ivo Nesrovnal na margo prítomnosti robotníkov na stavbe. Pokračujúce práce si vyžiadalo odstránenie nedorobkov a drobných chýb.
Po moste až koncom januára
Hoci z pohľadu úradov je dnes most hotový, bežný občan sa na to môže pozerať celkom inak. A to hlavne preto, lebo na druhý breh Dunaja sa cez novostavbu dnes ani zajtra nedostane. Na to sa môže tešiť až v druhej polovici zimy. „Ak všetko pôjde podľa plánu, most bude sprístupnený pre chodcov do konca januára,“ povedala hovorkyňa magistrátu Ivana Skokanová.
Dnes do polnoci musí investor oficiálne odovzdať Starý most magistrátu Bratislavy, inak by hrozilo, že všetky práce, ktoré by súviseli s výstavbou hlavných objektov, by muselo platiť mesto. Na dokončovaní mosta pracovalo v trojzmennej prevádzke okolo 400 robotníkov. Do utorňajšej polnoci musí investor stihnúť napríklad natiahnuť trakčné vedenie pre električky, ktoré doobeda siahalo iba po ústie mosta zo staromestskej strany. Generálny riaditeľ hlavného dodávateľa stavby – spoločnosti Eurovia SK – Róbert Šinály odmietol konkretizovať, koľko ich budú stáť dokončovacie práce.
V Petržalke stále pracujú
To, že je most zatiaľ hotový len na papieri, potvrdzuje aj situácia na petržalskej strane mosta. K tej sme sa dostali až skromnou okružnou jazdou mestskou hromadnou dopravou.
Hoci električková trať v Petržalke sa snaží vytvoriť ilúziu dokončenia, včera o jedenástej doobeda to bola skôr útla potemkinovská dedinka.
Na zastávke Farského je všetko dokonale nové, ale zatiaľ dokonale nefunkčné. Samoobslužný automat na lístky nebol spojazdnený a stožiarom chýbala ich koruna – svetelné informačné tabule.
Ani prítomnosť stavebných mechanizmov na nájazde na most nesvedčili o tom, že sa po ňom čochvíľa budeme voziť električkou. „Petržalská strana je dokončená s tým, že prebiehajú dokončovacie práce na nájazde na most. Ešte máme do polnoci čas, takže ten využijeme a kolegovia s plným nasadením tieto práce dokončia,“ povedal Šinály.